Cthulhu Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Raskere nettverksteknologi dukket opp på flere steder under årets Computex.Stadig nærmere 10 gigabit for hjemmet Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Gode nyheter, blir bra å endelig å få oppgradert til 10 gigabit. AtW 3 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Enig, dette er på tide. og som jeg har sagt før 2.5/5Base-T var og er en blindvei. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Enig, dette er på tide. og som jeg har sagt før 2.5/5Base-T var og er en blindvei. Joa, men er det noen som har skissert det som aktuelt "for hjemmet" noengang? (utover enkelte forumbrukere) AtW Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk. AtW Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk. AtW Var en diskusjon om det her på forumet for en stund siden. fant den ikke når jeg så raskt gjennom historikk. Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Dette er sikkert kjekt å ha, men i NAS'er så er vel prioritet store billige disker i en eller annen form av RAID eller redundans. Hvor mange slike diskløsninger klarer å sende/motta over 1 Gb med data? Greit at nyere SSD'er klarer dette, men da blir igjen diskene flaskehalsen, ikke nettverket. Og har man flere klienter mot samme NAS så blir i hvertfall diskene i NAS'en flaskehalsen, ikke nettverket (med mindre du har en større NAS med flere forskjellige RAID sett da). Det som kan begynne å bli av interresse med så kjappe NICs er å kjøre iSCSI på disse NAS'ene mot arbeidsstasjoner eller servere. Vurderer å oppgradere min hjemmebygde low power server med RAID til 2x SFF/NUC med 2xSDD pr maskin og kjøre Storage Spaces Direct. Samt et disk kabinett med iSCSI. Hadde vært perfekt for Hyper-V maskinene mine og lagringsbehovene Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Synd at 10g switcher enda der relativt dyre da 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk. AtW Var en diskusjon om det her på forumet for en stund siden. fant den ikke når jeg så raskt gjennom historikk. Ja, jeg husker den diskusjonen også, men det var nok et tilfelle av en bruker eller to som ikke hadde satt seg så godt inn i sakene. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Dette er sikkert kjekt å ha, men i NAS'er så er vel prioritet store billige disker i en eller annen form av RAID eller redundans. Hvor mange slike diskløsninger klarer å sende/motta over 1 Gb med data? Greit at nyere SSD'er klarer dette, men da blir igjen diskene flaskehalsen, ikke nettverket. Og har man flere klienter mot samme NAS så blir i hvertfall diskene i NAS'en flaskehalsen, ikke nettverket (med mindre du har en større NAS med flere forskjellige RAID sett da). Det som kan begynne å bli av interresse med så kjappe NICs er å kjøre iSCSI på disse NAS'ene mot arbeidsstasjoner eller servere. Vurderer å oppgradere min hjemmebygde low power server med RAID til 2x SFF/NUC med 2xSDD pr maskin og kjøre Storage Spaces Direct. Samt et disk kabinett med iSCSI. Hadde vært perfekt for Hyper-V maskinene mine og lagringsbehovene Nesten alle om de har ok CPU, diskene klarer fint å levere godt over 1 gigabit. En annen fordel er at man med moderat oppløsning kan sende skjermsignal ukomprimert (selv om jeg savner litt flere tekniske lønsinger for dette) AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 "Modellen vi sikter til har fått betegnelsen Biostar Racing X299GT9 og er en alvorlig sak i EATX-formfaktoren. Skulle du trenge syv x16 PCIe-spor, får du det på denne saken. " Om jeg ikke leser feil, så har x299 24 PCI Express Lanes. Jeg får ikke det helt til å henge sammen med 7 x16 spor? Lenke til kommentar
El-moro Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 "Modellen vi sikter til har fått betegnelsen Biostar Racing X299GT9 og er en alvorlig sak i EATX-formfaktoren. Skulle du trenge syv x16 PCIe-spor, får du det på denne saken. " Om jeg ikke leser feil, så har x299 24 PCI Express Lanes. Jeg får ikke det helt til å henge sammen med 7 x16 spor? Kommer an på hvilken prosessor du kjøper.. Om du skal sette sammen en high end rig må det bli nøye planlagt, ellers risikerer du å miste mange av pros til moboen. Eksempelvis vil Kaby Lake-X quad core CPUs ha 16 PCIe lanes, mens Skylake-X familen vil ha 28 PCIe lanes for low-end CPUs og 44 PCIe lanes for high-end CPUs. Confused yet? AMD threadripper derimot, kommer til å ha 64 PCIe lanes, aktivert for alle threadripper SKUs. Ikke rart linus tok et oppgjør med intel nylig.. Lenke til kommentar
Gen. Hospital Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Enig, dette er på tide. og som jeg har sagt før 2.5/5Base-T var og er en blindvei. Kanskje, men det er viktig å huske at poenget med 2.5GBASE-T og 5GBASE-T er at de skal kunne brukes med samme kabling som du allerede har for 1000BASE-T, mens 10GBASE-T krever at du bytter ut alt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Enig, dette er på tide. og som jeg har sagt før 2.5/5Base-T var og er en blindvei. Kanskje, men det er viktig å huske at poenget med 2.5GBASE-T og 5GBASE-T er at de skal kunne brukes med samme kabling som du allerede har for 1000BASE-T, mens 10GBASE-T krever at du bytter ut alt. Nei, det gjør det i stor grad ikke, det støtter av både cat6, cat6a, og cat7. AtW Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Folk flest, overhodet ikke. Selv kjører jeg direktelink mellom filservern og arbeidstasjonen. Med 8 disker i Raid10 over NFS og direkte jobbing mot denne filserveren, er det faktisk et behov for 10Gbit/s. Ikke nødvendigvis bare hastigheten i seg selv, men også responstiden/ping. 1 Lenke til kommentar
N7-Liara Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk. AtW Kommer mye an på hvor mange som bruker nettverket hjemme.. Er man flere "power users" så hadde gigabit+ vært det optimale Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk. AtW Kommer mye an på hvor mange som bruker nettverket hjemme.. Er man flere "power users" så hadde gigabit+ vært det optimale Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du 2,5 gigabit er et bedre alterantiv enn 10 gigabit om man er få brukere? AtW Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Kjører 10Gbps nettverk på et subnet, merker att det er hdd`s som er flaskehalsen. Dog ser jeg att det er stor forskjell fra klient til klient hva som kan dyttes igjennom med iperf til og fra. Meget fornøyd ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå