Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL - Går så Inn I H****te Treigt !


Anbefalte innlegg

Har 704/128 fra Tele2, men da jeg fikk det surfet jeg med hastighet tilsvarende et 14.4 modem. Bruker WinXP. Hva i h*****e er dette? Slo av "Qos packet scheduler" for linja og har nå ofte over 90kB/s.

mulig jeg tar feil, men har for meg at Qos packet scheduler reserverer ca 20% av båndbredden til sine egne små ritualer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 704/128 fra Tele2, men da jeg fikk det surfet jeg med hastighet tilsvarende et 14.4 modem. Bruker WinXP. Hva i h*****e er dette? Slo av "Qos packet scheduler" for linja og har nå ofte over 90kB/s.

Hvordan slår man av Qos packet scheduler da?`

 

-z00l-

Lenke til kommentar

jeg byttet til Tele2 (1024/256) fra Telenor (704/128) i Mai. I starten fungerte linjen utmerket, men så fikk tydeligvis Tele2 flere kunder... Hastigheten gikk ned til 1/3 av det jeg betalte for, og slik gikk det hele sommeren. Hadde et lignende problem i starten med Telenor også, men der fikset de i hvert fall problemet. Etter en lang og treg sommer fungerte linjen som den skulle, men nå har den vært latterlig ustabil i 2 måneder. Linjen er nede flere ganger daglig, kjører jeg ipconfig får jeg beskjed om at "DHCP server unreachable", så jeg må sitte der og vente i opptil flere timer. Har kontaktet Tele2 flere ganger, og det eneste svaret er "det kan være midlertidige problemer det der, hvis problemet fortsetter kan du ringe tele2's feilmelding". Feilmelding sier bare "ja, vi skal se på det" (noe de HELT SIKKERT gjør). Makan til amatøropplegg tror jeg du skal lete lenge etter...

 

For moro skyld kan dere jo ta en titt på Tele2 og NGT's driftsmeldinger:

http://driftsmeldinger.tele2.no

http://www.nextgentel.no/drift/

Lenke til kommentar

For å disable QoS:

 

Disable QoS

 

Hvis du bare fjerner QoS fra nettverks komponenter så mener jeg at den blir låst på de standard 20% og fremdeles kjøre.

 

Hva QoS er:

 

"As in Windows 2000, programs can leverage QoS through the QoS application programming interfaces (APIs) in Windows XP. One hundred percent of the network bandwidth is available to be shared by all programs unless a program specifically requests priority bandwidth. This "reserved" bandwidth is still available to other programs unless the requesting program is sending data. By default, programs can reserve up to an aggregate bandwidth of 20 percent of the underlying link speed on each interface on an end computer. If the program that reserved the bandwidth is not sending enough data to utilize it completely, the unused portion of the reserved bandwidth is available for other data flows on the same host.

 

"There have been claims in various published technical articles and newsgroup postings that Windows XP always reserves 20 percent of the available bandwidth for QoS. These claims are incorrect. The information in the "Clarification about QoS in End Computers That Are Running Windows XP" section of this article correctly describes the behavior of Windows XP systems."

 

Klippet fra Microsoft

Lenke til kommentar

Ang. QoS:

 

Jeg har lest en del rundt på nettet, og det er visst mange som tror/mener å få bedre hastighet på internett-forbindelsen ved å disable denne tjenesten.

 

Dette er etter min mening kun et utslag av placebo-effekten, og har ingen reell betydning for 99,99% av alle ADSL-brukere.

Dette begrunner jeg med at: QoS reserverer (hvis behov) opptil 20% av interfacets båndbredde (da forutsatt at applikasjonene støtter QoS).

Når de fleste PC'er i dag har minst 100Mb NIC'er, og de fleste ADSL-modem/routere har et 10Mb interface, vil linjehastigheten da være 10Mb(Half duplex).

Dette betyr at du har 8Mb total båndbredde mot ADSL-modem/router (minus litt pga. "overhead"), ergo må du ha en SDSL-forbindelse på minst 4Mb/4Mb for at QoS skal kunne begynne lage noen flaskehals. Dessuten forutsetter dette at du bruker all tilgjengelig båndbresse opp/ned...

 

Moral:

 

- Ikke tro ukritisk på alt du leser (ikke engang det her :thumbup: )

Lenke til kommentar

Fikk også Tele2 i Mai. Oppunder 700kbit/s på 704 linje.

Tenkte ikkje så mykje på det utover sommaren, men synast at ting etterkvart

gjekk temmeleg treigt. Ga skulda til lang avstand og treige serverar i utlandet.

Men så byrja eg å måle det og seinare også skrive ned målingane:

 

http://home.c2i.net/bentose/

 

No har eg full fart igjen, og ventar på kompensasjon.

Måler rundt 730kbit/s no.

 

Hadde 2 månader med 280kbit/s med Telenor. Vart rimeleg sur på kundeservice

i den perioda. Skikkelege "god dag mann økseskaft" svar.

Skreiv at eg hadde sjekka hastigheit med ftp mot ftp.online.no, og fekk til svar

at dei ikkje kunne garantere hastigheita mot utlandet og anbefalte meg å sjekke

med ftp mot ftp.online.no.

 

Tele2 gav iallefall ikkje meg skulda. Sjølv om det tok lang tid å få det fiksa.

Er nok for mange kundar på nærmaste BAP eller noko slikt.

(Breidbandsaksesspunkt, typisk 34Mbit/s eller 155Mbit/s er x-antall av desse)

 

Bent

Lenke til kommentar

Til alle dere med ADSL:

 

Husk at få eller ingen ISP'er garanterer den hastigheten de oppgir på ADSL-produktene sine. Les vilkårene nøye og du vil oppdage ting som:

 

TELE2:

4.5 Overføringskapasitet

I perioder med stor belastning på nettet kan hastigheten være lavere enn den angitte. Overføringshastigheten videre ut på nettet er utenfor Tele2s kontroll. Tele2 garanterer derfor ikke for at avtalt hastighet alltid vil oppnås.

 

TELENOR:

8. Særskilte forbehold om hastighet

<snip>

I perioder med stor belastning på nettet kan hastigheten være lavere enn den angitte. Dersom det, i særlige områder innen dekningsområdet, viser seg å være gjentatte problemer med å oppnå den angitte hastigheten, vil Telenor vurdere å foreta nødvendige oppgraderinger for å avhjelpe disse problemene.

<snip>

 

TISCALI:

Kvalitets- og servicenivå

 

Kunden har fri trafikkmengde i sitt ADSL abonnement. Internettets oppbygging, andre Internettbrukere og TISCALI kunders bruk av Internett, påvirker den kapasitet som er tilgjengelig for kunden. Kapasiteten som oppgis i produktbeskrivelsen for Kundens ADSL linje er i tråd med alminnelige bransjebetegnelser og spesifikasjoner fra underleverandører og er brutto kapasitet. 10 % eller mer avhengig av trafikktype vil alltid benyttes til nødvendig kontrollinformasjon og kan således ikke benyttes til dataoverføring. TISCALI kan ikke garantere at maksimal aksesshastighet til enhver tid. Kunden er inneforstått med at kapasitet i Internett for øvrig deles med andre brukere. Kunden vil derfor oppleve å få noe lavere kapasitet/ hastighet enn hva produktbeskrivelsen angir.

 

NGT:

3.1 Bredbåndstilgang

<snip>

Linjehastigheten vil være inntil den bestilte hastighetsklasse. Bredbåndstilgangen leveres til en definert kilobit per sekund rate. Kunden må påregne at effektiv linjehastighet kan være noe lavere enn den definerte hastighet på grunn av signaltap på linjen. NextGenTel kompenserer etter evne signaltapet på linjen, hvis ikke annet er spesifisert, men særlig i perioder med stor belastning på nettet vil kunden kunne oppleve å få dårligere kapasitet og hastighet enn opplyst i prislisten.

<snip>

 

Med andre ord sikrer leverandørene seg i stor grad seg selv for klager fra kunder som ikke får den hastigheten de mener de har kjøpt. Det som verre er, og dette er virkelig ille, er hva Telenor garanterer sine tjenesteleverandører (f.eks Tele2 og Tiscali). Les punkt 2.2.3 i Produktblad - JARA ADSL i dette dokumentet: http://www.jara.no/produktomraader/bredbaa...ksessavtale.pdf

 

Telenor garanterer 1:20 kapasitet.... Det er realitetene :|

Endret av fl0ffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...