Gå til innhold

Overføring av penger ved død uten å skrive testamente


Anbefalte innlegg

La oss si jeg skal drive ekstremsport eller behandles på sykehus hvor det er stor risiko for at noe går galt og jeg dør, eller i verste fall blir grønnsak livet ut.

 

Jeg ønsker ikke å opprette testamentet da obligatorisk arverekkefølge er ok, men jeg ønsker å godskrive noen med ett større beløp, på la oss si en million.

 

Hvordan kan jeg gjøre dette?

 

  • Jeg har vurdert å sette beløpet på konto og legge det i forfallsregisteret, for deretter å endre forfallsdato ved kritiske datoer. (Bakdelen er jo om jeg blir liggende i koma en stund og ikke helt vet tidsperspektivet. Det vil være krise om pengene blir overført om jeg kvikner til).

     

  • Gi en sjekk til felles kjente som sørger for at denne blir overlevert så fort noe hender meg.

    (Bakdelen er kostnadene ved dette og tapte renteinntekter osv. Jeg må også involvere andre.)

 

Jeg tar gjerne imot tips til hvordan man ordner slike ting uten for store kostnader. Man kan selvsagt aliere seg med en advokat, men det enkle er ofte det beste. Tidsperspektivet for denne "kritiske" fasen vil være 4 mnd.


Anonymous poster hash: e4865...498



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da fullt lovlig å gi pengegaver til hvem man vil?

 

Etter et dødsfall er jo pengegaven allerede distribuert og planlagt før dødsfallet inntreffer, så rent juridisk skulle det vel ikke være tvil om hva jeg ønsket, og om dette skulle bli et problem så vil nok ikke mine nærmeste sette seg på bakbeina i akkurat dette tilfellet.



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar

Det er ikke lovlig å gi pengegaver med virkning etter sin død, om det ikke gjøres i testaments form. Pengegaven er jo nettopp ikke "distribuert" før dødsfallet inntreffer, den er bare planlagt. At det er utvilsomt hva du ville ønske er ikke relevant, du må følge testamentsreglene.

 

Hvorfor vil du ikke skrive testament? Det er jo bare å skrive "Jeg vil at X kroner skal gå til person A. For øvrig skal mine verdier fordeles etter lovens regler", så oppnår du akkurat det du ønsker.

 

Hvis dine nærmeste ikke har noen problemer med dette, er det jo bare å spørre dem pent om å gjøre det selv med de midlene de har arvet. Og for all del, om du har sørget for at transaksjonen gjennomføres automatisk så er det jo arvingene dine etter lovens om må ta grep for å skaffe pengene tilbake fra mottakeren for å fordeles etter loven. Om du ikke tror de vil gjøre det, så kan du jo prøve å følge din løsning. Men folk har en tendens til å oppføre seg litt annerledes enn man tror i slike situasjoner.

 

Hvis du faktisk sitter på en million kroner i kontanter kan du jo alltids spørre en advokat om å hjelpe deg med dette. Det er ikke spesielt dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det følger av avtaleloven § 21 at en oppdragsfullmakt (som er det du gir banken når du gir en betalingsordre) ikke er bindende for dødsboet ditt etter din død hvis fullmektigen visste om dødsfallet. Derfor har alle banker rutiner som stanser transaksjoner med fremtidig forfallsdato når de mottar dødsfallsmelding - de vil ikke bli erstatningsansvarlige overfor arvingene.

 

Det er fullt lovlig å gi pengegaver til hvem man vil. Så lenge man ikke er på dødsleiet eller har dødd når gaven blir gitt. Dette siste følger av arvelova § 35:

 

§ 35. Ei gåve som er meint å skulle oppfyllast etter at givaren er død, er berre gyldig så langt den fell innanfor den delen av formuen som givaren kunne rå over med testament etter §§ 29 og 37. Det same gjeld gåve han har gitt på dødsleiet.

Jeg forstår ikke helt motviljen mot testamente her - det er bokstavelig talt dette et testamente er til. Med mindre en million strider mot pliktdels- eller ektefellearven. Men hvis det er det det gjelder har du større problemer enn bare å få det gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom man skriver en krysset sjekk til vedkommende så er denne skrevet og datert lenge før dødsfall, og gyldigheten på denne er 6/12 måneder. Jeg vil tro mottaker har rett til å få denne innløst pga. gyldighetstiden. 

 

Det er sjekken/banken som er verdipapiret og pengene vil ikke stå på min konto, fordi sjekken er kjøpt på forhånd.

 

Når det gjelder dette med testamentet så er det flere grunner uten at jeg ikke ønsker utdype dette, selv om jeg er anonym.



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar

Det følger av sjekkloven § 33 at sjekkens gyldighet ikke påvirkes av utstederens død. En sjekk foreldes etter sjekkloven § 52 jf. § 28 seks måneder og tyve dager etter dagen den er utstedt. Nominelt sett vil en slik fremgangsmåte kunne fungere, rent formelt sett.

 

Men: Bruk av sjekk er ikke en rettmessig omgåelse av forbudet mot å gi gaver som er ment oppfylt etter dødsfallet utenom testaments form. Arvingene vil derfor ha et tilbakesøkningskrav mot sjekkmottaker, forutsatt at vedkommende var i uaktsom ond tro (noe som ikke vil være utpreget vanskelig å påvise, gitt at det er snakk om en ytelse uten motytelse, at sjekken utstedes i nær tilknytning til sykehusopphold/dødsleie/dødsfall, og at sjekk er et så uvanlig betalingsmiddel).

 

At mottaker har rett til å få innløst sjekken betyr altså ikke at mottaker har rett til å beholde pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat, så om sjekken ikke innløses før etter dødsfallet kan ingen bevise at vedkommende fikk den som gave når jeg var i live.

 

Det samme gjelder om jeg skulle bli grønnsak, noe som er avgjørende for valg av denne metoden fordi et testamente ikke vil være gyldig før jeg dør.

 

Ingen i arverekken vil bestride mine avgjørelser uansett, men jeg tar gjerne i mot flere tips dersom noen ser at dette kan løses på annen måte.

 

Tusen takk for innspill så langt.



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Krikkert!

Viser til ditt nest siste innlegg hvor du mener at pengegaver/gaver som er gitt mens man er i live kan bestrides. Jeg mener det er motsatt, og kun i tilfeller hvor man ikke er ved sine fulle fem kan bestrides.

 

I dette tilfellet gis jo gaven på forhånd når vedkommende er ved sine fulle fem, og trenger da ikke inngå i noe testament. Et testament gir heller ingen garanti om vedkommende blir grønnsak. Man kan naturligvis velge å bruke vergemålsloven og endel andre kompliserte lover for å oppnå det man ønsker, men hvorfor gjøre det tungvint når det trolig ikke er noen som vil tvile på vedkommendes siste ønske?

TS sitt ønske er å ikke skrive testamente, men å kunne fordele penger på forhånd, avhengig av utfallet av legebehandling eller ekstremsport.

Lenke til kommentar

Krikkert!

 

Viser til ditt nest siste innlegg hvor du mener at pengegaver/gaver som er gitt mens man er i live kan bestrides. Jeg mener det er motsatt, og kun i tilfeller hvor man ikke er ved sine fulle fem kan bestrides.

 

I dette tilfellet gis jo gaven på forhånd når vedkommende er ved sine fulle fem, og trenger da ikke inngå i noe testament. Et testament gir heller ingen garanti om vedkommende blir grønnsak. Man kan naturligvis velge å bruke vergemålsloven og endel andre kompliserte lover for å oppnå det man ønsker, men hvorfor gjøre det tungvint når det trolig ikke er noen som vil tvile på vedkommendes siste ønske?

 

TS sitt ønske er å ikke skrive testamente, men å kunne fordele penger på forhånd, avhengig av utfallet av legebehandling eller ekstremsport.

Poenget her er nettopp at man ønsker å gjøre gaven betinget av egen tilstand. Da er ikke gaven "gitt" før en faktisk er død (eller grønnsak). Det er nettopp dette arvereglene skal forhindre/regulere - at en fordeler midlene sine etter sin død, uten at dette har virkning for en selv i live.

 

En sjekk som er overlatt til tredjemann for oppbevaring er ikke "gitt" til endelig mottaker. Din "mening" om hva man kan og ikke kan bestride av gaver som er gitt før en person er død er for øvrig gal, selv om en skulle legge til grunn at gaven faktisk ble gitt med endelig virkning før A gikk bort. En gave som gis kort tid før en skal gjennom en risikabel operasjon e.l. vil kunne anses å være en dødsdisposisjon den også, fordi den gis på dødsleiet. Her er det imidlertid vanskelige grenseganger knyttet til sannsynligheter for utfall mv.

 

TS sitt ønske er å ikke skrive testamente, men å kunne fordele penger på forhånd, avhengig av utfallet av legebehandling eller ekstremsport.

Det er jo nettopp dette et testament skal gjøre. Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår testamentes mening og betydning, men i dette tilfellet kan jeg bli grønnsak og et testamente vil ikke være gyldig/aktivt.

 

Forøvrig kan det ikke bevises at sjekken er oppbevart av en 3. person.

 

Videre vil jo et nødtestamente stille i langt dårligere lys enn en løsning som er ønsket og tatt hånd om på forhånd.

 

Men hvordan løses dette på en enkel og grei måte om jeg skulle bli grønnsak?



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar

TS her. Jeg tenker så det knaker og det hele ble mer komplisert enn jeg hadde beregnet. Jeg forstår jeg må skrive testamente i tillegg til en fremtidsfullmakt. 

 

Vil det bli komplisert for en verge å håndtere min økonomi til mitt eget beste når vergen selv også står oppført i testamentet? Vil vedkommende ønske å drepe meg fortest mulig for å få tilgang til sin del av arven?

 

Jeg ønsker primært at de som blir tilgodesett i mitt testamente også skal sørge for mitt ve og vel siden de kjenner meg. Noen kjenner meg bedre enn andre og vet hva jeg liker, hva jeg vil og hvor/hvordan jeg vil bo og feriere. Hvor detaljert bør en fremtidsfullmakt være?

 

Hvor enkelt er det for en verge og frasi seg ansvaret i en fremtidsfullmakt? Bør jeg ha flere verger på en gang slik at faren for misbruk reduseres og ansvar opprettholdes?

 

Kan jeg sette begrensinger i mitt testamente dersom fremtidsfullmakten ikke oppfylles eller brytes av vergen på noen måte, og hvordan gjøres dette?



Anonymous poster hash: e4865...498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bør man sette bukken til å passe havresekken, eller bør man få noen utenforstående til å ta seg av alt?

 

Koster en offentlig verge penger?

 

Hva gjør man får å få den oppmerksomheten man ønsker når man plutselig er rammet av slag eller hjerneskade etter en ulykke?

 

Jeg er dessverre helt grønn på slikt og hvordan slike ting vanligvis fungerer. Vil kompisene forsvinne? Har man ingen barn vil de gamle onklene og tantene mine ta seg av meg? Grøss og gru - det blir ingen enkel situasjon. Jeg har aldri tenkt tanken før nå og det kan alltid være greit å ha en plan klar.

 

TS ser ut til å trenge medisinsk behandling eller skal ut på en farlig reise. Et testamente er vel relativt greit å få på plass, men hvordan man legger tilrette med verger og fremtidsfullmakter er et spennende tema.

 

https://www.vergemal.no/

 

En link for man kan lese til man blir grønn uten å bli klokere.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du kan stole på en nær deg til å imøtekomme dine ønsker i en så (teoretisk) presset sitasjon som du skisserer (grønnsak) så er vel ikke vedkommende egnet til å være arving heller, stengt tatt.

 

Du kan spesifisere i testamentet at du ønsker en navngitt advokat oppført som verge i tilfelle teoretisk scenario og at pengeusmmen skal tilfalle person X.

 

Anonymous poster hash: 0b696...368

Lenke til kommentar

Viser til ditt nest siste innlegg hvor du mener at pengegaver/gaver som er gitt mens man er i live kan bestrides. Jeg mener det er motsatt, og kun i tilfeller hvor man ikke er ved sine fulle fem kan bestrides.

Ditt standpunkt er notert. At du ikke har lest arveloven § 35 som er sitert tidligere i tråden er også notert.

 

I dette tilfellet gis jo gaven på forhånd når vedkommende er ved sine fulle fem, og trenger da ikke inngå i noe testament. Et testament gir heller ingen garanti om vedkommende blir grønnsak. Man kan naturligvis velge å bruke vergemålsloven og endel andre kompliserte lover for å oppnå det man ønsker, men hvorfor gjøre det tungvint når det trolig ikke er noen som vil tvile på vedkommendes siste ønske?

Det kommer klart og tydelig frem av tråden at TS ønsker å gi en betinget gave: på tidspunktet den fysiske overleveringen skjer er det knyttet vilkår til gaven som må være oppfylt før disposisjonen trer i kraft. Når ett av disse vilkårene er "jeg er død" gjelder reglene for testamente, selv om fysisk overlevering skjer mens man er i live og ved sine fulle fem.

 

Vi gjør det tungvint fordi jobben vår som jurister er å fortelle om hvilke handlingsalternativer som er lovlige. Mange ting som er ulovlige rammes av fenomenet "disponibel ulovlighet", det vil si at ulovlighet får bare betydning hvis noen som rammes av lovbruddet påberoper seg det (dette gjelder i mange arvesaker). Men arv og testamenter er ikke noe man får en sjanse til på. Du har én sjanse til å gjøre ting riktig. Derfor bør man ikke spekulere.

 

Jeg forstår testamentes mening og betydning, men i dette tilfellet kan jeg bli grønnsak og et testamente vil ikke være gyldig/aktivt.

 

Forøvrig kan det ikke bevises at sjekken er oppbevart av en 3. person.

Du forutsetter at den som oppbevarer sjekken er villig til å lyve. Vitnemål er også bevis.

 

Videre vil jo et nødtestamente stille i langt dårligere lys enn en løsning som er ønsket og tatt hånd om på forhånd.

Et nødtestamente er gyldig. "En løsning som er ønsket og tatt hånd om på forhånd" er ikke.

 

TS her. Jeg tenker så det knaker og det hele ble mer komplisert enn jeg hadde beregnet. Jeg forstår jeg må skrive testamente i tillegg til en fremtidsfullmakt.

En fremtidsfullmakt trenger ikke ha noe større mandat enn "iverksett denne gaven", selv om mandatet kan være større.

 

Vil det bli komplisert for en verge å håndtere min økonomi til mitt eget beste når vergen selv også står oppført i testamentet? Vil vedkommende ønske å drepe meg fortest mulig for å få tilgang til sin del av arven?

De aller fleste verger er nærstående eller venner, og omtrent like interessert i å drepe deg som familien din ellers er.

 

Jeg ønsker primært at de som blir tilgodesett i mitt testamente også skal sørge for mitt ve og vel siden de kjenner meg. Noen kjenner meg bedre enn andre og vet hva jeg liker, hva jeg vil og hvor/hvordan jeg vil bo og feriere. Hvor detaljert bør en fremtidsfullmakt være?

Så detaljert som du vil at den skal være. Det kommer an på hvor stort behov du har for å kontrollere/instruere fremtidsfullmektigen.

 

Hvor enkelt er det for en verge og frasi seg ansvaret i en fremtidsfullmakt? Bør jeg ha flere verger på en gang slik at faren for misbruk reduseres og ansvar opprettholdes?

Særdeles enkelt. "Jeg ønsker ikke å gjøre dette."

 

Det er veldig uvanlig å ha flere fullmektiger. Men fullmektigene står under Fylkesmannens tilsyn (vergemålsloven § 90), og fullmektigen kan pålegges (i fullmakten eller av Fylkesmannen) å føre regnskap og gi en tredjepart regnskaps- og andre opplysninger.

 

Kan jeg sette begrensinger i mitt testamente dersom fremtidsfullmakten ikke oppfylles eller brytes av vergen på noen måte, og hvordan gjøres dette?

Ja, det gjør du ved rett og slett å beskrive hva som skal skje hvis noe.

 

Bør man sette bukken til å passe havresekken, eller bør man få noen utenforstående til å ta seg av alt?

Kommer an på hvor mye du stoler på dine nærstående. De aller fleste verger er nærstående til den vergetrengende.

 

Koster en offentlig verge penger?

Ønsker du en profesjonell verge er det bestemt i vergemålsforskriften at vedkommende skal ha betalt etter visse satser avhengig av din inntekt og formue.

 

Hva gjør man får å få den oppmerksomheten man ønsker når man plutselig er rammet av slag eller hjerneskade etter en ulykke?

Grynter og satser på at noen skjønner hva du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...