Gå til innhold

RYKTE: AMDs Vega RX kan bli mangelvare i flere måneder


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker konkurranse og bedre produkter over tid, ikke bare litt "raskere" produkter til en relativt høyere pris...

 

Når det gjelder de dårlige driverne på 980 kortet antar jeg at det er rett og slett pga Nvidia fokuserer på 10xx serien og ikke minst fordi det er litt forskjellig arkitektur på disse to og måten noen oppgaver løses på, sånn sett har jeg fokusert på å finne den driveren som fungerer best for de spillene og programmene som brukes på den pcen. Må innrømme at akkurat nå er jeg storfornøyd da guttene storkosa seg med noen Lego Batman spill på stua og de kunne laste inn spillene rekordfort så jeg kan ikke klage.

 

Det er akkurat dette jeg ønsker at Amd skal få til, produkter som gir god ytelse til en overkommelig pris og samtidlig leverer noe nytt, så forventningene til Vega er skyhøy. Amd må rett og slett levere et produkt som viser at det var lurt å ta i bruk HBM2 minne samtidlig som at arkitekturen og det man kan få ut av det er såpass givende at det lønner seg å velge Amd, selv om man kanskje ikke alltid vil vinne i rent "tall / fps" i samtlige spill.

Det er jo akkurat over tid jeg snakker om. Og med 680 så var Nvidia likt/litt bak AMD. Med 780 Ti kom de foran, og AMD brukte et halvt år på å svare. Nvidia fortsatte med 900 serien som knuste AMD (tallene lyver ikke, og jeg snakker om salg), fordi det tok AMD et halvt år å svare på selv GTX 970. Med GTX 1070 og 1080 så blir det fort et år. Hva blir det med Volta? 1,5 år? Ser du ikke hvor dette går? AMD er i fare for å rett og slett havne en generasjon bak i ytelse.  Det er det jeg frykter. Ikke at AMD ikke skal kunne gi bra produkter mot Pascal, men at det tok så lang tid. Og hvor lang tid venter vi neste gang? 

 

Nvidia har sikkert solgt flere GB med HBM minne enn AMD, og allerede vist at HBM2 er bra. AMD er et "par" måneder sent ute for å si det slik :) Derfor jeg sa Nvidia har alt HBM minnet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er nok Vega for lite for sent. Tipper det legger seg et sted imellom 1080 og 1080ti i ytelse. På papiret er ikke Vega mer enn et krympet Fury X kort med høyere frekvenser.

 

Når Volta kommer er det ganske klart hvem som blir ytelsekongen. Det ser ut til å bli et monster.

 

 

Lenke til kommentar

Dessverre er nok Vega for lite for sent. Tipper det legger seg et sted imellom 1080 og 1080ti i ytelse. På papiret er ikke Vega mer enn et krympet Fury X kort med høyere frekvenser.

 

Når Volta kommer er det ganske klart hvem som blir ytelsekongen. Det ser ut til å bli et monster.

Tesla p100 kom vel rundt et halvt år før 1080ti, så med GV100 release i Q3, er vel Q2 2018 for volta realistisk, iallefall for high end. Så AMD har jo et år på seg for å komme med vega 2 om de vil.

Lenke til kommentar

Dessverre er nok Vega for lite for sent. Tipper det legger seg et sted imellom 1080 og 1080ti i ytelse. På papiret er ikke Vega mer enn et krympet Fury X kort med høyere frekvenser.

 

Når Volta kommer er det ganske klart hvem som blir ytelsekongen. Det ser ut til å bli et monster.

Det er mye nytt i Vega.. Nå er ikke akkurat Volta noe nytt. Det er vel egentlig bare en GP100 på 12nm med noen nye Tensor Cores osv. Ingen tvil at dette blir et monster til det den er laget for =) Vega 20 kommer jo neste år på 7mm. 

Lenke til kommentar

Å trekke en konklusjon før et produkt i det hele tatt er ute er i mine øyne litt spesielt...

 

Det jeg personlig ønsker å påpeke er at i Lisa Su sitt lederskap har Amd snudd kraftig de siste årene og har lansert produkter som faktisk har vært solgt relativt bra, selv med tanke på at de konkurrer mot Nvidia og Intel som per dags dato er svært mektige selskaper.

 

Eksempelvis ser vi jo at Amd nå har greid å lansere en svært god og konkurransedyktig cpu ( Ryzen 5 serien og Ryzen 7 ) som greier å utfylle behovene til mange entusiaster til en pris som er lavere enn det Intel har å by på samtidlig som man får flere kjerner, noe som nå ser ut til å gjøre langt mer nytte for seg i Windows 10 og nyere spill / programvare enn før.

 

Selvsagt de kan ikke konkurrere direkte mot IPC'en på Intel sine beste, men allerede nå har vi sett at ved å justere på spillkoden har flere spill greid å utnytte enda bedre Amd sine Cpu'er.

Sånn sett, hvorfor skal man da være alt for negativ når det gjelder Vega? Greit nok at man kan gjerne være avventende og ikke ta det for gitt at det blir et supert produkt, men å fullstendig tro at dette produktet ikke vil greie å levere enten på pris - ytelse eller i form av nyvinninger blir litt dumt.

 

Personlig håper jeg at vega leverer nytenkende og greier å gi svært god ytelse til en fin pris, vi trenger absolutt konkurranse på markedet...

Lenke til kommentar

 

Dessverre er nok Vega for lite for sent. Tipper det legger seg et sted imellom 1080 og 1080ti i ytelse. På papiret er ikke Vega mer enn et krympet Fury X kort med høyere frekvenser.

 

Når Volta kommer er det ganske klart hvem som blir ytelsekongen. Det ser ut til å bli et monster.

Det er mye nytt i Vega.. Nå er ikke akkurat Volta noe nytt. Det er vel egentlig bare en GP100 på 12nm med noen nye Tensor Cores osv. Ingen tvil at dette blir et monster til det den er laget for =) Vega 20 kommer jo neste år på 7mm. 

 

 

Du skjønner hva jeg mener. Vega ser ut som en Haswell vs Broadwell. Mye nytt der også...

Trekker ingen konklusjoner. Påpeker bare tilgjengelig fakta

Lenke til kommentar

Å trekke en konklusjon før et produkt i det hele tatt er ute er i mine øyne litt spesielt...

 

Det jeg personlig ønsker å påpeke er at i Lisa Su sitt lederskap har Amd snudd kraftig de siste årene og har lansert produkter som faktisk har vært solgt relativt bra, selv med tanke på at de konkurrer mot Nvidia og Intel som per dags dato er svært mektige selskaper.

 

Eksempelvis ser vi jo at Amd nå har greid å lansere en svært god og konkurransedyktig cpu ( Ryzen 5 serien og Ryzen 7 ) som greier å utfylle behovene til mange entusiaster til en pris som er lavere enn det Intel har å by på samtidlig som man får flere kjerner, noe som nå ser ut til å gjøre langt mer nytte for seg i Windows 10 og nyere spill / programvare enn før.

 

Selvsagt de kan ikke konkurrere direkte mot IPC'en på Intel sine beste, men allerede nå har vi sett at ved å justere på spillkoden har flere spill greid å utnytte enda bedre Amd sine Cpu'er.

 

Sånn sett, hvorfor skal man da være alt for negativ når det gjelder Vega? Greit nok at man kan gjerne være avventende og ikke ta det for gitt at det blir et supert produkt, men å fullstendig tro at dette produktet ikke vil greie å levere enten på pris - ytelse eller i form av nyvinninger blir litt dumt.

 

Personlig håper jeg at vega leverer nytenkende og greier å gi svært god ytelse til en fin pris, vi trenger absolutt konkurranse på markedet...

CPU != GPU. GPU har jo vært noe de har gitt ut hele tiden i konkurranse med Nvidia. CPU var comeback etter mange år uten noe. Situasjonen er helt annerledes. Og hvis du ser på historien de siste årene så har Nvidia lagt større og større og større avstand mellom seg og AMD. Si AMD gjør en fantastisk jobb. Nvidia har likevel sikker 2-3 ganger så mye mennesker og ressurser, og får jeg lov å påpeke at de har gått strålende i veldig lang tid? 

 

Så hvorfor skal man være negativ til Vega? Fordi de kommer ikke til å slå Nvidia. Nvidia har vist at de ikke sover pga ledelse. Og de har vel en ledelse på ~1 år i ytelse. Tror du det forsvinner med Vega? Fury kortene til AMD var ikke heller en suksess. Det AMD kan konkurrere på er pris. Derfor RX 480 og RX 470 har gått bra. Ytelse og strømforbruk derimot? Der kommer de ikke til å vinne.

 

Men det verste er HPC ol. Nvidia sine Tesla kort.... der ligger det mye penger. Og det er derfor de har høyest prioritet også.

http://www.anandtech.com/show/11367/nvidia-volta-unveiled-gv100-gpu-and-tesla-v100-accelerator-announced

 

Og jeg vet ikke hvor folk har hørt det fra at Volta er en liten oppgradering. Fordi Nvidia har gjort alt nytt. Volta har vært et stort prosjekt for NVidia som har pågått lenge. Og disse kortene kan ikke AMD konkurrere med. Og her ligger det mye penger. Og det er samme arkitekturen som brukes. Så Nvidia har et marked der folk betaler 18K USD for GPUer som finansierer utviklingen. Mange selskaper som er veldig ivrige etter å få kraftigere GPUer og presser Nvidia for å få så bra som de kan lage.  Derfor kommer ikke Vega til å vinne. Og Volta kommer til å være enda verre å slå enn Pascal.

 

Når det er sagt så er jeg sikker på at AMD kommer til å komme med veldig gode produkter for de fleste forbrukere, som de alltid gjør.  Ser ingen grunn til å tvile på det. Men ja, med dette tempoet er det ikke lenge før AMD er ute av high end GPU. Og du kan se hvordan mangelen på penger skader dem. Vi fikk aldri noen bedre Polaris kort. Vi fikk ikke engang remake på 14 nm av eldre kort. De bare lanserte ingenting. De har åpenbart ikke ressursene til å gjøre det og utvikle Vega samtidig.

Lenke til kommentar

Nå må man også huske på at AMD må jo starte ett sted, kanskje det er begynnelsen på noe bedre, kanskje ikke.

Det er jo heller ikke rart AMD sliter når folk fortsatt tror at vi sitter i 2005 med dårlige drivere og dømmer de nord og ned og bare anbefaler nvidia over en lav sko bare fordi at DE har nvidia og at de er litt for mye fanboy av ett merke.

Må også tenke på at det er ikke alle i hele verden som kan kjøpe seg ny 1080ti hver 14 dag heller som vi kan i Norge/norden og usa, jeg for min del kan lett kjøpe 1080ti men 7,5k er alt for mye og nvidia tar slike priser bare fordi de kan og ja, im a poor peasant osvosv, omg noob rolfmao poor bastard peasant, buy console you little shit etcetc slike ting.

Nå er jo nvidia en del forran, men for en del år tilbake når AMD strengt tatt var like bra om ikke bedre så fortsatte folk fortsatt å anbefale nvidia helt ukritisk, ikke rart det går nedover når flesteparten kjøper blindt ut ifra "hva en kompis anbefalte meg", sånne folk skulle hatt ett hardt spark i skinnleggen så de ser stjerner etterpå.

 

Og vi har jo alle "glemt" at nvidia også hadde kort som var varme, lagde mye støy og noen tok vel også litt fyr også, men slikt lukker vi øynene for og selv da ble nvidia anbefalt helt ukritisk av de fleste og ingen brydde seg.

Har du problemer med støy å varme har du uansett gjort noe feil uansett merke du kjøper, the end, også kanskje kjøpe ett kabinett som er større enn en sko eske også med litt luftflyt, pro tip 101.

 

Det går opp og ned her i verden, man kan ikke være best i alt hele tiden, noen ting tar lengre tid enn andre ting.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Dessverre er nok Vega for lite for sent. Tipper det legger seg et sted imellom 1080 og 1080ti i ytelse. På papiret er ikke Vega mer enn et krympet Fury X kort med høyere frekvenser.

 

Når Volta kommer er det ganske klart hvem som blir ytelsekongen. Det ser ut til å bli et monster.

Det er mye nytt i Vega.. Nå er ikke akkurat Volta noe nytt. Det er vel egentlig bare en GP100 på 12nm med noen nye Tensor Cores osv. Ingen tvil at dette blir et monster til det den er laget for =) Vega 20 kommer jo neste år på 7mm.

Du blander. Vega er en krymping med nytt minne. Volta derimot er oppgradert på absolutt alle punktene iforhold til Pascal i tillegg til nytt minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...