Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er og fungerer det norske rettssystemet og rettsvesenet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe skjer --> Snakke med advokat --> Rettssak --> Dom

 

Kan du ikke spørre litt mer spesifikt?

Det er faktisk lærerens spørsmål, så det at det ikke er så spesefikt forundrer meg ikke.

 

Mmm, mener liksom hvordan fungerer rettstaten (hva den er også) og systemet i seg selv. Tingretten,lagmannsretten og høyeste retten. Skal kunne forklare hele den prossesen. 

Lenke til kommentar

 

Noe skjer --> Snakke med advokat --> Rettssak --> Dom

 

Kan du ikke spørre litt mer spesifikt?

Det er faktisk lærerens spørsmål, så det at det ikke er så spesefikt forundrer meg ikke.

 

Mmm, mener liksom hvordan fungerer rettstaten (hva den er også) og systemet i seg selv. Tingretten,lagmannsretten og høyeste retten. Skal kunne forklare hele den prossesen. 

 

Det er ikke overraskende at det ikke er spesifikt, men folk er muligens ikke så interessert i å gjøre hele leksen for deg, derfor er det mer hensiktsmessig at du skriver hvordan du har forstått det, og hva konkret du lurer på eller er i tvil om.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noe skjer --> Snakke med advokat --> Rettssak --> Dom

 

Kan du ikke spørre litt mer spesifikt?

Det er faktisk lærerens spørsmål, så det at det ikke er så spesefikt forundrer meg ikke.

 

Mmm, mener liksom hvordan fungerer rettstaten (hva den er også) og systemet i seg selv. Tingretten,lagmannsretten og høyeste retten. Skal kunne forklare hele den prossesen. 

 

Det er ikke overraskende at det ikke er spesifikt, men folk er muligens ikke så interessert i å gjøre hele leksen for deg, derfor er det mer hensiktsmessig at du skriver hvordan du har forstått det, og hva konkret du lurer på eller er i tvil om.

 

AtW

 

Hei

 

Det her er ikke en lekse, men noe jeg lurer på og ikke forstår for en oppgave jeg skriver. Informasjonen om dette som jeg tolker det, er forstår jeg ikke helt og valgte derfor å spørre om hjelp her Vet ikke hvor mer konkret jeg kan gjøre spørsmålet, men det som står i tittelen er det jeg lurer på.

Lenke til kommentar

Erm... akkurat dette kunne du skrive flere lærerbøker om. Vet ikke hvor mye/lite du skal skrive. Men du kan f. eks begynne med å forklare

  • hva et rettssystem er for noe. Så kan du gå spesifikt inn på det norske;
  • hvilke domstoler har vi (de tre nivåene),
  • gjerne si noe om "rettsystemer" utenfor de tradisjonelle domstolene også, som f. eks diverse tvisteløsningsorganer
  • skille mellom sivile saker og straffesaker og deres saksgang, bevisbyrde, etc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...