Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vanning av planter


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig min første leilighet og har fått meg en del planter nå. Jeg lurer på hvor ofte dere  vanner plantene deres?

 

Jeg har lest flere artikler på nett at man skal stikke fingeren ned 2-3 cm i jorda og kjenne at det er tørt før man vanner på nytt. Tingen er at det nå snart nærmer seg 3 uker siden jeg vannet sist og det er fremdeles litt fuktig nedi jorda. Ved forrige vanning sørget jeg også for at plantene ikke ble overfylt av vann nederst i pottene.

 

Fra hva jeg har lest har jeg fått inntrykk av folk vanner plantene sine 1 gang i uken.

Bør jeg vanne oftere selv om det er fuktig i jorda eller er det helt ok å vanne hver 3. eller 4. uke?
 

 

Plantene jeg hovedsaklig tenker på er:

DRACAENA MASSANGEANA 

Yucca palme

Elefantfot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vanner min Yuccapalme hver 5-6 dag, kun 3-4 dl hver gang. Stikker aldri fingeren i jorda.

Har hatt planten i 2 år og ser ut til å trives.

Temperatur og lysforhold vil nok påvirke hvor tørste plantene er.

Det er bare å prøve seg frem, du ser raskt om planten får for lite vann...bladene henger og kan bli brune.

Lenke til kommentar

Jeg har masse grønne planter. Jeg gir alle litt vann 1 gang i uken - mengden avhenger av størrelsen på planten. Mengden vann tilpasses også selvsagt litt ift åssen type plante man har: Man merker fort hvilke som vil ha mye og hvilke som bare trenger litt. Av og til venter jeg 2-3 uker før de får vann, for å la dem tørke inn litt. Plantene trenger mindre vann på vinterhalvåret enn på sommeren.

 

Hvis planten ikke takler denne rytmen og dauer, så kjøper jeg noe anna :) Jeg orker ikke tilpasse meg så mange forskjellige planter, med hensyn på når de skal ha vann.

 

Bare pass på at du ikke drukner dem, røttene skal ikke stå i vann. 

 

Har forøvrig 2 av de plantene du nevner og de klarer seg fint med min måte å gjøre det på. Yuccapalmen min er vel 3 meter høy nå.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

De to siste palmene kan du godt la tørke ut mellom vanninger. Elefantfoten kan for eksempel overvintre uten vann. Men på sommeren så ville jeg nok vannet hver andre uke.

 

Det beste er om du bruker potter med drenering. Da vanner du forsiktig til underpotta begynner å fylles (greit å bruke en høy underpotte. Ser ut som en suppetallerken du plasserer under selve potta) med vann. Overflødig vann vil enten fordampe eller bli sugd opp igjen i jorda når den er tørr.

 

Vanner du mye og bladene gulner/flekker/dør, vann mindre. Vanner du lite og bladene gulner/flekker/dør, vann mer.

Lenke til kommentar

Planter er greit nok, men det er litt jobb. Må sette seg inn i hver eneste forskjellige plante og lære vanning- sol- og næringsrutiner. hvis ikke gir du dem en treg og smertefull død. Noen planter skal vannes ofte og noen trenger vann kun 1 gang i mnd.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...