Gå til innhold

Trenger tips til rimelig zoomlinse


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gi en gave til samboeren min som elsker å ta bilder. Han er utrolig flink, men lærer enda! Han har lenge snakket om at han vil kjøpe seg en zoome linse til sitt sonyalpha kamera. Han har så og si ingen inntekt for tiden, så jeg tenkte jeg ville gi han en gave.

 

Jeg har NULL peiling på kamera greier, men har forsøkt å finne litt informasjon på nett... Jeg vil ikke kjøpe noe kjempe dyrt siden han fortsatt er i start fasen, og han har selv sagt at han vil starte med noe billig og gå opp i pris når han blir bedre :)

 

Jeg fant en zoom linse som kun kostet 950 kr, men denne var uten bildestabilisator tydeligvis. Den heter TAMRON AF, 70-300mm. Er dette noe som er greit??? Noen med litt peiling? Jeg synes den var så billig og skjønner ikke helt hvorfor.

Han liker å ta bilder av natur osv hvis det sier dere noe.

 

Håper det er noen foto interesserte her som har litt peiling og kan gi meg litt tips om dette kan være en god gave eller om man burde gå opp i pris hvis den ikke er så bra uten sånn stabilisator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør være litt mer presis; zoom linse har variabel brennvidde - MEN det finnes mange forskjellige her. Normal-Zoom (til normal bruk); tele-zoom (for ting langt unna) - eller alt i 1. Budsjett er også fint å ha en idé om.

 

En Tamron 70-300 tror jeg neppe er verdt pengene (god optikk koster mer enn det). Du kan forøvrig få mye bra på bruktmarkedet til langt lavere priser enn butikkprisene; da kan du selvsagt gå opp i kvalitet uten å betale en formue.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Objektiver koster flesk om man ønsker det beste av det beste.. En tamron 70-300mm linse hadde jeg selv blitt glad for, selv om det er det billigste man finner av objektiver til Systemkamera..

 

Men om man virkelig er glad i å Zoome ville kanskje Nikon Coolpix P900 vært ett kamera for den argeste :p 24-2000mm optisk zoom.. Men det koster 5 store lapper.. men å finne noe tilsvarende objektiver blir fort 50 store lapper :p

Lenke til kommentar

AF-E 600mm f/4 VR koster 128.000; selv om den er halvparten av Coolpixen så tror jeg ikke engang du skal begynne å sammenligne disse ;) Kompaktkamera har en liten drittsensor, som selvsagt ikke kan sammenlignes med 1.5 crop eller fullformat - liten sensor medfører at optikk kan gjørees veldig mye mindre. Bra er det ikke uansett ;)

 

Skikkelig optikk koster penger; spesielt på stor sensor.

 

Sony Alpha er vel ikke noe å investere store penger i uansett; det er vel et dødt system?

Lenke til kommentar

AF-E 600mm f/4 VR koster 128.000; selv om den er halvparten av Coolpixen så tror jeg ikke engang du skal begynne å sammenligne disse ;) Kompaktkamera har en liten drittsensor, som selvsagt ikke kan sammenlignes med 1.5 crop eller fullformat - liten sensor medfører at optikk kan gjørees veldig mye mindre. Bra er det ikke uansett ;)

 

Skikkelig optikk koster penger; spesielt på stor sensor.

 

Sony Alpha er vel ikke noe å investere store penger i uansett; det er vel et dødt system?

Litt i samme banen jeg tenkte også.. Så det er kurrant å gi typen En tamron 70-300mm tenkte jeg til det kameraet :) nybegynner linse til flott pris :)

Lenke til kommentar

Jeg fant en zoom linse som kun kostet 950 kr, men denne var uten bildestabilisator tydeligvis. Den heter TAMRON AF, 70-300mm. Er dette noe som er greit???

Den er ikke blant de skarpeste der ute. Spesielt ikke når man zoomer helt inn. Men hvis jeg husker rett er den bedre enn Sigma sin i samme klasse. Det er et nybegynner-objektiv på godt og vondt. Fordelen er at du for en rimelig penge får en innstegsmodell man kan prøve seg på før man eventuelt tar steget over til noe dyrere. Ulempen er at det å lage et høykvalitets telezoomobjektiv er dyrt. Og dette objektivet er ikke dyrt.

Hva har han av andre objektiv? Vær så spesifikk som du kan være av å se på de. Veit vi det så veit vi også litt mer om hva slags prisklasse han liker å legge seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...