Gå til innhold

Kriserammede Toshiba døden nær etter milliardtap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tap knyttet til kjernekraftvirksomheten"

 

Ja, er det problemene til tradisjonell energiproduksjon som kommer til overflaten.

Samme problemet som Statkraft sin satsing på gasskraftverk i Tyskland, og realitetene bak er at tradisjonell energiproduksjon ikke klarer konkurransen mot fornybar energi.

Lenke til kommentar

Ja, er det problemene til tradisjonell energiproduksjon som kommer til overflaten.

Samme problemet som Statkraft sin satsing på gasskraftverk i Tyskland, og realitetene bak er at tradisjonell energiproduksjon ikke klarer konkurransen mot fornybar energi.

 

Fornybar energi dekker såvidt 1 prosent av verdens samlede energiforbruk. Ny fornybar energi er ikke særlig konkurransedyktig enda, og enda mindre konkurransedyktig om det ikke var dynket i subsidier. Misforstå meg rett; jeg skulle ønsker det ikke var sånn, men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, er det problemene til tradisjonell energiproduksjon som kommer til overflaten.

Samme problemet som Statkraft sin satsing på gasskraftverk i Tyskland, og realitetene bak er at tradisjonell energiproduksjon ikke klarer konkurransen mot fornybar energi.

 

Fornybar energi dekker såvidt 1 prosent av verdens samlede energiforbruk. Ny fornybar energi er ikke særlig konkurransedyktig enda, og enda mindre konkurransedyktig om det ikke var dynket i subsidier. Misforstå meg rett; jeg skulle ønsker det ikke var sånn, men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda.

Vi snakker om ny fornybar energi altså. Ikke vannkraft.

Lenke til kommentar

Trist at et såpass stort og tidligere nyskapende selskap mulig går dukken.

 

Bor selv i Japan, og kjøpte ny 4K TV fra Toshiba for ca 1,5 år siden. Kjempebra TV, selv om smart-tv-delen ikke kan sammenlignes med f.eks de fra Sony,Panasonic, Samsung etc.

 

De la ned tv-satsingen sin utenfor Japan for et par år siden, og nå ser det ut som de vil forsvinne fra det japanske markedet også, med kinesiske og taiwanske selskaper som mulige oppkjøpere.

 

Sharp har allerede måtte selge ut, og nå Toshiba, men med et Japan som kommer til å bli gradvis mindre framover (vil gå fra 125 mill til 80 mill innbyggere på 30-40 år om dagens trend fortsetter) er det kanskje naturlig at noen av selskapene vil måtte kaste inn årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ledelsen i amerikanske selskaper har så gode bonusordninger at de fristes over evne til å begå kriminalitet for å få pengene utbetalt.

Jeg forutså skandalen med Enron lenge før den dukket opp. Men jeg er jo ikke verken økonom eller kjendis og fikk derfor ikke pressens oppmerksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, er det problemene til tradisjonell energiproduksjon som kommer til overflaten.

Samme problemet som Statkraft sin satsing på gasskraftverk i Tyskland, og realitetene bak er at tradisjonell energiproduksjon ikke klarer konkurransen mot fornybar energi.

 

Fornybar energi dekker såvidt 1 prosent av verdens samlede energiforbruk. Ny fornybar energi er ikke særlig konkurransedyktig enda, og enda mindre konkurransedyktig om det ikke var dynket i subsidier. Misforstå meg rett; jeg skulle ønsker det ikke var sånn, men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda.

"men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda."

 

Tallenes tale i Tyskland er at både kull- og atomkraft sliter med lønnsomheten i konkurranse med vind og sol.

Jeg tror det var Bolivia som la ut en viss energimengde på auksjon, og et solenergiselskap leverte det billigste anbudet.

Vi står med andre ord i et veiskille hvor %-andelen du viser til vil øke raskt i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Trist at et såpass stort og tidligere nyskapende selskap mulig går dukken.

 

Bor selv i Japan, og kjøpte ny 4K TV fra Toshiba for ca 1,5 år siden. Kjempebra TV, selv om smart-tv-delen ikke kan sammenlignes med f.eks de fra Sony,Panasonic, Samsung etc.

 

De la ned tv-satsingen sin utenfor Japan for et par år siden, og nå ser det ut som de vil forsvinne fra det japanske markedet også, med kinesiske og taiwanske selskaper som mulige oppkjøpere.

 

Sharp har allerede måtte selge ut, og nå Toshiba, men med et Japan som kommer til å bli gradvis mindre framover (vil gå fra 125 mill til 80 mill innbyggere på 30-40 år om dagens trend fortsetter) er det kanskje naturlig at noen av selskapene vil måtte kaste inn årene.

Jeg tror at det er litt større problemer enn lavere befolkning. Sør-Korea ligger på 50 mill og de hadde ikke noe problem med å overta plassen til mange japanske selskap og konke dem. Det at økonomien ikke har gått noe sted, og at det hvertfall innen elektro har gått ned er ikke akkurat noe nytt heller. Så det å koble det til befolkning blir å ikke se på de egentlige problemene. Hva de er vet jeg ikke altså.

 

Blir spennende å se hva som skjer med NAND delen av selskapet. Det er den eneste delen av selskapet som generer skikkelig profitt. Og demand går opp raskere enn supply. Det er et selskap som kommer til å tjene bra i fremtiden og. De har samarbeid med WD nå. Samsung, SK Hynix og Micron er konkurrentene. Så blir det salg til WD, blir det sammenslåing med en av de 3 andre, eller bare oppkjøp av investorer ol?

 

SK Hynix var jo en del av Hyundai før de ble tvunget til å selge selskapet som den gang slet til SK Group. Nå går selskapet strålende og raker inn cash. Toshiba sin avdeling går allerede bra da. De har nok ikke lyst til å selge, men det er noe i selskapet som faktisk har veldig høy verdi. Så de vil nok ikke kunne beholde 100%.

 

Det er på en måte trist at de sliter sånn, samtidig har selskapet åpenbart store problemer, og har hatt en stund. Og det virker ikke som om de klarer å gjøre noe med det. Det største problemet er vel mest om noen klarer å erstatte Toshiba i Japan, eller om det bare blir et rent tap for dem. Andeler som forsvinner til utlandet osv.

 

PS. om japanere var mer åpne så kunne de bare tatt inn utlendinger til å jobbe i landet. Det er masse folk som hadde vært villige til det i Asia. Så om de får problemer pga manglende arbeidere nå så er det deres egen feil. Vi har masse folk som kommer og jobber i Norge fra Europa. Er ikke så vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Ledelsen i amerikanske selskaper har så gode bonusordninger at de fristes over evne til å begå kriminalitet for å få pengene utbetalt.

Jeg forutså skandalen med Enron lenge før den dukket opp. Men jeg er jo ikke verken økonom eller kjendis og fikk derfor ikke pressens oppmerksomhet.

..."ikke verken økonom eller kjendis..."

 

Så du er økonom eller kjendis med andre ord... ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Ja, er det problemene til tradisjonell energiproduksjon som kommer til overflaten.

Samme problemet som Statkraft sin satsing på gasskraftverk i Tyskland, og realitetene bak er at tradisjonell energiproduksjon ikke klarer konkurransen mot fornybar energi.

 

Fornybar energi dekker såvidt 1 prosent av verdens samlede energiforbruk. Ny fornybar energi er ikke særlig konkurransedyktig enda, og enda mindre konkurransedyktig om det ikke var dynket i subsidier. Misforstå meg rett; jeg skulle ønsker det ikke var sånn, men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda.

"men tallenes tale støtter ikke opp under uttalelsen din på lenge enda."

 

Tallenes tale i Tyskland er at både kull- og atomkraft sliter med lønnsomheten i konkurranse med vind og sol.

Jeg tror det var Bolivia som la ut en viss energimengde på auksjon, og et solenergiselskap leverte det billigste anbudet.

Vi står med andre ord i et veiskille hvor %-andelen du viser til vil øke raskt i årene som kommer.

Fordi vind og sol er kraftig "subsidiert". Det er akkurat det samme i Danmark, Sverige og Norge - vindkraft trenger subsidier eller grønne sertifikater for å være lønnsom.

 

Andelen fornybar energi vil klart øke globalt - men det skyldes ikke forskjell i lønnsomhet - men politiske valg. Primært har Kina startet en offensiv knyttet til fornybar pga både tilgang/pris på kull/olje og ikke minst forurensningsproblematikk. I USA tror jeg fornybarandelen kommer til å gå ned.

 

Og, ved gitt forhold vil solenergi kunne være rimeligste alternativet - f.eks produseres det betydelig mengder solar energi i deler av USA til konkurransedyktige priser. Men man er avhengig av god tilknytning til infrastruktur for at det skal være lønnsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...