Gå til innhold

Ny Gaming Pc Budsjett13 000 kr - 16 000 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en ny gaming pc da pcen jeg har er ganske utdatert ( se signatur ) men har holdt seg godt i de spillene jeg spiller. 

 

Budsjettet ligger på rundt  13 000 - 16 000 kr.  Jeg er ganske usikker på hvor mye jeg skal bruke og hvilket behov jeg har.  

 

PC-en blir hovedsaklig brukt til spill som Csgo, FIFA, h1z1, playerunknown's battlegrounds, GTA 5. 

Ønsker å spille spill som f eks GTA 5, h1z1 i full graffikk med bra FPS.

Jeg har også tenkt å begynne å streame via Twitch.

 

Skjermen jeg bruker er en asus 1080p med 144hz.

Er fornøyd med den men utelukker ikke at det kan bli 4k skjerm til neste år. 

 

 

Har sett på Capitall Offense men lurer på om det er best med en i7 i stedet mtp streaming. 

 

Her er det jeg har sett på : post-130120-0-36383500-1495112597_thumb.

 

Er dette overkill? 

 

 

post-130120-0-36383500-1495112597_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spare ca 400,- om du kjøper 6700k istedenfor 7700k. Forskjellen vil ikke være så stor ut fra testene jeg har sett og du kan fint overklokke til samme ghz. Om du ikke må kjøpe nå kan det kanskje være lurt å vente til prisene på ryzen9 og i9 slippes.

 

Jeg er langt fra noe ekspert så ta det med en klype salt, men har lest meg kraftig opp de siste ukene :)

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Du kan spare ca 400,- om du kjøper 6700k istedenfor 7700k. Forskjellen vil ikke være så stor ut fra testene jeg har sett og du kan fint overklokke til samme ghz. Om du ikke må kjøpe nå kan det kanskje være lurt å vente til prisene på ryzen9 og i9 slippes.

 

Jeg er langt fra noe ekspert så ta det med en klype salt, men har lest meg kraftig opp de siste ukene :)

 

Støtter den, fra mye av det jeg har sett så er 7700K en relativ varm prosessor. 6700K er fremdeles en meget god CPU

Lenke til kommentar

Hvis du skal streame i høy kvalitet uten at det hakker for de som ser på deg, så ville jeg helt klart heller gått for en AMD Ryzen cpu med flere kjerner. 

 

Jeg vet ikke hvor kjent du er med overklokking. Hvis du kan/ønsker å sette deg inn i overklokking så ville jeg nok gått for R7 1700 (8c/16t). Hvis ikke overklokke selv så ville jeg nok enten tatt spranget opp til 1700x/1800x. Eller så kunne du gått for Ryzen 5 1600x (6c/12t) som booster opp til 4GHz på egen hånd. 

 

Jeg holder på å bygge ny pc nå selv, men venter på at AM4 itx hovedkort skal komme først. Jeg mener det er lite "future-proof" å gå for en intel i5/i7 i dag når du får dobbelt antall kjerner med AMD for samme pris. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Er dette overkill? 

 

Nei. Intel kommer med nye CPU'er til sommeren, samme gjør AMD. Dette kan gjøre noe med prisene. Så hvis du kan vente, og spare opp mer penger frem til August tiden ca. Så kommer også AMD med sine Vega skjermkort i Juni. Kommer an på hvor mye det haster for deg å bygge PC da.

 

Angående skjerm. Behold den du har en stund til siden du er fornøyd med den. 4K spilling krever mer enn du tror. Per i dag snakker vi 1080TI i SLI for god nok ytelse, og det koster like mye som hele maskina du skal bygge ;)

 

AMD Ryzen 1600X er et godt alternativ siden du skal streame.

Lenke til kommentar

 

 

Angående skjerm. Behold den du har en stund til siden du er fornøyd med den. 4K spilling krever mer enn du tror. Per i dag snakker vi 1080TI i SLI for god nok ytelse, og det koster like mye som hele maskina du skal bygge ;)

 

 

Ut i fra denne er ikke SLI verdt prisen på intel vertfall. Kanskje like greit å vente på gtx 1180.

Eller overklokke GTX 1080 TI i så fall.

Lenke til kommentar

Ut i fra denne er ikke SLI verdt prisen på intel vertfall. Kanskje like greit å vente på gtx 1180.

Eller overklokke GTX 1080 TI i så fall.

 

Ikke verdt det på Intel...? Hva fikk deg til å dra den konklusjonen? SLI skalerer ikke perfekt, sånn er det bare. Poenget mitt var mer at for å få grei nok ytelse ved 4K oppløsning så krever det sitt. Derfor er 1080p eller 1440p veien å gå en stund til, iallefall for folk som har ett skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette overkill?

Vel, GTX 1080 er nok overkill for 1080p, men "underkill" for 4k. Samtidig er det dumt å kjøpe overkill nå i fall du skulle få bruk for det på et senere tidspunkt; da vil det nok heller svare seg å kjøpe 1070 nå og evt. selge det videre hvis du senere finner ut at du skal bytte skjerm.

Lenke til kommentar

1070 med litt overklokk takler bf4 på ultra 1080p med 147fps avg. Peak på 201 fps. Tror 1070 burde holde lenge imo. Til TS sitt behov så hadde jeg ikke (med mindre han har tykk lommebok som motsier budsjettet hans) gått for noe mer enn ett 1070, burde takle det meste av det han spiller

BF4? Det er jo et gammelt spill!

 

I BF1, så er ikkje et gtx 1080 overkill, selv om cpu i dette spillet også er svært viktig.

 

Jeg fikk jo 180fps i 5k oppløsning sist jeg spillte BF4 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...