Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktskader i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg oppdaget i dag at jeg har fått noe som ser ut som fuktskader på ene soverommet i leiligheten min.
Det har dukket opp flere skumgummi-lignende ting langs listen bak sengegavlen. Disse er på opp til 10 cm.
I tillegg er det helt sort under partier på listene.

 

Noen som vet hva dette er?

 

Hvordan skal jeg gå frem nå? Er dette noe innboforsikringen dekker, eventuelt byggforsikringen til sameiet?

post-427949-787378_thumb.jpg

Endret av Sal
Flettet 2 innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leier ville jeg sagt opp umiddelbart og flyttet, hvor som helst bare ikke nærliggende leiligheter.

Hvis du eier... Aiaiai..... Stakkars deg... For det ser ut som ekte hussopp, du kan sammenligne med vedlagt bilde. Få inn fagfolk til å undersøke hva det er.

Involver forsikringselskap med en gang, er det ekte hussopp vokser det som ugress på stereoider. Jeg tror du må sanere (rive) mye av leiligheten for å bli kvitt det, desverre.

 

Du bør overlate saneringen til fagfolk, men ta gjerne bilder underveis i prosessen, det hadde vært interessant å se hvor svært det beistet er, og hvor dypt ned det går.

 

38_Ekte%20hussoppskade%20%C2%A9%20Effect

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leier ville jeg sagt opp umiddelbart og flyttet, hvor som helst bare ikke nærliggende leiligheter.

Hvis du eier... Aiaiai..... Stakkars deg... For det ser ut som ekte hussopp, du kan sammenligne med vedlagt bilde. Få inn fagfolk til å undersøke hva det er.

 

Involver forsikringselskap med en gang, er det ekte hussopp vokser det som ugress på stereoider. Jeg tror du må sanere (rive) mye av leiligheten for å bli kvitt det, desverre.

 

Du bør overlate saneringen til fagfolk, men ta gjerne bilder underveis i prosessen, det hadde vært interessant å se hvor svært det beistet er, og hvor dypt ned det går.

 

38_Ekte%20hussoppskade%20%C2%A9%20Effect

Takk for godt svar!

 

Jeg eier dessverre?

Har innboforsikring selv, men sameiet har byggforsikring. Hvilket forsikringsselskap skal jeg ta kontakt med for dette? Er det noe håp om å få sånne skader dekket?

Lenke til kommentar

 

Hvis du leier ville jeg sagt opp umiddelbart og flyttet, hvor som helst bare ikke nærliggende leiligheter.

Hvis du eier... Aiaiai..... Stakkars deg... For det ser ut som ekte hussopp, du kan sammenligne med vedlagt bilde. Få inn fagfolk til å undersøke hva det er.

 

Involver forsikringselskap med en gang, er det ekte hussopp vokser det som ugress på stereoider. Jeg tror du må sanere (rive) mye av leiligheten for å bli kvitt det, desverre.

 

Du bør overlate saneringen til fagfolk, men ta gjerne bilder underveis i prosessen, det hadde vært interessant å se hvor svært det beistet er, og hvor dypt ned det går.

 

38_Ekte%20hussoppskade%20%C2%A9%20Effect

Takk for godt svar!

 

Jeg eier dessverre

Har innboforsikring selv, men sameiet har byggforsikring. Hvilket forsikringsselskap skal jeg ta kontakt med for dette? Er det noe håp om å få sånne skader dekket?

 

 

Det er jeg ikke sikker på, forsikring dekker vanligvis plutselig og uforutsett skade, for eksempel lynnedslag. Hva som er plutselig og uforutsett skade er gjenstand for debatt. Forsikringselskapet regner jeg med vil prøve seg med at fuktskade oppstår over tid og at de derfor ikke dekker skaden.

Jeg bodde i leilighet selv, toppleiligheten ble utbrent av brann mens leilighetene under ble totalskadd av vann fra slukkearbeidet.

Forsikringselskapene dekket brann men ikke vannskader fra slukkearbeidet til brann i etasjene over...

Forsikring burde hete forgambling, kanskje dekkes skaden din, kanskje ikke..

 

Jeg kan ikke hjelpe så mye, men jeg legger ved link om en manns opplevelser med ekte hussopp, forsikringsselskaper og sanering.

Håper saken løser seg for deg uten for mye krøll, har du flaks er ikke beistet så mye større enn hva du ser.

Har du uflaks har den 10meter lange tentakler eller strenger som frakter næring og vann, samtidig som den vokser en halv centimeter om dagen.

Det der ligger helt på bunnen av listen over uforventede ting jeg ønske å oppdage i huset mitt.

 

http://byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/historien-om-kjelleren-fra-h

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hvor ligger leiligheten din?

Er det første etasje? eller kjeller-etasje / delevis nedsenket første etasje?

Leiligheten ligger i en bakke, og rommet det gjelder er under bakkeplan, altså kjeller. Gjelder en boligblokk fra 1910, så redd for at det skal påvirke fundamentet

Lenke til kommentar

 

Hvor ligger leiligheten din?

Er det første etasje? eller kjeller-etasje / delevis nedsenket første etasje?

Leiligheten ligger i en bakke, og rommet det gjelder er under bakkeplan, altså kjeller. Gjelder en boligblokk fra 1910, så redd for at det skal påvirke fundamentet

Du har nok en form for sopp, som intelamdati sier, og den kan være enten bare det du ser på bildet, eller den kan være gigantisk på andre siden av veggen. Det må du få sjekket opp!

 

Årsaken til soppen, er fukt. Rommet ligger under bakken, og drenering og lufting er for dårlig.

 

Edit: om du bor i blokk, kontakt styret snarest og forklar situasjonen, og be om å få kontakt med forsikringsselskapet som har byggningsforsikringen

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Høres ut som:

-Graving og drenering ute, montering av knotteplast / IPX plater. Og bortleding av vann takrennenedløp.

-Inne må alt soppskadet brytes opp og byttes ut. 

 

Dette er faktisk noe huseier burde forutsett. Det blir sånn som dette i gamle dårlig drenerte kjellere. Kanskje er ikke nedløp fra takrenner gjort skikkelig heller. 

 

Problemet når man innreder kjeller og isolerer på innsiden av mur, så blir mur for kald og tørker ikke ut. Når det er vannpress fra utsiden i tillegg og generelt dårlig ventilasjon inni kjeller, da er dette like enkelt som 1+1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...