Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har modem gjennom GET. Det er koblet via vegg-kontakt --> kabel --> GET boks. I forbindelse med dette innleggingen la de inn en ekstra veggkontakt på soverommet til sønnen min, slik at vi ikke måtte ha kabel fra GET-modemet i stua og helt til rommet hans. Har prøvd med router for WIFI, men det gir veldig dårlig signal.

Vegguttaket ser slikt ut på rommet hans:

Hvordan gjør jeg det i praksis? Trengs det noen overgang f.eks.? 

- Robert

post-443180-0-53945200-1496232664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som at noen har misforstått hva en ekstra veggkontakt er? 

Dette er en ekstra kontakt for TV, og mulighet for en ekstra GET boks. Det er nok det Get sine montører normalt mener.

Men kontakt for nettverk er noe helt annet. Annen type kabel og kontakter. 

Lenke til kommentar

Noen steder i verden (bl.a. USA) brukes løsninger som "MoCA" for å bruke TV-kabelen (koaks) til lokalnett også, kombinert med en leveranse av internett via koaks. Så dette er ikke helt feil tenkt, men slike løsninger brukes lite i Norge.

 

Powerline (nettverk over strømkabler) er nok et mer reellt alternativ i tillegg til kabling som Hårek har nevnt over.

 

Plugg en nettverkskabel fra ruteren i en dings i stikk-kontakten, og sett en dings nr 2 i en stikkkontakt i et annet rom der du ønsker nett. I rom nr 2 kan dingsen levere kablet nett og/eller wifi.

 

Eks. https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=261&q=powerline

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar

Noen steder i verden (bl.a. USA) brukes løsninger som "MoCA" for å bruke TV-kabelen (koaks) til lokalnett også, kombinert med en leveranse av internett via koaks. Så dette er ikke helt feil tenkt, men slike løsninger brukes lite i Norge.

 

Powerline (nettverk over strømkabler) er nok et mer reellt alternativ i tillegg til kabling som Hårek har nevnt over.

 

Plugg en nettverkskabel fra ruteren i en dings i stikk-kontakten, og sett en dings nr 2 i en stikkkontakt i et annet rom der du ønsker nett. I rom nr 2 kan dingsen levere kablet nett og/eller wifi.

 

Eks. https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=261&q=powerline

MoCA er i teorien helt ok, men GET sin løsning er som oftes og splitte COAX kabel før uttak i stuen som gjør at det ikke er lokalt fra uttak til uttak, er før uttak og han kan da ikke få interett i uttak på soverom slik du tenker (om jeg forstår deg riktig :) )

Lenke til kommentar

 

Noen steder i verden (bl.a. USA) brukes løsninger som "MoCA" for å bruke TV-kabelen (koaks) til lokalnett også, kombinert med en leveranse av internett via koaks. Så dette er ikke helt feil tenkt, men slike løsninger brukes lite i Norge.

 

Powerline (nettverk over strømkabler) er nok et mer reellt alternativ i tillegg til kabling som Hårek har nevnt over.

 

Plugg en nettverkskabel fra ruteren i en dings i stikk-kontakten, og sett en dings nr 2 i en stikkkontakt i et annet rom der du ønsker nett. I rom nr 2 kan dingsen levere kablet nett og/eller wifi.

 

Eks. https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=261&q=powerline

MoCA er i teorien helt ok, men GET sin løsning er som oftes og splitte COAX kabel før uttak i stuen som gjør at det ikke er lokalt fra uttak til uttak, er før uttak og han kan da ikke få interett i uttak på soverom slik du tenker (om jeg forstår deg riktig :) )

 

Er ikke helt sikker på hva du tenker på her. Hos meg og andre steder med flere koaks-veggkontakter er det koaks inn på den første, og koaks videre ut til den neste, altså en parallellkoblet kjede som ender i siste kontakt i huset som gjerne inneholder en endemotstand.

 

Slik gjør vel Get det enda i våre dager? Ellers er det noe jeg ikke har fått med meg. Kablingen hos meg er fra slutten av nittitallet og ikke siste skrik, så jeg er åpen for at jeg lever i fortiden på dette området

 

Med min kabling vil i alle fall MoCa i teorien fungere helt fint, selv om det kan bli konflikter med fremtidig bruk av frekvenser over 1 GHz hos Get. Den vanligste bruken av MoCA over dammen er vel uansett at operatørens kabelmodem inneholder et MoCA-adapter også, så brukeren kan henge på et adapter nr 2 der man trenger kablet nettverk i huset. Så passer de på at DOCSIS- og MoCA-spektrum ikke overlapper.

 

Nå har jeg ingen personlig erfaring med MoCA, siden jeg enten bruker Cat. 6 eller wifi hjemme. Men så lenge man ikke er plaget med støy, dårlig kabling eller råtne veggkontakter bør det vel MoCA kunne fungere bra. Men nå var det ikke meningen å dra dette ut i en tråd om hypotetisk bruk av MoCA altså :) 

Lenke til kommentar

 

 

Noen steder i verden (bl.a. USA) brukes løsninger som "MoCA" for å bruke TV-kabelen (koaks) til lokalnett også, kombinert med en leveranse av internett via koaks. Så dette er ikke helt feil tenkt, men slike løsninger brukes lite i Norge.

 

Powerline (nettverk over strømkabler) er nok et mer reellt alternativ i tillegg til kabling som Hårek har nevnt over.

 

Plugg en nettverkskabel fra ruteren i en dings i stikk-kontakten, og sett en dings nr 2 i en stikkkontakt i et annet rom der du ønsker nett. I rom nr 2 kan dingsen levere kablet nett og/eller wifi.

 

Eks. https://www.prisguide.no/sok?f[c][]=261&q=powerline

MoCA er i teorien helt ok, men GET sin løsning er som oftes og splitte COAX kabel før uttak i stuen som gjør at det ikke er lokalt fra uttak til uttak, er før uttak og han kan da ikke få interett i uttak på soverom slik du tenker (om jeg forstår deg riktig :) )

 

Er ikke helt sikker på hva du tenker på her. Hos meg og andre steder med flere koaks-veggkontakter er det koaks inn på den første, og koaks videre ut til den neste, altså en parallellkoblet kjede som ender i siste kontakt i huset som gjerne inneholder en endemotstand.

 

Slik gjør vel Get det enda i våre dager? Ellers er det noe jeg ikke har fått med meg. Kablingen hos meg er fra slutten av nittitallet og ikke siste skrik, så jeg er åpen for at jeg lever i fortiden på dette området

 

Med min kabling vil i alle fall MoCa i teorien fungere helt fint, selv om det kan bli konflikter med fremtidig bruk av frekvenser over 1 GHz hos Get. Den vanligste bruken av MoCA over dammen er vel uansett at operatørens kabelmodem inneholder et MoCA-adapter også, så brukeren kan henge på et adapter nr 2 der man trenger kablet nettverk i huset. Så passer de på at DOCSIS- og MoCA-spektrum ikke overlapper.

 

Nå har jeg ingen personlig erfaring med MoCA, siden jeg enten bruker Cat. 6 eller wifi hjemme. Men så lenge man ikke er plaget med støy, dårlig kabling eller råtne veggkontakter bør det vel MoCA kunne fungere bra. Men nå var det ikke meningen å dra dette ut i en tråd om hypotetisk bruk av MoCA altså :)

 

Dette variere litt på når de er fra, men de fleste "hverfall av de eldre" hvor man har f.eks hoveduttak i stuen, ekstra uttak i kjeller og på soverom så er det skjøtet på innsiden av hoveduttaket slik at du kan koble på kabel modem i stuen for både internett og tv, mens de resterende uttakene kun funker som ren tv coax, da enten rett i tv eller via ekstra dekoder. Og koble på enda et kabel modem på f.eks soverom vil ikke gi deg internett.

Skal sies det er lenge siden jeg har jobbet med COAX, mulig dette har forandret seg.

Lenke til kommentar

Hvorfro ikke bruke sånne plugger i strømkontaktene? Fungerer bra det, har kuttet ut alt trådløst.

"homeplugs" eller "powerline" alt ettersom hva du kaller de funker alt fra stabilt og bra til helt håpløst. kommer veldig an på både oppsettet, merket, men også strømnettet i huset/leil du setter det opp i.

Har brukt det hjemme uten problemer, men testet samme boksene hos en kompis så var det ustabilt som bare f.

Lenke til kommentar

 

Hvorfro ikke bruke sånne plugger i strømkontaktene? Fungerer bra det, har kuttet ut alt trådløst.

"homeplugs" eller "powerline" alt ettersom hva du kaller de funker alt fra stabilt og bra til helt håpløst. kommer veldig an på både oppsettet, merket, men også strømnettet i huset/leil du setter det opp i.

Har brukt det hjemme uten problemer, men testet samme boksene hos en kompis så var det ustabilt som bare f.

 

 

Enkleste er da å kjøpe fra for eksempel Elkjøp, og hvis de ikke funker, så er det bare å returnere med pengene tilbake uten måtte krangle. Har funket fint de stedene jeg har benyttet det.

Lenke til kommentar

Vel jeg vil ikke anbefale homeplug brukte det før, og de blir varme etter 1-2 år slutter de å fungere.

Ofte er ikke strømnettet bygget slik homeplug er egnet da det kun er egnet på samme kurs hvis man kobler det på annen kurs faller hastigheten. Ikke regn å få høyere hastighet en 80-100 mbit i så fall med mindre det er på samme kurs ofte en del mindre 50-70 mbit på gammel utstyr. Ekstra ille å ha flere sett da faller ofte en ut etter noen måneder.

 

Så billigste er å strekke opp tp kabel gjør man god jobb med det vil det være bedre løsning på sikt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...