Gå til innhold

Er det ikke genialt?


Anbefalte innlegg

Hei og hå!

 

I dag er jeg glad og lykkelig.

Hvorfor? Jo, SAS sendte meg en mail i tidlig i dag. Bak dagens luke i deres julekalender befant det seg et tilbud på flyreise. Til hvor? Jo, til New York!

 

Genialt, for da slipper jeg å kjøpe Canon EOS 300D her hjemme i Norge. Var hos forhandleren senest i går for å høre hvor langt kameraet mitt var kommet. Jeg har nemlig satt meg på venteliste for å få kameraet. Ca 12000 kroner er kit-prisen hos denne forhandleren. De venter visstnok ikke kameraet inn før etter nyttår, så jeg gikk nærmest i tårer ut av forretningen.

 

Men nå ser det altså ut til å ordne seg. 9. januar reiser jeg over dammen. Og etter å ha hentet romnøkkelen på hotellet, bærer det rett bort til fotosjappa for å handle! :D

1000 $ for kit med kamera og linsa. Etter dagens kurs er dette ca 6600 kroner. Ikke verst pris det for et slikt kamera. Dollaren styrker seg muligens litt frem mot denne dagen, men det gjør ingenting. Rimelig blir kameraet uansett.

 

Men, for å komme tilbake til hvorfor jeg er så glad:

prisen hos forhandleren her på berget er 12000 kroner. Kameraet i USA betaler jeg 6800 kroner for (inkludert styrking av dollaren og VISA-gebyr). Dette gir en differanse på 5200 kroner. Flybilletten koster meg 2700 kroner tur/retur. Da har jeg ennå igjen 2500 kroner før differansen er spist opp. Hotellet koster meg 900 kroner for tre dager. Fremdeles er det 1600 kroner igjen å leve på ...

 

Med andre ord; SAS har i dag nærmest gitt meg en "gratis" tur til the big apple!

 

:thumbs:

:xmas: kom tidlig i år, gitt ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Your lucky motherfucker! Ikke ta deg nær av meldingen min! Det er ikke ment vont! Har bare hørt den setningen på en film! Kjøper du Sony V1 med det samme? Til meg? Neida. Et lite råd: I-pod er også billig i statene. Det er ca, 2000 kr å spare på å kjøpe den der, uansett om du kjøer 10. 20 eller 40 gb, som er størrelsene på "generasjon nr 3"

Og med en kortleser fra [url="http://promo.euro.apple.com/promo/ipod_accessories/no/"]Belkin[/url]

Kan du koble den til i-poden og overføre bilder fra minnebrikka inn på i-pod-hardisken, slik at du slipper å kjøpe mange minnekort eller dyre minnekort, eller å være avhengig av en datamaskin for å tømme brikka:)

Akam.no har testet denne i-pod-gadgeten av en kortleser.

Lykke til uansett!
Lenke til kommentar

Husk at det tilkommer en amerikansk tax, tilsvarende norsk mva på 6-12% avhengig av stat (leste ett sted 6-8% for NY) merket i sommer at de var billige i Arizona, ca 7% tror jeg, men dyrere jo lengre øst jeg kom, rundt 10-11% i Chicago. Denne tax'en er ikke med i noen av de oppgitte priser så vidt jeg kan se. Mulig det står noe på web sidene til den butikken du skal handle i.

 

PS alle % satser over er etter hukommelsen, kjapt hoderegnet, så de kan være feil, men en Tax kommer på toppen av prisen uansett, selv om denne kanskje kan refundrers ved utreise, noe som igjen muligens øker sjansene for at man må betale norsk mva ?

Endret av Elph
Lenke til kommentar
Kan være en stor fordel å la alt av esker ol. ligge igjen der borte, sånn i tillfelle du skulle bli stoppet i tollen - "dette er det samme som jeg hadde med meg over" ;)

Det er nok en fordel. Men tollerne kan kreve at du viser kvittering på at det er kjøpt i Norge eller at norsk moms er betalt!

 

Ang moms i USA. Som nevnt over: denne oppgis aldri og kommer i tillegg. Du kan i prinsippet få refundert den, men er ikke sikker på om du vil klare å få igjen denne uten å betale den norske. Uansett, det hjelper ikke å ha betalt amerikansk moms mtp på den norske.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet en del i USA tidligere. Aldri noen problemer med tollere (selv om kameraet hadde annet navn i USA (Nikon F801 i Norge).

 

Aldri noen problemer med tax-refund heller. De har ingen forbindelse til de norske tollerne. Egentlig skal man kvittere kameraer man tar med seg utenlands før man reiser (fra Norge), for å slippe unna toll når man kommer tilbake. Men hvem gjør vel det? Tipper de ikke er ute etter deg, om du ikke kommer hjem med 4 kameraer og 20 objektiv. Men man har jo selvfølgelig ikke noen garanti for at man ikke kan bli tatt....

 

Jeg ville tatt sjansen igjen hvertfall..

Lenke til kommentar

Har tidligere hatt med meg flere videokameraer i 10-tusenkronersklassen, kjøpt i utlandet, attpåtil refundert momsen via Global Refund, og ikke vært innom norske tollen i det hele tatt. Sannsynligheten for å bli huket inn av tollerne er svært liten. Og de gidder sannsynligvis ikke å bry seg særlig mye over et stakkars kamera.

 

Så jeg tar definitivt sjansen. Og om tax tilkommer i USA, så blir det likevel en ganske rimelig tur :)

 

Takk også til deg som tipset om i-pod og kortleseren! Skal absolutt vurdere dette!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har tidligere hatt med meg flere videokameraer i 10-tusenkronersklassen, kjøpt i utlandet, attpåtil refundert momsen via Global Refund, og ikke vært innom norske tollen i det hele tatt. Sannsynligheten for å bli huket inn av tollerne er svært liten. Og de gidder sannsynligvis ikke å bry seg særlig mye over et stakkars kamera.

 

Så jeg tar definitivt sjansen. Og om tax tilkommer i USA, så blir det likevel en ganske rimelig tur :)

 

Takk også til deg som tipset om i-pod og kortleseren! Skal absolutt vurdere dette!

Heisann

 

Skal også "over there" i jula, og tenkte også på kamera.

Hvordan funker dette ifbm. tax refund/tax free ?

Iht. norsk moms stikker man vel bare innom tollbua og deklarerer varer for under 6000 inn i landet, og de bekrefter at man ikke trenger betale norsk moms ?

Men hvordan få igjen amerikansk tax ?

Og er det i det hele tatt noen vits i å gå innom tollbua for å deklarere ?

Kan man bli straffet hvis man ikke gjør det (mao. få bot) ?

Lenke til kommentar
Skal også "over there" i jula, og tenkte også på kamera.

Men hvordan få igjen amerikansk tax ?

Jeg kjøpte i fjor en klokke i London og sparte en betydelig sum penger på dette. Å få igjen den engelske merverdigavgiften på 17 % var ingen sak.

 

Forhandleren hjalp til med å fylle ut tax-refund skjema (som du også klarer fint selv), dette ble vist frem og stemlet rett etter inngangen på Heatrow (før innsjekking osv.). Etter innsjekking skulle jeg vise frem klokken til en tollbetjent eller hva hun nå var, ikke langt fra tax-free shop'en (NB! Ikke legg gjenstanden i bagasjen!!). Fikk deretter et nytt stempel og signering før jeg la i vei mot skranken like ved, for å få tilbake penger (her vekslet de også valuta).

 

Vips så fikk jeg ca. £ 200 :-)

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar

Husk at i USA har du ikke noen kjøpslov. Som regel får du en garanti på 6-12 mnd men så er det alt.

 

Så når man handler på en seriøs sjappe i USA er det vanlig å kjøpe en Store Warranty eller Replacement Plan, som i bunn og grunn er en forsikring som kan gi deg tilsvarende rettigheter som ved kjøp i Norge, avhengig av butikk selvfølgelig. Mener å huske at prisen ligger på 5-10% av det du kjøper, litt avhengig.

 

Du kan selvfølgelig velge å håpe på det beste. Det gjorde jeg da jeg kjøpte mitt kamera, men så var det heller ikke hos en spesiellt velrennomert butikk.

 

Men hadde jeg kjøpt noe såpass dyrt og helt nytt (uprøvd) som det du kjøper, så hadde jeg nok valgt en større kjede og en forsikring.

 

Butikker å se på:

Bestbuy.com - store elkjøplignende butikker utenfor byene.

http://www.ritzcamera.com/ - mener disse har butikker i de fleste malls

 

Men som andre har sagt tidligere i tråden. Prøv å komme i kontakt med butikken på forhånd og få dem til å reservere et kamera.

 

Hvis du er i New York og vet hva du skal ha og vil ha enda billigere pris, så finnes det masse småsjapper der du kan prøve deg på litt pruting. Men sjekk veldig nøye at ting virker og at du får det du tror. Ikke kjøp noe du ikke får teste. Noen butikker selger ting som "har falt av et lasteplan". Dette er typisk tyvegods eller gråmarkedvarer, dvs. ting som ikke skulle til USA men havna der lell. Et typisk dårlig tegn er hvis alle instruksjoner som følger med er bare på spansk, eller at de kan kopiere opp en bok som en service til deg. Kjøper du noe slikt så kan du ligge veldig tynt an om det går i stykker.

 

Good shopping!

Lenke til kommentar
Kan være en stor fordel å la alt av esker ol. ligge igjen der borte, sånn i tillfelle du skulle bli stoppet i tollen - "dette er det samme som jeg hadde med meg over" ;)

En bekjent kjøpte anlegg og styling i danmark eller tyskland for 20-25000 kroner.

Da han kom gjennom tollen ble han sjekket. Han hadde montert alt på/i bilen og kastet embalasjen som han hadde fått beskjed om. Han hadde passet på alt utenom kviteringene som lå i hanskerommet. Han fikk en eller annen straff (bot tror jeg) + momsen. Han smilte ikke så mye da. De tok også fra han en del alkohol.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...