Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angående hjerteinfrakt


coby

Anbefalte innlegg

En ting er sikkert, og det er at kolesterol-blodprøver nok er en av de aller svakeste prøvene man kan gå for, mhp. å skulle følge opp karsykdommer. Det kan sikkert brukes til noe. Men her er en erfaring i fra min familie:

 

Far røyker i ungdom og ung voksen alder til et stykke inn i 40-årsalder. Går på røykeavvenningskurs, uten noe langvarig effekt. En dag så tenker han at fy søren så dum jeg er som ikke klarer å stoppe med røyking. Også går han sikkert noen runder med seg selv, for så å stoppe røyking tverrt. Om det er like avhengighetsskapende som tunge narkotiske stoffer vet jeg ikke så mye om, men noen her og der hevder jo det. Så det er en kjempeprestasjon av han.

 

Når han så blir 59 år gammel, så får han et hjerteinfarkt. Hjertesykepleier informerer familie og vi lærer at avleiringer begynner i svært ung alder. Røyking er nummer 1 som synder i statistikken. Han har altså røykt i en god porsjon av sitt unge liv, og sannsynligheten for at avleiringer kommer derfra er veldig stor.

 

Han er griseheldig og kommer unna det med stenting opp i fra lyske. Han forteller at det er en grufull opplevelse når de skal forsøke å stoppe blødning fra penetrasjon av lyske. At de gir morfin, men at de kun kan forsvarlig gi inntil en viss mengde før de må slutte å pøse på med mer morfin. Morfin i for store doser er også farlig.

 

Han har altså en våken operasjon, dersom det ble utydelig.

 

Så en hver hjertesykdom er absolutt ikke noe å trakte etter. Spesiellt ikke de som man selv kan forebygge. Stump røyken folkens.

 

 

Nå til poenget:

Forut for hjerteinfarktet er kolesterolmålingene helt innenfor, og legen ser ingen alarmerende ting der.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør trene moderat for å få et langt liv. Idrett er usunt? Hardt arbeid er usunt?

Altså, for mye igjen er ikke bra. Bare å se hvor mange fotballspillere, for å ikke nevne idrettsfolk, som har kollapset på trening.

Lenke til kommentar

Men noen av idrettsutøverne tåler det litt bedre enn andre. Se på prosentandelen som ikke kollapser også. Men man har jo ingen CT-skann av alle hjertene deres f.eks. heller da! Kan det hende de legger opp idretten før det går dem galt? Kaster bare ut en del spørsmål nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men noen av idrettsutøverne tåler det litt bedre enn andre. Se på prosentandelen som ikke kollapser også. Men man har jo ingen CT-skann av alle hjertene deres f.eks. heller da! Kan det hende de legger opp idretten før det går dem galt? Kaster bare ut en del spørsmål nå.

Prosentandelen som kollapser er oftere enn hva folk tror.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert jeg.

 

1) Ja, er mange som har slike medfødte hjerteproblemer. Du kan ha ymse symptomer, men det er ikke sikkert at du relaterer det til hvor problemet faktisk sitter hen, sånn uten det har godt en god stund og du møter en adekvat lege.

 

2) Aner ikke hvor vanlig. Det kan f.eks. skyldes det å spise kun junkfood f.eks., men gjerne sterkere om du har anlegg for å danne hjerte- og karsykdommer. Brorparten har godt av å være i fysisk aktivitet, det tjener de fleste på. Stump røyken! for den er en storsynder til hjerte- og karproblemer.

Ta med melk og bacon som junkfood.

 

the physicians committee for responsible medicine

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

 

Er ingen ekspert jeg.

 

1) Ja, er mange som har slike medfødte hjerteproblemer. Du kan ha ymse symptomer, men det er ikke sikkert at du relaterer det til hvor problemet faktisk sitter hen, sånn uten det har godt en god stund og du møter en adekvat lege.

 

2) Aner ikke hvor vanlig. Det kan f.eks. skyldes det å spise kun junkfood f.eks., men gjerne sterkere om du har anlegg for å danne hjerte- og karsykdommer. Brorparten har godt av å være i fysisk aktivitet, det tjener de fleste på. Stump røyken! for den er en storsynder til hjerte- og karproblemer.

Ta med melk og bacon som junkfood.

 

the physicians committee for responsible medicine

 

Melk er ikke bra?

Lenke til kommentar

Fins stoffer i utallige mat og drikkevarer som ikke alltid er like bra for kroppen, men så lenge du opprettholder et normalt sunt kosthold, har du allerede lagt et godt grunnlag for å holde deg frisk. Så tilbake til trådens formål; har du fortsatt noe uoppklart du lurer på TS? Om ikke vil jeg si at denne tråden er løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Om det er like avhengighetsskapende som tunge narkotiske stoffer vet jeg ikke så mye om"

 

Hadde en onkel som hadde røkt i 60 år , en dag da han skulle gå og legge seg så var det game over , falt død om pga hjertet.

 

Trodde det var kreft som skulle ta han først......han hadde også diabetes men syns ikke kostholdet hans virket så usunt , åt jo fisk f.eks

 

Har en eks-kompis , det eneste som står i hodet på han hele dagen er å få tatt seg en røyk , eneste han får i seg er kaffe og røyk.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

 

Er ingen ekspert jeg.

 

1) Ja, er mange som har slike medfødte hjerteproblemer. Du kan ha ymse symptomer, men det er ikke sikkert at du relaterer det til hvor problemet faktisk sitter hen, sånn uten det har godt en god stund og du møter en adekvat lege.

 

2) Aner ikke hvor vanlig. Det kan f.eks. skyldes det å spise kun junkfood f.eks., men gjerne sterkere om du har anlegg for å danne hjerte- og karsykdommer. Brorparten har godt av å være i fysisk aktivitet, det tjener de fleste på. Stump røyken! for den er en storsynder til hjerte- og karproblemer.

Ta med melk og bacon som junkfood.

 

the physicians committee for responsible medicine

 

Melk er ikke bra?

 

Jeg tror en overdreven mengde ikke er så bra , kanskje kroppen får for mye kalsium ?

 

Bacon/pølser aka processed food er fy fy i store mengder , så det på en UK dokumentar.

Lenke til kommentar

 

 

Melk er ikke bra?

 

 

Melk er svært omdiskutert på flere plan.

 

Folkehelsa vil ha deg til å drikke melk til den store medalje. Idrettsreklame i fra selskaper som Tine vil ha deg til å tro at det er en nødvendighet.

 

Fakta er at du kan oppdrive kalsiumet i fra andre matvarekilder enn melk. Melk er for barn hovedsaklig. Nordiske gener er svært godt tilpasset melk, slik at en har mindre av laktoseintoleranse i vår hvite nordiske populasjon. Melk var opprinnelig i det norske kostholdet dessuten en livsnødvendighet for å spe på i matauket. Det ser en av alle de tradisjonelle melkeproduktene som budeier på setre lagde. Denne tradisjonen har blitt holdt i hevd, og i moderne tid så har man fått en vanvittig diversifisering i produkter basert på melk.

 

Kroppsbyggerprotein inneholder "whey", som på norsk heter myse. Blir brukt til den store gullmedalje.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Whey

 

 

Det er i omløp en del informasjon i fra vegandiett folk. Om at kasein (protein fra melk) er direkte skadelig. Alternative tolkninger står ofte i fare for å være dårlig begrunnede. Men denne gjengen påstår altså at kasein forårsaker en betennelse i blodåreveggene, slik at påleiringer inni blodårene bygger og hoper seg opp. Også har man så karsykdommer i følge veganfolket, som et symptom på kasein-inntaket. Er ikke vanskelig å google seg til mye informasjon fra den leiren:

 

https://vegetariandispatch.wordpress.com/2014/08/12/cardiologist-put-us-out-of-business-by-going-vegan/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Casein

 

Det er et par netflix-dokumentarer fra veganfolket også. Som påstår noelunde det samme som i fra artikkelen.

 

Vegandiett er å regne som en ekstremdiett. Vegetarianerdiett er en litt mildere variant diett. Også har en andre grader, hvor en kan spise kjøtt i moderasjon. Kanskje en av de to sistnevnte dietter er sunnest..

 

En har noen andre typer leirer om melk også. Den upasturiserte melken gjort riktig ansees å være sunnere enn den pasturiserte (kokte bakteriefrie) melken. Den pasturiserte melken fordøyes muligens ikke like bra. Og jeg husker ikke helt hva det var med den upasturiserte som var den store bonusen. Melkeindustrien har angrepet dette, spesiellt i en sak i Canada. Hvor de forsøkte å stenge dørene hos slike melkebønder som omsetter upasturisert naturlig melk.

 

Ellers er det viktig å være oppmerksom på at fettreduserte ferdigprodukter basert på melk inneholder betydelig større mengder sukker og proteiner enn de fettholdige (litt mer naturlige - men pasturiserte) variantene. De er med andre ord sannsynligvis mer usunne de fettreduserte produktene basert på melk, stikk i strid med hva melkeindustrien vil ha oss til å tro. For melkeindustrien, så gjelder først og fremst profitt der hvor det lar seg gjøre å få til profitt. Altså en hver reklame som kan få til å få solgt flere typer produkter er for dem god forretning.

 

Om du spør en bonde hvilken melk han får best betalt for, så vil han svare deg at det er melk med lavt fettinnhold. Også har man jo hatt noen ekstremdiettrender hvor smør ble utsolgt i butikkene. Men i en vanlig hverdag så er det et biprodukt som er (eller ihvertfall har vært) delvis uønsket. Meieriene dikterer bøndenes økonomi, og de dikterer også hvilke bestanddeler som passer deres produksjon mest optimalt. Derav diversifiseringen betalingen som bøndene mottar. Hver tankbil med innhentet melk blir på meieriet analysert både på næringsstoff bestanddeler og bakterievekst. Vi får som en konsekvens en mer ensrettet type kyr (kuer). Mangfoldet av kuraser forsvinner. I dag er det hovedsaklig norsk rødt fe som dominerer. https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Red

 

Mye pga. at melkevolumet har blitt økt og optimalisert gjennom avl. Disse kyrne må ofte gå med nett under jurene, da dette organet rett og slett veier så mye at uten slike hjelpemidler så blir kuene ødelagte.

 

Det er kanskje flere poeng om melk, men jeg tror du har litt å "tygge på" nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Melk er ikke bra?

 

Jeg tror en overdreven mengde ikke er så bra , kanskje kroppen får for mye kalsium ?

 

Bacon/pølser aka processed food er fy fy i store mengder , så det på en UK dokumentar.

 

 

For lite kalsium kan gi deg nyrestein, så alt i riktig dosering:

 

https://www.google.no/search?q=calcium+and+kidney+stones

 

 

Doctors used to advise people who are "stone formers" to cut down on their calcium intake, said Dr. Mathew Sorensen, an assistant professor of urology at the University of Washington in Seattle.

And while that "makes sense intuitively," Sorensen said, research since the 1990s has indicated the opposite is true: People can help lower their risk of kidney stone recurrences by getting the recommended amount of calcium -- if the calcium comes from food.

Calcium supplements, on the other hand, have been tied to an increased risk of kidney stones in some studies.

Kilde: http://www.webmd.com/kidney-stones/news/20151013/calcium-supplements-tied-to-kidney-stone-risk-in-study#1

 

Det finnes en rekke grønnsaker og andre matvarer enn melk som også inneholder litt kalsium.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Melk er ikke bra?

 

 

Melk er svært omdiskutert på flere plan.

 

Folkehelsa vil ha deg til å drikke melk til den store medalje. Idrettsreklame i fra selskaper som Tine vil ha deg til å tro at det er en nødvendighet.

 

Fakta er at du kan oppdrive kalsiumet i fra andre matvarekilder enn melk. Melk er for barn hovedsaklig. Nordiske gener er svært godt tilpasset melk, slik at en har mindre av laktoseintoleranse i vår hvite nordiske populasjon. Melk var opprinnelig i det norske kostholdet dessuten en livsnødvendighet for å spe på i matauket. Det ser en av alle de tradisjonelle melkeproduktene som budeier på setre lagde. Denne tradisjonen har blitt holdt i hevd, og i moderne tid så har man fått en vanvittig diversifisering i produkter basert på melk.

 

Kroppsbyggerprotein inneholder "whey", som på norsk heter myse. Blir brukt til den store gullmedalje.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Whey

 

 

Det er i omløp en del informasjon i fra vegandiett folk. Om at kasein (protein fra melk) er direkte skadelig. Alternative tolkninger står ofte i fare for å være dårlig begrunnede. Men denne gjengen påstår altså at kasein forårsaker en betennelse i blodåreveggene, slik at påleiringer inni blodårene bygger og hoper seg opp. Også har man så karsykdommer i følge veganfolket, som et symptom på kasein-inntaket. Er ikke vanskelig å google seg til mye informasjon fra den leiren:

 

https://vegetariandispatch.wordpress.com/2014/08/12/cardiologist-put-us-out-of-business-by-going-vegan/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Casein

 

Det er et par netflix-dokumentarer fra veganfolket også. Som påstår noelunde det samme som i fra artikkelen.

 

Vegandiett er å regne som en ekstremdiett. Vegetarianerdiett er en litt mildere variant diett. Også har en andre grader, hvor en kan spise kjøtt i moderasjon. Kanskje en av de to sistnevnte dietter er sunnest..

 

En har noen andre typer leirer om melk også. Den upasturiserte melken gjort riktig ansees å være sunnere enn den pasturiserte (kokte bakteriefrie) melken. Den pasturiserte melken fordøyes muligens ikke like bra. Og jeg husker ikke helt hva det var med den upasturiserte som var den store bonusen. Melkeindustrien har angrepet dette, spesiellt i en sak i Canada. Hvor de forsøkte å stenge dørene hos slike melkebønder som omsetter upasturisert naturlig melk.

 

Ellers er det viktig å være oppmerksom på at fettreduserte ferdigprodukter basert på melk inneholder betydelig større mengder sukker og proteiner enn de fettholdige (litt mer naturlige - men pasturiserte) variantene. De er med andre ord sannsynligvis mer usunne de fettreduserte produktene basert på melk, stikk i strid med hva melkeindustrien vil ha oss til å tro. For melkeindustrien, så gjelder først og fremst profitt der hvor det lar seg gjøre å få til profitt. Altså en hver reklame som kan få til å få solgt flere typer produkter er for dem god forretning.

 

Om du spør en bonde hvilken melk han får best betalt for, så vil han svare deg at det er melk med lavt fettinnhold. Også har man jo hatt noen ekstremdiettrender hvor smør ble utsolgt i butikkene. Men i en vanlig hverdag så er det et biprodukt som er (eller ihvertfall har vært) delvis uønsket. Meieriene dikterer bøndenes økonomi, og de dikterer også hvilke bestanddeler som passer deres produksjon mest optimalt. Derav diversifiseringen betalingen som bøndene mottar. Hver tankbil med innhentet melk blir på meieriet analysert både på næringsstoff bestanddeler og bakterievekst. Vi får som en konsekvens en mer ensrettet type kyr (kuer). Mangfoldet av kuraser forsvinner. I dag er det hovedsaklig norsk rødt fe som dominerer. https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Red

 

Mye pga. at melkevolumet har blitt økt og optimalisert gjennom avl. Disse kyrne må ofte gå med nett under jurene, da dette organet rett og slett veier så mye at uten slike hjelpemidler så blir kuene ødelagte.

 

Det er kanskje flere poeng om melk, men jeg tror du har litt å "tygge på" nå.

 

Hva tenker du om Whey Protein? Altså jeg pleier å trene endel, og da må jeg få i meg proteiner. Ofte gjennom mat, som ikke alltid rekker. Er Whey Protein full av melkestoffer eller hva?

Lenke til kommentar

 

 

 

Er ingen ekspert jeg.

 

1) Ja, er mange som har slike medfødte hjerteproblemer. Du kan ha ymse symptomer, men det er ikke sikkert at du relaterer det til hvor problemet faktisk sitter hen, sånn uten det har godt en god stund og du møter en adekvat lege.

 

2) Aner ikke hvor vanlig. Det kan f.eks. skyldes det å spise kun junkfood f.eks., men gjerne sterkere om du har anlegg for å danne hjerte- og karsykdommer. Brorparten har godt av å være i fysisk aktivitet, det tjener de fleste på. Stump røyken! for den er en storsynder til hjerte- og karproblemer.

Ta med melk og bacon som junkfood.

 

the physicians committee for responsible medicine

 

Melk er ikke bra?

 

Jeg tror en overdreven mengde ikke er så bra , kanskje kroppen får for mye kalsium ?

 

Bacon/pølser aka processed food er fy fy i store mengder , så det på en UK dokumentar.

 

Bare bacon og pølser?

Lenke til kommentar

Melk kan tas med som junkfood for voksne spesiellt. Proteinene i melk, kasein er en inflammatorisk bestanddel for menneskekroppen.

 

Bacon er jeg litt usikker på. Vi tåler kanskje slike fettsorter bedre enn vitenskapen vil ha det til?

Uenig. Grunnen til at voksne har problemer, er melken de drakk som barn - og fortsatte med.

 

Når det gjelder bacon, så er det for godt til å være sunt.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

 

 

 

Er ingen ekspert jeg.

 

1) Ja, er mange som har slike medfødte hjerteproblemer. Du kan ha ymse symptomer, men det er ikke sikkert at du relaterer det til hvor problemet faktisk sitter hen, sånn uten det har godt en god stund og du møter en adekvat lege.

 

2) Aner ikke hvor vanlig. Det kan f.eks. skyldes det å spise kun junkfood f.eks., men gjerne sterkere om du har anlegg for å danne hjerte- og karsykdommer. Brorparten har godt av å være i fysisk aktivitet, det tjener de fleste på. Stump røyken! for den er en storsynder til hjerte- og karproblemer.

Ta med melk og bacon som junkfood.

 

the physicians committee for responsible medicine

 

Melk er ikke bra?

 

Jeg tror en overdreven mengde ikke er så bra , kanskje kroppen får for mye kalsium ?

 

Bacon/pølser aka processed food er fy fy i store mengder , så det på en UK dokumentar.

 

Bare bacon og pølser?

 

Jeg sa "processed food" , mat som er tilsatt greier : bacon , pølser , salami......

Lenke til kommentar

Kan man seriøst få hjertestans når man sover?

 

Ingen spørsmål er dumme.

Nei. Hjertet har en egen liten hjerne som er i direkte kontakt med den store hjernen. De sover på skift. Når storhjernen sover, vil hjertehjernen passe på at hjertet ikke stopper, helt til storhjernen våkner. I verste fall vekker hjertehjernen storhjernen og varsler at hjertet stopper i løpet av 10 sekunder. Det er derfor du har sett på film at noen våkner i panikk og siden plutselig dør.

 

Og så skjønte du at dette bare var fjas. Jeg har overvåket et titalls dødsfall, bare 2 var våkne når hjertet stoppet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...