Gå til innhold

Fri EU-roaming fra i dag - flere operatører kutter også prisene utenfor EU


Anbefalte innlegg

 

 

Er glad jeg har et tysk abonnement hvor jeg betaler 15€ og får 5 GB data og fri tale og SMS...

Du kan jo ta en titt her ;)

 

https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/puhelinliittymat.aspx

 

Om det ikke var gresk for meg, så i hvert fall uforståelig.

Men jeg tror vi er enige.

 

Det er altså snakk om latterlige priser i Norge ifht andre land som feks Finland hvor man altså får ubegrenset data for under 30 EUR i mnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har Telenor slutta med for lenge siden. Over et år siden de opphevet sperren for de alternative nummerene.

 

 

 

 

Løgn. NKOM er "på saken", senest slet jeg med dette problemet mindre enn et halvt år siden. Jeg vet om numre IDAG som kan ikke ringes pga de er "reservert for anrop fra utlandet".

 

Canal Digital bygger ut fiber som bare det.

"Rekordhøy fibervekst"

http://www.cw.no/art...fibervekst-2016

 

 

Du fikk det sikkert ikke med deg, så jeg kan gjenta det: det Canal Digital gjør er at de "piggibacker" på Telenor sitt utbygging av fiber og tilbyr pakkeløsning man inntil nylig ikke kunne skille.

Så det er, av alle praktiske grunner, nettopp Telenor som bygger ut pga at hvis man sier opp avtalen for TV-biten og sitter igjen med kun bredbånd så ender man opp som kunde hos Telenor etter ettårskontrakten med Canal Digital har gått ut.

 

 

Heller ikke sant, Canal Digital sluttet med koblingssalg samtidig som Get etter pålegg fra forbrukerombudet.

Ser du har enten seriøse vansker med å lese eller så siterer du meg ut av kontekst helt bevisst. Dette skrev jeg:

 

... men inngår ulovlig samarbeid med Telenor der de påtvinger kundene TV+Bredbånd eller ingenting. Den tape de...

 

Med dette mente jeg nettopp at de tapte denne "kampen" siden forbruklerombudet kom på banen.

 

 

Vel mye vås i posten din generelt syntes jeg.

 

Det er selvfølgelig ytringsfrihet som gjelder, og dette er din mening, og den respekterer jeg. Men jeg har nettopp plukket hele innlegget ditt fra hverandre og det viste seg å være - bortsett fra den siste setningen - løgn og ting tatt ut av kontekst. Fortell meg, har jeg truffet en skjør liten Teletubbie-nerve hos deg kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd at et par 8-sifrede numre ikke lenger er tilgjengelig som alternativ til femsifret vås. Et eksempel er nummeret til Kalnes Sykehus i Østfold der jeg kunne ringe et 69 xx xx xx nr i slutten av mai, mens nå i juni er det nummeret ikke tilgjengelig lenger.

 

Jeg har komplett mobil.

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at alle operatørene som leier kapasitet hos Telenor har samme løsningene i bruk. F.eks  tjenesten https://telenormobil.no/norm/erate/login.do som jeg har brukt hos Hello, Komplettmobil, Telipol og Chilimobil (sistnevnte før de hoppet til Telias nett). Alle operatørene har så og si samme layout på mobilnettsidene sine. Innlogging til min side, oppsett på min side. Det er kun logoene som er ulike.

 

Da gjelder nok de samme prinsippene ved utføring av samtaler også. 

 

PS: Erate som jeg linket til, lar en sette opp mobilsvar, viderekobling og varsling av mms, faks osv.

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd at et par 8-sifrede numre ikke lenger er tilgjengelig som alternativ til femsifret vås. Et eksempel er nummeret til Kalnes Sykehus i Østfold der jeg kunne ringe et 69 xx xx xx nr i slutten av mai, mens nå i juni er det nummeret ikke tilgjengelig lenger.

 

Jeg har komplett mobil.

 

Er nokså sannsynlig fordi "komplett mobil" er akkurat som det gjennomsnittlige "strømselskapet" ikke en tjenesteleverandør i det hele tatt men re-seller av tjenester levert av andre, i ditt tilfelle nokså sikkert en tjeneste levert av Telenor i utgangspunktet.

 

Det er også et annet tema som er indirekte relatert til dette her - at teoretisk sett er Telenor blitt "privat selskap", og teoretisk sett finnes det andre selskaper den konkurrerer med, og konkurranse som kjent er til kundenes fordel.

I praksis så eier Staten en stor del av Telenor, Telenor fra sin side eier mange andre teleselskaper, den leverer tjenester gjennom slike "videreselgere" som Komplett, Canal Digital... så mens i teorien ser alt veldig liberalt og kapitalistisk ut så er det snakk om monopol.

På toppen av disse fundamentale forutsetningene så driver de med 5-sifret pengeutpressing, salg av dyre datakvoter, inntil nylig prissamarbeid for roaming etc.

 

Så problemet er mye større enn ved første øyekast.

Lenke til kommentar

Data har samme pris som i Norge, men med visse begrensninger.

Det er gratis å motta samtaler, SMS og MMS.

Trafikk (Tale, SMS og MMS) til alle nummer hjemmehørende i EU/EØS har samme pris som i Norge, til norske nummer.

 

Så kort kan det sies, det er bare å kopiere.

 

Det koster fremdeles ektra å ringe andre land i EU på samtlige standardabonnement. Noen av operatørene tilbyr pakker med f.eks. 60 minutter tale til EU i måneden for en satt pris.

Så dessverre er det ikke gratis å ringe til EU land

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du ringer mye til utlandet kan du vurdere MyCall, eller Talkmore/Chess. De to siste har pakker med 500 minutter per måned. Jeg har en app som heter Hangouts og lar deg ringe for ca. 50 øre per min, eller mindre. Det finnes sikkert andre apper som gjør det samme.

Lenke til kommentar

Hvis du ringer mye til utlandet kan du vurdere MyCall, eller Talkmore/Chess. De to siste har pakker med 500 minutter per måned. Jeg har en app som heter Hangouts og lar deg ringe for ca. 50 øre per min, eller mindre. Det finnes sikkert andre apper som gjør det samme.

 

... eller Skype, så en ringer 100% gratis. Dette er også en annen irritasjonsmoment: hvis dagens telefoni er digital, og brorparten av den går da "via internet" så å si... hvorfan i h***ete er det man klarer å selge minutter da? Jeg vil bare skjønne dette: hvis man f.eks. betaler si... 400 kroner i måneden i Norge for internet, og sender 100gb med data over til f.eks. USA, og mottakeren i USA betaler også for internettilgang og mottar denne datamengden, så er dette alt i alt "gratis" bortsett fra den faste månedlige summen.

Hvis man da ringer i 100 timer - dvs mye mindre enn denne datamengden - fra fasttelefon til fasttelefon, det blir en del kroner da. Kanskje også for den som tar imot samtalen.

Kan noen forklare meg logikken, eller skal jeg bare ty til Occam's Razor og bare deklarere at dette er også svindel og prissamarbeid?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Greia er at hvis samtalen går TIL et telefonselskap, krever dette selskapet vanligvis en pris per minutt for å sette opp samtalen. Det har ikke noe med digital eller Internett å gjøre.

Lenke til kommentar

Greia er at hvis samtalen går TIL et telefonselskap, krever dette selskapet vanligvis en pris per minutt for å sette opp samtalen. Det har ikke noe med digital eller Internett å gjøre.

Jeg gir blaffen hvem og via hva det går. Sakens kjerne er at i år... gidder ikke se på wikipedia, men da var det en del fruer som satt i telfonsentraler og dette bestod en del av telefonsamtaleprisen av - deres arbeid. Så kom rele-sulamitten med pulssignal som erstattet operatørene, dette kolstet allikevel noe i vedlikehold. Så kome tone-dial, enda mindre kostnader. Så for å slå den siste spikeren i kisten - ble omtrent alle telefonlinjer byttet til IP-telefoni (går via internet, er digital), mobilnettet er digitalt men selv den ble enda mer... "digitalisert" via 4G-tale og anrop via Wi-Fi.

Så av alle praktiske hensyn - det som kostet noe i gamle dager så å si av telefonanrop er per dags dato nokså fullt erstattet av internet og de godene som kommer med det. Altså har hele "telenettet", telefonnettet med andre ord, blitt så godt som erstattet med i sin helhet med internetlinjer av forskjellige slag, siden det er mildt sagt idiotisk og unødvendig redundant at disse to informasjonsnettverk skal leve side om side, dette koster rett og slett for mye.

Så igjen, for ørtende gang, det er kanskje jeg som er så treg og ikke ser helheten i det - men hvor kommer DAGENS samtalepris per minutt (selv fjerneste utlandet) fra? Jeg vil høre ett eneste sakelig argument til hvorfor mitt sterkeste mistanke om at dette også er ren prissamarbeid er ikke sant.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du kan dempe deg, lese hva jeg skriver og kutte ut alle de kategoriske påstandene dine, skal jeg vurdere å beskrive "interconnect" for deg. Samt noen basale funksjoner for prissetting i et fritt marked. I morgen, legger meg nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har også opplevd at et par 8-sifrede numre ikke lenger er tilgjengelig som alternativ til femsifret vås. Et eksempel er nummeret til Kalnes Sykehus i Østfold der jeg kunne ringe et 69 xx xx xx nr i slutten av mai, mens nå i juni er det nummeret ikke tilgjengelig lenger.

 

Jeg har komplett mobil.

Har også opplevd det samme, nå nylig. Så akkurat på regninga at etter å ha ringt pasientreiser så kosta de få minuttene ganske så mye penger. De er kun mulig å nå med 5-sifret. 

 

Det sies at om man ringer kundeservice for SITT mobilselskap blir man ikke overbelastet i pris, men om man ringer kundeservice i annet selskap belastes man overpris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Stemmer. Eget kundesenter på femsifret nummer pleier å ha lavere pris. MEN: i henhold til markedsføringsloven para 11 er det forbudt å bruke overtakserte nummer til kundeservice.

Lenke til kommentar

Ser diskusjonen har gått over til pris for å ringe til kundeservice.
Jeg er forsåvidt ikke uenig i at det bør være gratis - men hjelp meg å forstå.. Gjennomsnittslønn pr. mnd. var i 2016 på 43 000 kroner.. Å ringe eksempelvis Telenor Kundeservice fra mobil koster 80 øre pr/minutt.
Mitt spørsmål: Hvor kommer alt dette engasjementet fra? Av mangel på bedre ord, er ikke dette hva man på godt norsk kaller gjerrig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er uansett ulovlig i henhold til markedsføringsloven, og begrunnelsen finner man i forarbeidene til loven. Overtakserte nummer koster opp til fem kroner per minutt, og det er fullstendig umusikalsk. Mange firmaer skroter nå overtakserte nummer etter at det har gått opp for dem hva de belastet kundene sine med, og overgangen til normaltakserte nummer er i full gang.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det er uansett ulovlig i henhold til markedsføringsloven, og begrunnelsen finner man i forarbeidene til loven. Overtakserte nummer koster opp til fem kroner per minutt, og det er fullstendig umusikalsk. Mange firmaer skroter nå overtakserte nummer etter at det har gått opp for dem hva de belastet kundene sine med, og overgangen til normaltakserte nummer er i full gang.

Ingen gode motargumenter fra min side, klar over at det er fremmet i henhold til lovgivning. Påstanden min om gjerrighet står, men jeg er vel å regne som inhabil i denne saken uansett. 

Endret av Kvikky
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...