Gå til innhold

Gode tips til lading av LiPo og LiHv?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Fatter'n har blitt bitt av dronebasillen, og har kjøpt seg ei lita drone brukt, denne fulgte det ikke med noe lader til.

Men det fulgte med balanseringsbrett og 6x 1s LiPo 220mAh batterier.

Vi endte opp med å kjøpe en SkyRC B6AC+ V2 lader, men jeg er rimelig usikker på hvordan denne bør settes opp for riktig lading?
Tenker mest på volt settings, amp settings er vel omtrent så lett som 220mAh x 6 = 1320mAh, og da velge ca 1,3A lading?

 

Har også 5x LiHv batterier på vei i posten, og disse trenger jo da litt andre settings.

Laderen kjører nyeste FW, og har derfor full støtte for LiHv :)

 

Synes generelt jeg får lite ut av batteriene nå, men om det er pga at dem er gamle/dårlige eller bare feilladet aner jeg ikke..

Er derfor spent på å prøve dem som kommer :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å velge LiPo balance og ikke LiPo charge hvis du lader de i serie med balanseringskabel. 1C er stort sett maks anbefalte ladestrøm og det skader ikke å lade med mindre når du likevel har tid.

 

Så lenge du velger riktig antall celler, riktig program og riktig ladestrøm så skal laderen ta seg av resten.

Lenke til kommentar

Typisk for LiPo er 4,2V/celle. LiPoHV er noe mer men husker ikke nøyaktig. Med den laderen trenger du ikke tenke på det. Velger du antal celler og rett batteritype tar laderen seg av resten.

 

Lader du batteriene i parallell så må du forsikre deg om at de har ca. samme spenning før du begynner.

Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke på langt nær så kritisk som hvis det ligger utladet og spenninga synker under grenseverdien. Da er det ikke bare dårlig. Da er det stor sjanse for at det er helt dødt. De fleste computerladere nekter å lade hvis spenninga har falt under en viss verdi. Og det er en grunn til det.

 

Og det med laptopbatterier har jeg blanda erfaringer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...