Gå til innhold

Dilemma: Oppgradere eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg har i5 4670k og vurderer sterkt på å oppgradere til i5 7600k. Det er tre grunner til dette:
1. Bios er kaputt så jeg får ikke clocket min eksisterende prosessor (rett og slett ingen skrift når jeg kommer inn i bios, og flashback har ikke hjulpet)
2. Jeg har bursdag snart og kommer ikke på en eneste annen gjenstand jeg kan ønske meg... (Bor i en ettroms med samboeren og vi føler egentlig at vi har alt.)
3. Jeg kan få kjøpe 2x8gb 3000MHz DDR4 RAM for slikk og ingenting av et familiemedlem.

Hadde det vært egne penger det var snakk om ville jeg så klart ventet til Cannonlake eller noe i fremtiden, men som sagt klarer jeg virkelig ikke å komme på noe fornuftig annet ønske, og å ønske penger blir litt sett ned på i denne familien.
Strengt tatt ville altså denne oppgraderingen vært nesten gratis, men er det fremdeles verdt det?
Hvor mye bedre % ytelse kan man forvente av en slik oppgradering når jeg da også skal overklokke litt? Verdt også å nevne at jeg for tiden kun har 1600MHZ ram som jeg vil påstå er ganske tregt.

Inputs anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt ville altså denne oppgraderingen vært nesten gratis, men er det fremdeles verdt det?

 

Nei. Hvis hovedkortet er føkka, så se heller etter et tilsvarende på bruktmarkedet. Å oppgradere fra 4670K til 7600K er bortkastet penger rett og slett.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Strengt tatt ville altså denne oppgraderingen vært nesten gratis, men er det fremdeles verdt det?

 

Nei. Hvis hovedkortet er føkka, så se heller etter et tilsvarende på bruktmarkedet. Å oppgradere fra 4670K til 7600K er bortkastet penger rett og slett.

 

Eller reklamere på det, siden vi har 5års reklamasjonsrett i norge noe få benytter seg av.

Vanligvis får du erstatning eller pengene tilbake. 

så om du er innenfor 5år send en reklamasjon til de du kjøpte den fra.

 

Tror ikke du vil få så mye mer yttelse med raskere ram. Du får veldig lite i tilfelle. Men om du har 8gb og går over til 16 vil du merke forskjell der du trenger mer ram, spørs hva du driver med på pcen din. Men til spill holder for såvidt 8gb og.

Endret av Sladd88
Lenke til kommentar

 

 

Strengt tatt ville altså denne oppgraderingen vært nesten gratis, men er det fremdeles verdt det?

 

Nei. Hvis hovedkortet er føkka, så se heller etter et tilsvarende på bruktmarkedet. Å oppgradere fra 4670K til 7600K er bortkastet penger rett og slett.

 

Eller reklamere på det, siden vi har 5års reklamasjonsrett i norge noe få benytter seg av.

Vanligvis får du erstatning eller pengene tilbake. 

så om du er innenfor 5år send en reklamasjon til de du kjøpte den fra.

 

Tror ikke du vil få så mye mer yttelse med raskere ram. Du får veldig lite i tilfelle. Men om du har 8gb og går over til 16 vil du merke forskjell der du trenger mer ram, spørs hva du driver med på pcen din. Men til spill holder for såvidt 8gb og.

 

Takk for svar begge to.

Da tenker jeg nok at jeg ser på bruktmarkedet etter et hovedkort av typen jeg allerede har siden jeg tror det akkurat er over fem år siden jeg kjøpte mitt gamle; uansett har jeg i hvert fall ikke noen kvittering liggende.

Faktisk er det en del å hente i CPU heavy spill som f.eks en milsim jeg stadig spiller: (Squad) https://www.reddit.com/r/joinsquad/comments/60x4f6/ram_speed_tests_in_squad/

Men det er vel kanskje ikke nok å hente.

Lenke til kommentar

Tilbake til reklamering..

 

Prosessoren er mindre enn 5 år gammel, og du kjøpte dem sikkert samtidig. CPU kom ut i 2013. Om du kjøpte det hos en nettbutikk som ikke er gått konkurs, har de lagret slikt i systemet sitt. Jeg reklamerte nettopp på en 4 år og 11 mnd gammel CPU+HK, og fikk pengene igjen. Om du kjøpte dette ved lansering, er CPU omtrent 4år og 10 mnd.. 

Lenke til kommentar

Tilbake til reklamering..

 

Prosessoren er mindre enn 5 år gammel, og du kjøpte dem sikkert samtidig. CPU kom ut i 2013. Om du kjøpte det hos en nettbutikk som ikke er gått konkurs, har de lagret slikt i systemet sitt. Jeg reklamerte nettopp på en 4 år og 11 mnd gammel CPU+HK, og fikk pengene igjen. Om du kjøpte dette ved lansering, er CPU omtrent 4år og 10 mnd.. 

Du har faktisk helt rett i at det er litt over en måned igjen av garantien. Men dessverre kan det virke som om nettbutikken faktisk er lagt ned. Den holdt til på Alnabru i Oslo og jeg finner de verken igjen på google.maps eller på prisjakt blant butikkene som selger elektronikk, men jeg husker ikke spesifikt hva butikken egentlig het... Så mulig de bare har flyttet

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Netshop eller amentio?

Begge de har byttet eier og lagt ned.

Så har du kjøpt derfra har du kanskje tapt pengene, hvis ikke intel\hovedkort produsenten har garanti eller distributøren finnes ennå.

Tror i så fall du størst sansynlig har tapt pengene.

 

I terorien hvis du har betalt med kredittkort kan du ta saken til kredittkort levrandøren.

Men vet selv hvis det er over 1 år siden du kjøpte det har du størst sansynlig tapt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...