Gå til innhold

Venezuela: Et bevis på at sosialisme ikke fungerer?


  

123 stemmer

  1. 1. Fungerer sosialisme?

    • Ja, sosialisme fungerer alltid. Venezuela er derfor ikke sosialistisk.
      15
    • Ja, i moderat grad. Går det for langt så får man Venezuela.
      48
    • Nei. Kapitalisme er alltid bedre.
      60


Anbefalte innlegg

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Så tankskip, store eiendommer, gigantiske bilparker, industrikonsern, oljerigger, landbruk, skogseiendommer, matproduksjon det er altså bare papir ?

 

"Tenke før man skriver, er litt som å tørke seg i ræva før man driter."

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Så tankskip, store eiendommer, gigantiske bilparker, industrikonsern, oljerigger, landbruk, skogseiendommer, matproduksjon det er altså bare papir ?

 

De eier ikke største andelen av all landjord, råvarer, naturressurser, fisk, hus, biler, fly, tog, båter osv. Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Så tankskip, store eiendommer, gigantiske bilparker, industrikonsern, oljerigger, landbruk, skogseiendommer, matproduksjon det er altså bare papir ?

 

"Tenke før man skriver, er litt som å tørke seg i ræva før man driter."

 

100 personer har ikke 99% av ressursene SELV OM DE HAR STORE RESSURSER!

Lenke til kommentar

Måten de måler på i den rapporten er ikke akkurat helt riktig da. Det stemmer forsåvidt, men det gir ikke akkurat et riktig bilde.

Hva stemmer?

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Eier pengene?

 

 

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Eier pengene?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så vi burde egentlig takke nazistene for at de gadd okkupere landet istedet for det AP har bidratt med over mange tiår?

Først drar du historiekortet og begrunner det med et politisk slagord, så presterer du å stille det spørsmålet der??

 

Du som drar inn all slags vas her, poenget var hvem som styrte landet, men det ble visst for komplisert å forholde seg til.

 

Og det at det finnes ingen styreform som er perfekt, skyldes ikke styreformen, men det faktum at det er mennesker av ymse kaliber som styrer skuta.

 

På papiret har både sosialisme, kommunisme og markedsøkonomi sine fordeler og ulemper, og kommunisme virker også som den mest rettferdige styreformen. Helt til man oppdager at det ender opp med en korrupt elite på toppen som stikker av med godene, mens resten av befolkningen sitter igjen med smulene.

 

Noe som forsåvidt gjelder både sosialisme og markedsstyrt når jeg tenker meg om, største andelen av jordas ressurser eies faktisk av litt under 100 personer.

Du har hatt rikelig anledning til å belegge din påstand om at "AP bygde landet". Det har du ikke gjort. Slagordet ble brukt som en oppfordring i valgkampen 1945. Et ypperlig slagord som var godt egnet til å fjerne oppmerksomheten fra APs ynkelige opptreden før og under WW2.

 

Hvilket annet parti var det som styrte landet etter krigen ? Du klarer jo heller ikke svare på det.

 

Jeg tolker deg dithen at du har like vanskelig for å finne generell informasjon som du har for å belegge din uriktige påstand. Så jeg må visst hjelpe deg med det også.....

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

 

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Så tankskip, store eiendommer, gigantiske bilparker, industrikonsern, oljerigger, landbruk, skogseiendommer, matproduksjon det er altså bare papir ?

 

"Tenke før man skriver, er litt som å tørke seg i ræva før man driter."

 

Jeg tenker vel heller at du bør skylle munnen din med Zalo.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

 

De eier ikke 99% av ressursene men av pengene. Penger er bare papir.

Så tankskip, store eiendommer, gigantiske bilparker, industrikonsern, oljerigger, landbruk, skogseiendommer, matproduksjon det er altså bare papir ?

 

"Tenke før man skriver, er litt som å tørke seg i ræva før man driter."

 

Jeg tenker vel heller at du bør skylle munnen din med Zalo.

 

Tok med den setningen faktisk bare for å få bekreftet at du aldri svarer på det som er relevant.

 

Jeg tolker deg dithen at du har like vanskelig for å finne generell informasjon som du har for å belegge din uriktige påstand. Så jeg må visst hjelpe deg med det også.....

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

 

Så du klarte å finne link som bekrefter at mellom 1945 og 1981 så styrte Arbeiderpartiet litt over 6 ganger så lang tid som andre partier.

 

1945 - 1981 AP styrte i 8 perioder, eller rundt 30,5 år i denne perioden

Andre regjeringer styrte landet i 3 perioden, eller ca 6 år i denne perioden

 

Så virker jo tydelig hvilken parti som styrte skuta klart lengst i løpet av en periode på over 36 år.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

Jeg tolker deg dithen at du har like vanskelig for å finne generell informasjon som du har for å belegge din uriktige påstand. Så jeg må visst hjelpe deg med det også.....

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

 

Så du klarte å finne link som bekrefter at mellom 1945 og 1981 så styrte Arbeiderpartiet litt over 6 ganger så lang tid som andre partier.

 

1945 - 1981 AP styrte i 8 perioder, eller rundt 30,5 år i denne perioden

Andre regjeringer styrte landet i 3 perioden, eller ca 6 år i denne perioden

 

Så virker jo tydelig hvilken parti som styrte skuta klart lengst i løpet av en periode på over 36 år.

 

Gode til å ta æren er de fortsatt ser jeg - med selektivt valgt tidsperiode i et desperat forsøk på å få terrenget til å passe med det kunstnerisk oppbygde kartet.

 

Du er fortsatt ikke istand til å underbygge din påstand.

 

Det er ikke så rart, for det er jo usant. Du kan gjerne fortsette å klynge deg til to ord på noen valgplakater fra 1945. Det forandrer ikke noe som helst.

 

Din demagogi er forøvrig symptomatisk - helt etter boken. Men bløffen blir ikke faktum selv om den blir gjentatt. Jeg får håpe at det blir enda færre APfolk blant historikerne. Slik at det blir slutt på historieforfalskningene.

Lenke til kommentar

 

 

Samme løsning som de prøvde i Zimbabwe. Det fungerte ikke.

Jeg har ikke registrert noen spesielt smarte politiske trekk i Venezuela siden Chavez begynte å skrante og oljeprisen falt.

 

Det et ihvertfall slik at det ikke er spesielt mange utenfor Venezuela som er ivrige på gi reell hjelp. Det er vel snarere et spørsmål om å stimulere tragedien, og høyresiden i Venezuela har jobbet aktivt med det siden de tapte legitimt for Chavez. Høyresiden i Venezuela har en tradisjon for å være gjennomkorrupt - de har orget til seg i hjemlandet og sitter godt i det i f.eks Miami.

 

Så i Venezuela er det 2 sider som sammen kjører landet i grøfta. En av forskjellene er nå går det ut over middelklassen og de rike også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du tror at sosialisme er grunnen til at Venezuela er som det er den dag i dag, så kan du fint lite om landet. Skal man først peke ut syndebukken så kan man jo se tilbake på de store private oljeselskapene som drev dank tidlig i landets utvikling da det var en svak stat. Disse la grunnlaget for den bunnløse korrupsjonen landet lider av. 

 

Videre er Venezuelas problemer utrolig innviklede. Å legge skylden på "sosialisme" duger rett og slett ikke ettersom kapitalismen har mer skyld enn noe annet for landets tilstand.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så mange i Venezuela lengre, men de få tilhører den velstående høyresiden og halvparten er vel ute med hele familien. Den mest korrupte av de sitter i Miami og gliser.

De aller mest korrupte sitter i Caracas og gliser.

 

Hvis du tror at sosialisme er grunnen til at Venezuela er som det er den dag i dag, så kan du fint lite om landet.

1. Snakker du spansk?

2. Har du vært i Venezuela?

3. Har du venner derfra?

 

Om svaret på alle tre er nei, kan du fint lite om landet.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...