Gå til innhold

Problemer med HDR


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Samsung UHD HDR TV, og får ikke HDR til å bli bra.

 

TVen er koblet til PCen min (GTX1080). Bruker HDMI 2.0 og har Windows 10 Content Creator installert.

 

Når jeg aktiverer HDR i skjerminnstillingene i Windows blir bildet veldig utvasket (dårlig kontrast) og lysstyrken blir veldig svak. Har siste Nvidia driver som skal støtte HDR uten problemer av det jeg vet.

 

"Use default color settings" er det driveren har som standard, og dette skal fungerer med HDR.

Men selv når jeg manuelt velger YCbCr422 og 10-bit fargedybde ser bildet på TVen fortsatt utvasket ut. TVen bekrefter selv at den mottar HDR signal. Så hva er greia?

 

Har Googlet meg i stykker på problemet men finner ingen svar. Det ser ut til at mange har samme problem med alt av TV-er. Syntes det er veldig rart at HDR skal være så vanskelig å ta i bruk.

 

Noen som har noe innsikt i dette her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard fargerom og lysstyrke er definert med blant annet 100 cd/m^2 maksimal lysstyrke, som vil se relativt mørkt ut på de fleste TV-er i dagslys.

En annen ting å tenke på er at HDR handler om å utvide fargerommet for riktig kalibrert utstyr i begge ender, ikke for å gi ekstra sterke og tydelige farger til alt innhold.

 

Det første jeg hadde sjekket var om du får med HDR ser nevneverdig mørkere/mer utvasket ut enn Film-modus med LED-baklys satt til 3 under vanlig innhold, hvis det er tilfelle snakker vi om HDMI-nivå, hvis ikke fungerer nok alt helt riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har kalibrert PC-monitoren min til 120cdm2 da jeg jobber med foto.

 

TVen blir langt mørkere enn dette. Selv når det er mørkt i rommet er lysstyrken på bildet veldig svak, farger er langt mer desaturerte enn min kalibrerte monitor og kontrasten er veldig dårlig.

 

Vet at ved HDR så går den dynamiske rekkevidden fra 0-255 til 16-235 pga båndbreddebegrensninger på HDMI 2.0. Men dette skal vel TV-en og PCen ordne sammen når PCen får en HDR EDID signatur av TV-en? Går ikke an å velge 0-255 uansett, selv ikke for HDR BluRay spillere, så et eller annet sted må jo problemet ligge?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Viste seg at Windows 10 før Content Creator updaten ikke støttet HDR.

 

Bare et par dager etter jeg laget denne tråden tikket Content Creator inn hos meg og da funket HDR fint, men kun ved bruk av Windows sin egen film app. Veldig få andre avspillere støtter HDR enda, prøvde med MPC men det funket dårlig. Men med Windows "Film og foto" eller hva den nå enn heter funket perfekt med HDR. Bildet ble helt kanonflott :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Viste seg at Windows 10 før Content Creator updaten ikke støttet HDR.

 

Bare et par dager etter jeg laget denne tråden tikket Content Creator inn hos meg og da funket HDR fint, men kun ved bruk av Windows sin egen film app. Veldig få andre avspillere støtter HDR enda, prøvde med MPC men det funket dårlig. Men med Windows "Film og foto" eller hva den nå enn heter funket perfekt med HDR. Bildet ble helt kanonflott :)

HDR i windows 10 fikk jeg raskt i vrangstrupen, da jeg testet var det kun en generisk HDR signal til TV, der avspilleren fullstendig ignorerte metadata... Mulig det er blitt bedre, ikke minst med andre avspillere, men ga opp Win10 lenge før noe kunne nærme seg HDR avspilling fra f.eks. en 4k spiller som UB900/820/X800/X700 enten fra plate eller USB.

 

Nå har ting endret seg litt dog, MPC-HC+Madvr gir strøken avspilling i windows 7 av alle ting der start og avsluttning av HDR modus skjer med start/stopp av avspilling, der metadata når TV. Faktisk ble det så bra at ukomprimert MKV/MP4/TS HDR i Full RGB matchet dedikert spiller med plate. Blytungt for GPU, så stille kort med kraft trengs for god instilling i chroma upscaling... Kjekt, da slipper jeg å surre med plater når jeg skal demo HDR på OLED for gjester, med hele 4k platesamlingen på HDD samt alle demos fra LG/Sony/Samsung etc.. Neste på tapeten bør nå bli DolbyVision.. USB og HDR på LG C8 er brukbart, men litt subpar mtp. banding samt issues med enkelte lydcodecs og subtitles, men var lenge veldig nyttig for demos etc..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...