Gå til innhold

Stadig flere vil ha elsykkel: I fjor ble det solgt 35.000 – i år ventes en dobling


Anbefalte innlegg

Det er helt feil at elsykkel ikke gir mosjon. Jeg har både motorsykkel, bil og racer-sykkel, men sistnevnte har bare blitt benyttet til trening og aldri til jobb. Etter at jeg fikk elsykkel har jeg syklet til jobb hver eneste dag. Jeg kommer raskere frem enn både med bil og mc da jeg slipper å stå i kø. Videre forurenser jeg ikke og treningseffekten er overraskende stor!

 

Dere som ikke har testet elsykkel. Det vil plutselig bli supermorsomt å sykle! Du må fortsatt trå på pedalene og den hjelper deg bare opp til 25 km/h. Snittfarten min ligger over 30 km/h, så jeg gjør det meste av jobben selv, men akselerasjonen og mindre slit i de bratteste bakkene gjør det kjempegøy :-) Er dessverre fortsatt litt svett når jeg er fremme på jobb :p

 

Mulig jeg sykler for kort (eller er for lat), men jeg vil si treningseffekten er minimal, det er svært lite arbeid, det er nesten mer arbeid per minutt å kjøre motorsykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er helt feil at elsykkel ikke gir mosjon. Jeg har både motorsykkel, bil og racer-sykkel, men sistnevnte har bare blitt benyttet til trening og aldri til jobb. Etter at jeg fikk elsykkel har jeg syklet til jobb hver eneste dag. Jeg kommer raskere frem enn både med bil og mc da jeg slipper å stå i kø. Videre forurenser jeg ikke og treningseffekten er overraskende stor!

 

Dere som ikke har testet elsykkel. Det vil plutselig bli supermorsomt å sykle! Du må fortsatt trå på pedalene og den hjelper deg bare opp til 25 km/h. Snittfarten min ligger over 30 km/h, så jeg gjør det meste av jobben selv, men akselerasjonen og mindre slit i de bratteste bakkene gjør det kjempegøy :-) Er dessverre fortsatt litt svett når jeg er fremme på jobb :p

 

Mulig jeg sykler for kort (eller er for lat), men jeg vil si treningseffekten er minimal, det er svært lite arbeid, det er nesten mer arbeid per minutt å kjøre motorsykkel.

 

AtW

Du har rett i at samme mengde sykling med vanlig sykkel ville gitt enda mer trening, men da ender mange opp med å la sykkelen stå. Jeg har som sagt aldri somla meg til å ta den vanlige sykkelen til jobb (for seige bakker) selv om det er under mila.

 

Hvis du tråkker på litt med (lovlig) elsykkel vil du måtte gjøre all jobben selv når du passerer 25 km/t. Du har kanskje en sprekere elsykkel enn meg, men på min (54 N.m.) må jeg også tråkke ganske bra på for å holde 20 km/t oppover seige bakker.

 

Mer arbeid å kjøre mc per minutt? Da regner jeg med at du driver med banekjøring, cross eller særdeles ulovlig kjøring :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Latskapen lenge leve... En vanlig sykkel får du trim av, noe mange trenger i disse dager :p

 

Hva er greia med at man absolutt må trene når man sykler? En sykkel er likefullt et transportmiddel som et treningsmiddel. Dersom jeg ønsker å komme meg fra A til B til fots, må jeg ikke velge å løpe bare fordi jeg bruker bena. På samme måte må man ikke trene når man bruker sykkel fra A til B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

De som ikke har prøvd elsykkel bør prøve ASAP. Det er en grunn til at det er noe som kalles elsykkelsmilet.

 

Synes personlig elsykkel er litt meningsløst, like gjerne en scooter, evt en sykkel om du vil ha noe greiere, for meg er det en litt underlig mellomting.

 

AtW

Sykler du til butikken over bakketerreng i vanlige klær? Elsykkel fjerner bakkene.

 

Elsykkel ER helt konge. Selv om ikkje jeg har, så er det flere av noboene her som har det. Jeg bor på ca 225meter, og det er 3 km til sentrum. Altså det er bratt hjem. Elsykkelsmilet er ikkje en myte for å si det slik. Første gang jeg testet elsykkel kom smilet etter 10 meter  :wee:

Lenke til kommentar

 

Latskapen lenge leve... En vanlig sykkel får du trim av, noe mange trenger i disse dager :p

 

Hva er greia med at man absolutt må trene når man sykler? En sykkel er likefullt et transportmiddel som et treningsmiddel. Dersom jeg ønsker å komme meg fra A til B til fots, må jeg ikke velge å løpe bare fordi jeg bruker bena. På samme måte må man ikke trene når man bruker sykkel fra A til B.

 

 

Du har helt rett; vi har ingenting med å mene noe om hva slags transportmiddel folk bruker for å komme seg fram. Alternativet for mange el-syklister hadde jo helt sikkert vært bil, så det er jo superpositivt for både økonomi og miljø å el-sykle istedet.

 

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser en feiting på el-sykkel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...