Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samvær med barn, transport og grunnstønad


Anbefalte innlegg

Har følgende situasjon:

 

Jeg har hovedomsorg for et barn. Det er laget skriftlig samværsavtale med den andre forelder med 2.hver helg samt 2.hver jul og påske og 3 uker i sommerferien. 

 

Siden 2011 har jeg mottatt bidragsforskudd da den andre forelder ikke har hatt inntekt nok til å være pliktig å betale bidrag. 

 

Barnet mottar grunnstønad pga cøliaki. Snakket med nav om dette og de sa at siden dette er penger til barnets diett er det normalt at penger følger barnet ved ferier f.eks 1 uke juleferie eller 3 uker sommerferie. Helger var ikke vanlig å regne med. Barnets andre forelder har derfor fått overført penger til barnets diett tilsvarende barnets besøk. (1 uke = 25% av grunnstønad per mnd etc.).

 

Nylig har nav gjennomgått bidragssituasjon på nytt, noe de gjør 2.hvert år tydeligvis, og det viser seg at den andre part nå tjener penger over grense til å være bidragspliktig. Dette ble visst ikke godt mottatt, så jeg fikk beskjed av eks at fra nå får jeg stå for transport til og fra når barn skal dit på samvær, samt betale alt av mat barnet trenger under samværet.

 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Iflg. nav er det ikke noe i loven som nevner fordeling av stønadspenger til diett, men jeg trenger ikke være vanskelig så jeg kan fint beregne grunnstønad / 30 * antall samværsdager og overføre dette månedlig til den andre forelder. Men angående transport, der kan det vel ikke kreves at jeg skal dekke 100% av den? 

 

Noen som er/har vært i lignende situasjon?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første treff på google på barnebidrag transport viser et dokument du kan lese, regjeringen.no

Står at det normalt deles utifra forholdet mellom inntekt til hver forelder. Tjener dere likt deles det 50/50 osv

Greit nok det, er 50/50 vi har/har hatt til nå. Men hvordan forholde seg til situasjon når den andre part ikke vil dekke sine 50% kostnader med transport være seg kjøre ene veien, møtes på halvveien eller betale for buss en vei?

Lenke til kommentar

Det er jo bare å se det som det er, den andre parten bryr seg mer om penger enn barnet. Be ham (regner med at personen har penis) ta seg en bolle og tenke på barnet så får dere finregne på det økonomiske i fellesskap.

 

Hvis du blir ansvarlig for "alt" så vil det si at barnet får mindre penger, det handler om å dele på ansvar og det inkluderer økonomi. At han nå har fått penger nok til å betale bidraget selv er irrelevant for situasjonen, vel egentlig så betyr det at han burde ta et større økonomisk ansvar.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å se det som det er, den andre parten bryr seg mer om penger enn barnet. Be ham (regner med at personen har penis) ta seg en bolle og tenke på barnet så får dere finregne på det økonomiske i fellesskap.

 

Hvis du blir ansvarlig for "alt" så vil det si at barnet får mindre penger, det handler om å dele på ansvar og det inkluderer økonomi. At han nå har fått penger nok til å betale bidraget selv er irrelevant for situasjonen, vel egentlig så betyr det at han burde ta et større økonomisk ansvar.

og jeg regner med at du er ei kjerring....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det rimelig at den andre forelderen får "sin" andel av stønadspengene for diett. H*n må jo kjøpe inn spesiell mat til barnet når det er der. Så den fordelingsnøkkelen din virker rimelig. 

Når det gjelder transport så tror jeg det er vanlig at det blir avtalt i meklingen. Om noe ikke er avtalt, så kan det kanskje være greit å ordne en ny mekling og komme til enighet. Jeg har i alle fall avtale om 50/50 fordeling med eks selv om jeg tjener over dobbelt så mye. Men det er også bare snakk om en knapp kilometer, så det har liten praktisk betydning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...