Gå til innhold

Denne bussen går på flytende nitrogen


Anbefalte innlegg

 

Jeg ønsker meg at drivakslingen forsvinner fra EL-biler. Gi meg heller en motor på hvert hjul takk.

For å få bra komfort, kjøreegenskaper og veigrep, bør det være minst mulig ufjæret masse i understellet. Derfor fungerer det bedre å feste motoren i karosseriet, og ha drivaksler til hjulene.

 

Jeg kan se for meg at motoren vil få en del mer juling/vibrasjoner om den står i hjulet enn om den står fjæret i karosseriet, men vektargumentet skjønner jeg ikke helt. En aksling veier jo litt og moderne elmotorer (bilens totale motoreffekt delt på fire) veier vel ikke nevneverdig mer?

 

Jeg trekker frem Siemens SP260D med sine 260 kW på bare 50 kg som eksempel. Mindre motorer er lettere å lage med samme effekt/vekt-ratio fordi kjølingen blir enklere. En hypotetisk 26 kW 5 kg motor burde altså være noe lettere å få til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor nitrogen? Det blir som å kjøre på luft. Ingen dårlig ide, men når det bare virker i hastigher under 32 km/t. Setter jeg spørsmåltegn.

 

Kunne egentlig like gjerne ha kjørt på propan eller metan. Ja, propan er fossil, men likevel miljømessig veldig bra. Da det eneste som kommer ut er co2 og vann.

 

Eventuelt metan. Det som kommer ut av eksosrøret er det samme som en propanbuss, men karbonregnskapet går i null.

 

Forskjellen. Det ville fungert i alle hastigheter. Ergo. Bedre.

 

Dette er teknologi vi har. Særlig nederlenderne og italierne har dette. Henholdssvis leverandørene Prince og Lan Direnzo.

 

Jeg har Lan Direnzo propananlegg i min bil og det fungerer utmerket. Hadde det bare ikke vært for venstre og MDG som absolutt skulle ha veibruksavgift på propan.

 

Jeg skjønner ingenting. For det går på tvers av EUs intensjoner i det alternative drivstoffdirektivet av oktober 2014. Veien til andre fornybare gassdrivstoff er kort.

 

Hvorfor satse på nitrogen når vi allerede har teknologi som funker. Jeg vet at bransjefolk med over 20 års erfaring i Norge bare rister på hodet angående satsing på hydrogen og diverse for vi har erfaring, utstyr og annnet som kunne vært satt rett inn i bortimot alle bensinbiler. Blandt annet Ford har noen mindre varebiler som kan leveres med bensin og dermed er lett ombyggbar til gassdrift. Forskjellen er. Dette kan gjøres nå. Vi trenger ikke vente. Det fungerer faktisk veldig bra som det er.

 

Når det er sagt. Jeg og synes det skjer mye spennende med elbiler. I mellomtiden kunne vi ha gjort, men ikke gjøres. Propan er visst ikke kult nok. Det har bare 96% mindre nox enn en dieselbil og ikke målbart partikkelutslipp. De har skjønt det nedover i Europa.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ønsker meg at drivakslingen forsvinner fra EL-biler. Gi meg heller en motor på hvert hjul takk.

For å få bra komfort, kjøreegenskaper og veigrep, bør det være minst mulig ufjæret masse i understellet. Derfor fungerer det bedre å feste motoren i karosseriet, og ha drivaksler til hjulene.

 

Jeg kan se for meg at motoren vil få en del mer juling/vibrasjoner om den står i hjulet enn om den står fjæret i karosseriet, men vektargumentet skjønner jeg ikke helt. En aksling veier jo litt og moderne elmotorer (bilens totale motoreffekt delt på fire) veier vel ikke nevneverdig mer?

 

Jeg trekker frem Siemens SP260D med sine 260 kW på bare 50 kg som eksempel. Mindre motorer er lettere å lage med samme effekt/vekt-ratio fordi kjølingen blir enklere. En hypotetisk 26 kW 5 kg motor burde altså være noe lettere å få til.

 

Jeg tror det henger sammen med hvordan, og i hvor stor grad, bevegelser forplanter seg fra hjul til karosseri. Dersom du får sprett på et hjul som veier mye vil det overføre mer bevegelse til karosseriet når det tvinges ned igjen fordi fjærene som skal motvirke den oppadgående tregheten må jobbe hardere eller over lengre tid, og all kraft fjæren har mot hjulet vil jo også presse mot bilen. Eller noe slikt, jeg har sovet dårlig og hodet er ikke helt der. Håper du forstår hva jeg vil frem til.
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ønsker meg at drivakslingen forsvinner fra EL-biler. Gi meg heller en motor på hvert hjul takk.

For å få bra komfort, kjøreegenskaper og veigrep, bør det være minst mulig ufjæret masse i understellet. Derfor fungerer det bedre å feste motoren i karosseriet, og ha drivaksler til hjulene.

 

Jeg kan se for meg at motoren vil få en del mer juling/vibrasjoner om den står i hjulet enn om den står fjæret i karosseriet, men vektargumentet skjønner jeg ikke helt. En aksling veier jo litt og moderne elmotorer (bilens totale motoreffekt delt på fire) veier vel ikke nevneverdig mer?

 

Jeg trekker frem Siemens SP260D med sine 260 kW på bare 50 kg som eksempel. Mindre motorer er lettere å lage med samme effekt/vekt-ratio fordi kjølingen blir enklere. En hypotetisk 26 kW 5 kg motor burde altså være noe lettere å få til.

 

Jeg tror det henger sammen med hvordan, og i hvor stor grad, bevegelser forplanter seg fra hjul til karosseri. Dersom du får sprett på et hjul som veier mye vil det overføre mer bevegelse til karosseriet når det tvinges ned igjen fordi fjærene som skal motvirke den oppadgående tregheten må jobbe hardere eller over lengre tid, og all kraft fjæren har mot hjulet vil jo også presse mot bilen. Eller noe slikt, jeg har sovet dårlig og hodet er ikke helt der. Håper du forstår hva jeg vil frem til.

 

Ja. Man vil helst holde karosseriet rolig, mens hjulene akselereres raskt opp og ned over ujevnheter. Selv veier som er nokså flate, gir mye små bevegelser i understellet. For å få til disse raske bevegelsene, må massen som beveger seg være minst mulig. Da kan man også bruke mykere fjærer og dempere, uten at man får oversving. Hvis man setter seg i en bil fra 70-tallet med tung, stiv bakaksling, vil man kjenne at kjøreegenskaper, veigrep og komfort er rimelig dårlig sammenlignet med moderne, uavhengige aluminumsoppheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...