Gå til innhold

Denne norsk-franske bilen kan kjøre nesten 700 kilometer på én liter etanol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva var hastigheten? Greit at lavt forbruk var målet, men om farten var 2 km/t, så har det mindre nytteverdi.

 

Problemet er at dette ikke handler om å lage mer effektive motorer, men om å gjøre bilene stadig lettere og mer aerodynamiske. Dette har liten relevans for vanlige biler.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette ikke handler om å lage mer effektive motorer, men om å gjøre bilene stadig lettere og mer aerodynamiske. Dette har liten relevans for vanlige biler.

 

Eller, vent nå litt:

«Studentene har også laget motoren i bilen.

 

– Den bruker Miller Cycle. Prinsippet er at stempelet går lengre ned på arbeidstakten enn på innsugningstakten. Dette gjør at vi kan få mer energi ut av hver injeksjon. Mekanismen vi bruker er funnet opp av en professor på skolen for flere år siden, sier Genet.»

Lenke til kommentar

"Denne norsk-franske bilen [...]"

"Simen Hansen og Torkel Genet studerer automatikk og mekanikk i Toulouse. Sammen med 18 medstudenter [...]"

 

To norske studentar som er med 18 franske (ev. inkludert andre utlendingar) på eit fransk universitet gjer bilen norsk-fransk? Haha :-p Tippar det er utvekslingsstudentar med på å laga bilane som deltar frå NTNU, men eg har aldri sett dei referert til som anna enn norske...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

noen synes sikkert dette arrangementet er interessant - men det har liten nytteverdi - Norge bør vurdere å etablere en konkurranse der man konkurerer med biler tilsvarende vanlige familiebiler på en strekning med normale varierte veiforhold . drivstoffet bør være gass da gass brenner svært reint og representerer enkel teknologi og gir mulighet for biogassdrift . det er trist å se de bruker stempelmotor enda - det er jo mulig å lage mye mer effektive flertrinns varmekraftmaskiner med veldig høy virkningsgrad og integrert bremsekraftgjenvinning ... stempelmotorer lager spillvarme av det meste av energien og er for lengst umoderne i forhold til mulighetene så etabler en norsk konkuranse for femseters prototyper med fks 400 liter bagasjerom og vekt min fks 1200 kg . det vil kunne bli god norgesreklame og kan skape marked for gassen vår .

Lenke til kommentar

 

So what?? Den hadde brukt enda mindre, om man parkerte den og tok toget eler bussen..for andre oppgaver enn persontransport klarer den ikke.

Med din instilling så hadde vi fotsatt hatt 7 liters V8 motorer med 120hk som bruker 3 liter på mila

Når de lager et urealistisk chassis og karosseri, og fortsatt sitter der, med en forbrennungsmotor, lik sine forgjengere , så hjelper det lite.. om bilen er forandret. Det er motoren som må forandres . Og dette er symptomatisk for bilindustriens pisking av en død, fossil hest.

Saken er at motorens forbruk vil være høyere ved montering i en praktisk, brukbar bil.

Lenke til kommentar

 

 

So what?? Den hadde brukt enda mindre, om man parkerte den og tok toget eler bussen..for andre oppgaver enn persontransport klarer den ikke.

Med din instilling så hadde vi fotsatt hatt 7 liters V8 motorer med 120hk som bruker 3 liter på mila
Når de lager et urealistisk chassis og karosseri, og fortsatt sitter der, med en forbrennungsmotor, lik sine forgjengere , så hjelper det lite.. om bilen er forandret. Det er motoren som må forandres . Og dette er symptomatisk for bilindustriens pisking av en død, fossil hest.

Saken er at motorens forbruk vil være høyere ved montering i en praktisk, brukbar bil.

 

At den motoren der er ubrukelig som den er nå er jeg enig i.

Men den største nyvinningen innen forbrenningsmotor er vel ford sin 1.0 ecoboost pga ren størrelse.

Men at noe slikt som dette må til for å videreutvikle motoren slik vi kjenner den nå er nok en nødvendighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

So what?? Den hadde brukt enda mindre, om man parkerte den og tok toget eler bussen..for andre oppgaver enn persontransport klarer den ikke.

Med din instilling så hadde vi fotsatt hatt 7 liters V8 motorer med 120hk som bruker 3 liter på mila
Når de lager et urealistisk chassis og karosseri, og fortsatt sitter der, med en forbrennungsmotor, lik sine forgjengere , så hjelper det lite.. om bilen er forandret. Det er motoren som må forandres . Og dette er symptomatisk for bilindustriens pisking av en død, fossil hest.

Saken er at motorens forbruk vil være høyere ved montering i en praktisk, brukbar bil.

 

At den motoren der er ubrukelig som den er nå er jeg enig i.

Men den største nyvinningen innen forbrenningsmotor er vel ford sin 1.0 ecoboost pga ren størrelse.

Men at noe slikt som dette må til for å videreutvikle motoren slik vi kjenner den nå er nok en nødvendighet.

 

fords ecoboost er fremdeles en ubrukelig ett trinns stempelmaskin som lager spillvarme av det meste av energien og mangler integrert bremsekraftgjenvinning . eg har et mye bedre motorkonsept , bruk en gassdrevet vortexturbin som primærmaskin og bruk en form for stirling eller dampmaskin for å utnytte turbinspillvarmen - gjerne via varmepumpe ? - maskinene lader en akkumulatorbank som mater navpumpemotorer så man får høyeffektiv bremsekraftgjenvinning og effektiv og fleksibel toveis energiflyt . mitt konsept vil ha under halvt drivstoff forbruk og da har man mulighet til å drive de fleste motorer med biogass slik at trafikkforurensing og batteribiler ikkje lenger er interessante og aktuelle tema .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...