Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe ny pc?


Anbefalte innlegg

Jeg bygde en pc ment for HTPC for 6-7 år siden, men bruker den nå som kontor pc hovedsaklig til nettsurfing, programmering ( 4-5 forskjellige IDE), og diverse enkle programmer. 

Installerte Android Studio i dag og synes det går ganske treigt. Tar tid å åpne prosjekt og internte funskjoner henger litt for lenge synes jeg.

Maskinen:

Hovedkort: GIGABYTE Mainboard S-AM3 AMD740G mATX 
Skjermkort: ASUS HD5450 512MB PCI-E SILENT LP
Ram: KINGSTON 4GB DDR3 Kit (2x2GB)
CPU: AMD Athlon II X2 250 Dual Core, 3.0Ghz, AM3
Hdd: Corsair SSD Nova Series 2,5" 64GB ( + en 250GB hdd)
PSU: Chieftec Super Series 650W PSU
Kabinett: Silverstone SST- GD05B HTPC Sort
Zalman Spenningsregulator til kabinettvifter
Bluray: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37
Operativsystem: MICROSOFT Windows 7 Home Premium 64-bit

Det har fungert fint til det meste, men lurer på om det har noe for seg å oppgradere denne? 

Hva med å oppgradere RAM? Hvis det har noe for seg, hvordan finner jeg ut hvilken type hvor mye som kan installeres?
Forslag?

Takker for tips smile.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen enkle og billige grep går an  gjøre. Siden hovedkortet er ganske gammelt så får du ikke kjøpt nye prosessorer, men brukte kan kjøpes billig og vil gi en ytelsesøkning. Samme gjelder for minne.

 

For kompatible prosessorer så må du sjekke cpu-support listen til hovedkortet her. http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-MA74GMT-S2-rev-10#support-cpu

 

Brukte prosessorer kan man finne på ebay f.eks denne http://www.ebay.com/itm/AMD-Phenom-II-X4-955-3-2GHz-Quad-Core-HDX955WFK4DGM-Processor-w-Grease-/222423255148?hash=item33c975886c:g:TeMAAOSwIgNXlJGe

som gir en god ytelsesøkning (anandtech bench sammenligning http://www.anandtech.com/bench/product/121?vs=88)

 

Samme for minne. Ved en økning fra 4 til 8 GB så slipper OSet å bruke pagefile så mye.

http://www.ebay.com/itm/8GB-2X-4GB-PC3-10600-DDR3-1333MHz-Desktop-DIMM-Only-AMD-Motherboard-Memory-RAM-/351845215565?hash=item51eb9bed4d:g:ucwAAOSwnHZYcydt

 

Ulempen er at med et HTPC kabinett så er det vanskeligere å få ut varmen, men det kommer selvfølgelig an på vifter og inndeling inne i kabinettet, og jeg kjenner ikke til det du bruker.

 

Ellers så går det an å kjøpe en oppgraderingspakke til en rimelig penge som gir ennå mer økning i hastighet og et lavere strømforbuk.

 

Denne pakken (2.799,-) gir deg en langt raskere prosessor, 8GB ram og innebygget skjermkort i prosessoren.+ USB 3.1 og et moderne hovedkort. https://www.komplett.no/product/910675/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-7100

 

 

 

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er lite å spare på i det oppsettet der, men hvis du vil tyne tida til du kjøper alt nytt så går det an å gjøre noen rimelige grep, i prioritert rekkefølge:

 

- Bytte fra 2*2 GB ram til 4*4 GB

- Reinstallere OSet

- Kjøpe brukt CPU (sjekk støtten fra hovedkort med revisjon av kortet og bios)

- Bytte SSDen til en raskere (kan brukes på nytt i ny PC)

 

Bare pass på at du ikke bruker for mye penger på et oppsett som uansett lever på lånt tid.

 

___________

 

Når du er klar for å kjøpe ny PC er spørsmålet hvor mye det er vits å flytte over fra den gamle til den nye. Jeg tenker at kanskje kabinett, PSU, kabinettvifter og Bluray kan være verd å ta vare på. Resten er klar for å gis bort. Akkurat i år er det for første gang på mange år at det skjer noe spennende på hardware-fronten. AMD sin Ryzen-serie virker spennende. Mulig du bør vente litt på Ryzen 3-serien og velge en med GPU så du slipper eget skjermkort. Ellers så er M.2 NVME SSD et godt steg videre fra førstegenerasjon low end SSD.

Lenke til kommentar

Takker for svar og tips.

 

Vurderer å oppgradere ram i første omgang og se hvordan det hjelper for min bruk, selv om det alltid frister med noe nytt :)

 

Utover det blir det komplett nytt eller bytte hovedkomponenter og igjenbruke komponenter som Simen1 foreslår etterhvert. Er egentlig fornøyd med kabinettet og har ikke merket noe til varme, virker som det er bra med luftgjennomgang. En annen fordel er at jeg ikke får et stygt blikk i fra kona hvis kabinettet beholdes  :)

 

SSDen har jo latterlig liten kapasitet så den er jo egentlig ikke brukenes. Reinstallerte Windows etter å ha brukt Linux Mint et par år og angrer på at jeg brukte denne disken, snart full selv om jeg legger mye på den andre.

 

 

 

- Reinstallere OSet

Reinstallere fordi jeg oppgraderer ram eller fordi det er lurt å gjøre når man har hat det gående i lange tider?

Reinstallerte som nevnt nylig, ca 1 mnd siden, men hvis jeg bør gjøre det når jeg oppgraderer ram så er det greit å vite( trodde ikke det). 

 

 

Hva med Windows versjonen, er det mulig å oppgradere til professional på noe som helst vis? Har et program på jobb som jeg kan få installert, men krever professional.

 

Er det ellers noe minus med versjonen jeg har som gjør at nyere program jobber treigere? Fikk noen varsler i begynnelsen etter installasjon om at det var utgått, men mulig det løste seg ved oppdatering.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en ca 6 år gml Acer desktop pc som jeg oppgraderte med det settet som mer-hw henviser til fra komplett.no

https://www.komplett.no/product/910675/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i3-7100#.

Beholdt ssd, skjermkort og dvd.

 

Er godt fornøyd med oppgraderingen min, men jeg har Windows 10 da, og som jeg opplever at er betydelig kjappere enn Win 7. 

 

Og komplett.no bruker å ha den oppgraderingspakken på tilbud til kr 2399,- ganske ofte, noe som jeg benyttet meg av. 

Lenke til kommentar

Om du ønsker å blant annet oppgradere RAMen, så er det jo bare å søke opp hovedkortet og se på hva slags RAM den kjører/hvor mye den kjører?

 

Vil si at bygget ditt ikke er noe særlig å spare på. Om den fortsatt kjører fint så går det jo an å prøve å selge den på Finn som surfing PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...