Gå til innhold

Gir vil opp men ikke ned, eller motsatt.


TRS

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en relativt ny Trek Marlin 6 (3 mnd gammel) som nå tuller med giringen.

Har vel syklet et sted mellom 60 og 70 mil så langt, hovedsakelig går det til og fra jobb gjennom blandet terreng (50/50 terreng/asfalt).

 

Jeg har lyst å lære hvordan jeg gjør mye vedlikehold og slikt noe selv, og har forståelse for hvordan man justerer limit på skjalteren og spenningen på girwire, men nå vil ikke giren gå enten opp eller ned, selv med helt ny wire.

 

Hvis jeg strammer wire og justerer spenningen nok, så går den fint ned (altså opp til største tannhjul) uten problemer, men den har da store problemer med å komme opp igjen (ned til minste hjul). Hvis jeg slakker spenningen så sliter den altså motsatt og klarer ikke å gire ned uten flere klikk, men girer opp lett som bare det. Jeg får altså ingen mellomgrunn her.

 

Hengeren til skjalteren er rett, så ser for meg 2 andre ting som kanskje kan være galt, men ser da etter tips/klarhet:

 

Kjede har strukket seg? Er da usikker på om det nødvendigvis er dette? Slik jeg har forstått det så bør et kjede tåle mye mer enn den distansen jeg har tilbakelagt, eller hva?

 

Eventuelt kanskje kassetten begynner å bli slitt? Det som da skurrer litt er at tennene på 5 hjul/gir selvfølgelig er litt mer slitt da det er her jeg holder meg mest, men jeg opplever ikke hopping eller slikt noe, så sant det ikke er skittent eller noe, det er kun at den ikke skifter korrekt. I tillegg, burde ikke denne også kunne holde lenger?

 

Er inneforstått med at en billig sykkel selvfølgelig har billigere deler, men da blir spørsmålet: hva kan man egentlig forvente i forhold til prisklasse?

 

Spyler av sykkelen jevnlig etter våte/bedritne turer (men ikke med høytrykk) og sykkelen står inne når den ikke er i bruk.

 

Redigert angående terreng.

Endret av TRS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om det kan være noe slakk i selve strømpen ved giring opp som kan være problemet, men høres jo merkelig ut på en såpass ny sykkel.

Problemet du beskriver er jo egentlig typisk der gamle strømper hvor selve gummien rundt begynner å morkne, og/eller at det har kommet seg skitt innimellom wiren.

 

[edit]

Etter jeg har tenkt meg om - du har jo en ny sykkel så det jeg nevnte over er nok ikke problemet her. Kan det være noen steder at strømpen står i vinkel i forhold til den retninga wiren dras imot? For da tenker jeg at wiren i seg selv kan virke som en fjær og bidra til problemet du beskriver.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Snu sykkelen på hodet, gir ned til det minste drevet på kassetten samtidig som du sveiver på kranken. Forsøk å dytt bakgiret innover mot de større drevene for hånd. Hvis dette går rimelig lett ut og inn med en tommelfinger, ligger feilen neppe der.

Løsne vaieren fra bakgiret, hold vaieren stram med fingrene og klikk deg opp og ned med girsjalteren på styret. Her skal vaieren gå trinnvis ut og inn veldig lett. I ditt tilfelle mistenker jeg at det er her feilen ligger og at det noe som går tregt.

Det kan også hende at du ikke har dratt ut vaieren ordentlig før du har skrudd den fast til bakgiret. Når jeg skifter vaier. pleier jeg å skru justeringsskruene inn til en omdreining fra bunn, dytte inn bakgiret til det nest minste drevet, dra til meg vaieren og skru den fast. Pass på at du har fått vaierstrømpa skikkelig inn i endehylser og annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...