Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen'17 i Samfunnsfaglig Engelsk


Anbefalte innlegg

Flere som har kommet opp i samfunnsfaglig engelsk? 

Hva tror dere temaet blir i år? Som regel er oppgavene til våren skrevet på høsten, så jeg tror det er lurt å gå litt tilbake i tid til høsten for å finne ut hva temaet blir. Selvsagt bør dette være presidentkamp i USA eller Brexit i UK men... det har de fått oppgave om til høst, så jeg har ingen ide hva vi kan få om nå. 

 

Det eneste jeg kommer på nå er nobelprisen for Bob Dylan. Han har jo skrevet flere politiske tekster og sanger, så det er mulig at en av oppgavene vil handle om det. Hva tror dere? 

 

Det er også greit om vi kan hjelpe litt hverandre og lime inn en del lenker, både til eventuellt tema men også alt som gjelder grammatikk, råd, tips og så videre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Brexit og hele Trump-problematikken er fremdeles veldig aktuell. Det er først nå vi ser (de begynnende) konsekvensene. Nytt valg i UK nå i juni, eller mer om Trump og migrasjon. Og ettervirkningene mtp alt-right-bevegelsen også i Europa. Kanskje også ei oppgave som går på lekkasjer (Manning som nå er benådet, Snowden) og sikkerhet (også i lys av Trump), selv om det ikke er like aktuelt som det andre.

Dylan er nok også høyaktuell som du sier (dog kanskje enda mer for faget Engelsk litteratur og kultur).

(Jeg bare tenker litt høyt, skal ikke selv opp til eksamen i dette faget.)

 

Øv på språklige virkemidler, og å følge med i nyhetene er nok de beste tipsene. Ei liste med linking words er lurt å ha med seg på dagen om du ikke allerede har det.

I tillegg til å lese/høre/snakke/skrive engelsk, selvsagt.

Lenke til kommentar

Både Brexit og hele Trump-problematikken er fremdeles veldig aktuell. Det er først nå vi ser (de begynnende) konsekvensene. Nytt valg i UK nå i juni, eller mer om Trump og migrasjon. Og ettervirkningene mtp alt-right-bevegelsen også i Europa. Kanskje også ei oppgave som går på lekkasjer (Manning som nå er benådet, Snowden) og sikkerhet (også i lys av Trump), selv om det ikke er like aktuelt som det andre.

Dylan er nok også høyaktuell som du sier (dog kanskje enda mer for faget Engelsk litteratur og kultur).

(Jeg bare tenker litt høyt, skal ikke selv opp til eksamen i dette faget.)

 

Øv på språklige virkemidler, og å følge med i nyhetene er nok de beste tipsene. Ei liste med linking words er lurt å ha med seg på dagen om du ikke allerede har det.

I tillegg til å lese/høre/snakke/skrive engelsk, selvsagt.

 

Eksamensoppgaver fra i fjord var blant annet: 

1)The American election is a long and drawn out process, where the primaries, conventions and often mean-spirited campaigning finally lead to the general election. Discuss the consequences of the 2016 elections for the USA

2) In June 2016 the UK voted in favour of the “Leave” option in the referendum on the country’s membership in the EU. Discuss the consequences of the “Leave” vote for the United Kingdom.

3) (...) discuss the British response to the migrant crisis currently facing Europe.

 

Derfor tror jeg at Brexit er på en måte "brukt opp" nå. Når det gjelder nytt valg i UK så er jo det smart å huske på og å nevne dersom det blir sjanse til det, men jeg tviler på at det blir et eget tema om det siden det har dukket opp for en måned siden. 

Selve migrasjon kan være aktuell (men igjen, det har blitt diskutert på forrige eksamen), sikkert med tanke på det Trump gjorde helt på begynnelsen med å si nei til dem som ville komme seg til USA fra de muslimske landene. Til og med ble høyesterett og en del andre dommerne trukket inn i det, så det kan kanskje komme en oppgave om balansen mellom president/parlament og retten. Maktfordelingsprinsippet og det der. 

Med all-right bevegelsen er jeg helt enig, det kan dukke opp. Også Trump sin tale, enten etter at han har blitt valgt eller den han ga den tjuende januar, altså inauguration speech. Det kan være høyaktuell for del en spesielt. Clinton sin gjelder også. I dag vet vi at Clinton fikk omtrent 3 millioner mer stemmer i popular votes enn Trump gjorde, så det blir kanskje å diskutere det amerikanske valgesystemet. Men fra det jeg husker så var det en lignende oppgave noen år før, tror det gjaldt valget i Storbritannia når UKIP fikk mye mer popular votes enn f.eks. SNP og mens SNP fikk 56 plasser så fikk UKIP kun 1. 

 

Bortsett fra det så har jeg egentlig ingen ide om hva kan komme. Takk for tips, kom gjerne med mer om du har. Tror det blir lurt å søke litt i NRKarkiv og å se de gamle Urixepisodene. Når det gjelder grammatikk og virkemidler så har jeg god kontroll på det. Har vært i eksamen i engelsk både på ungdomsskolen, i internasjonal engelsk året før og også nå. Det jeg strever med er nettopp hva temaet kan være. 

 

Dere andre som har kommet opp (er det liksom bare meg?!), dere er mer enn velkommen til å delta. Sammen skal vi klare det! 

Lenke til kommentar

Jeg har selv ikke kommet opp i samfunnsfaglig engelsk, men hvet om noen som kom opp i.

Han sa at det handler mye om politikk og det som skjer idag. Så ja, jeg tror det kommer til å handle om President valg, Trump, Muslimer, kanskje Syria osv...

 

Send han gjerne link til denne tråden her er du snill :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv ikke kommet opp i samfunnsfaglig engelsk, men hvet om noen som kom opp i.

Han sa at det handler mye om politikk og det som skjer idag. Så ja, jeg tror det kommer til å handle om President valg, Trump, Muslimer, kanskje Syria osv...

 

Send han gjerne link til denne tråden her er du snill :)

 

Skal prøve!!!

Han er ikke aktiv på nett, han jobber 24/7 med skole, tror han fikk 5,4 i snitt ifjord!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...