Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser som henger?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Ford mondeo 02 modell.

For et års tid siden opplevde jeg plutselig at bremseskive og felg på bakhjulet ble utrolig varmt etter både korte og lengre kjøreturer. Det skjedde ikke hver tur, men ofte. Byttet i tillegg fra venstre til høyre hjul helt "random".

 

På verksted byttet de kaliper da de tydelig mente at det var årsak til problemet. Den kunne de se at var dårlig sa de. Problemene vedvarte alikevel, og ny caliper ble satt på. Da sa de at det var en feil med den nye caliperen de hadde satt på i første omgang. Totalt ble det byttet 3 kalipere på det ene bakhjulet, pluss en ekstra service på nevnte caliper fordi verkstedet ikke hadde satt den 3. Caliper på skikkelig. Til slutt røk også hjullageret på samme hjul. Mistenker varmen. Byttet det også.

 

Et halvt år senere opplevde jeg samme problem, men denne gabg hovedsaklig på det andre bakhjulet, dermed skiftet de også den caliperen. Den kunne de også se at var "problemet" mitt.

 

Alikevel har probleme begynt å komme tilbake igjen nå, men jeg tror egentlig ikke det har noe som helst med caliperene å gjøre. Føler det er noe annet som må være selve problemet.

 

Generelt så blir begge skivene bak mye varmere ved 90% av kjøreturene en skivene fremme. Jeg syns det er rart da det i hovedsak burde være framme bilen bremset mest?

 

Jeg syns heller ikke bremsene på bilen er veldig gode, dvs: jeg må trø ganske hardt sammenlignet med andre biler for å bremse kraftig.

 

Her om dagen hadde jeg en kjøretur på en god time. Mer eller mindre hele turen følte jeg det var mindre bremsekraft en normalt, med unntak av en nødbrems jeg prøvde når forholdene tilsa at jeg kunne gjøre det. Etter at jeg hadde parkert var bakskivene mine så varme at strålevarmen kunne kjennes utfor felg, mens frem skivene var helt kalde.

Jeg har følt at bremsene oppleves slik før, at bilen ikke alltid bremser likt. Derfor tror jeg at noe av selve problemet ligger i at kraften ikke fordeles riktig mellom de ulike hjulene? Jeg har bedt verkstedet 3 av 4 ganger undersøke hele systemet for å finne feilen, ikke bare akifte en caliper og "tro" at alt virker som det skal, uten at jeg tror de har gjort det.

 

For øvrig kan jeg si: når jeg nå nylig skiftet dekk så kjenner jeg at hjulene har en veldig tung rulle motstand. Det kjenner jeg også når jeg kjører, + ser det på drivstofforbruk som kryper opp rundt 0.8-0.9l mila, sammenlignet med 0,6-0,7 til normalen. Når jeg vil snurre på bremseskiven (uten dekk) må jeg yte mye motstand for å kunne svinge akslingen, og den stopper umiddelbart når jeg slutter å skyve. Med hjul på er det fremdeles mye motstand, og jeg hører bremsene skrape. (At caliperen ligger inntil skiven og "bremser".) Slik er alle 4 hjul.

 

Er det noen som vet hva som kan være feilen? Eller har en ide til mulige årsaker?

Jeg tenker meg opp til verkstedet enda en gang etter påsken, da jeg ikke er tilfreds med hvordan det hele er...

 

På forhønd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Råtne bremseslanger kan også forårsake dette. De smuldrer opp innvendig og tetter seg - når du da bremser så holder trykket seg og klossene klemmer på bremseskiven. Har skjedd meg med 2 biler med alder +10 år. Masse bytting av kalippere, rensing av glidebolter osv før det var en luring som nevnte dette - og jeg endelig fikk fikset problemet.

 

Kan være verdt å sjekke?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Råtne bremseslanger kan også forårsake dette. De smuldrer opp innvendig og tetter seg - når du da bremser så holder trykket seg og klossene klemmer på bremseskiven. Har skjedd meg med 2 biler med alder +10 år. Masse bytting av kalippere, rensing av glidebolter osv før det var en luring som nevnte dette - og jeg endelig fikk fikset problemet.

 

Kan være verdt å sjekke?  

 

Yess. Dette har jeg også vært ute for en gang.

Lenke til kommentar

Jeg tror at håndbrekket går på caliperen ja, men ikke helt sikker. Glemte å nevne det men første fiksen fra verkstedet var faktisk ny brekk kabel til det ene hjulet bak, uten at det hjalp. Kan fremdeles være noe relatert til håndbrekket. Det fungerer ikke kjempe bra og hadde trengt å bli stramt opp...

 

Angående bremseslanger ble noe av det byttet i forbindelse med eu kontroll for et halvt år siden. Var vel 3 slanger bak, men kan jo være noe av resten som fororsaker problemet. Skal hvertfall be de sjekke dette grundig da jeg føler de skylder meg det etterhvert.

 

Kan det også være en defekt med bremsekraftforsterkeren eller noe slik som gjør at jeg mistenker at bilen ikke alltid bremser på fremhjulene? Hvertfall ikke så mye som den burde..?

Lenke til kommentar

Forsvinner henget bak hvis du åpner og stenger luftenipplene?

 

Br.kraft forsterker tror jeg vel egentlig ikke, men det kan være en hovedpumpe eller lastavhengig ventil som kødder.

 

Glidehylser, br.slanger,

 

Hvis du setter klemmer på br.slangene bak og kobler vekk bakbremsen helt, hvordan føles bremsen da?

 

Kanskje det sitter i brekket.

 

Det kan jo være litt av hvert. Dra på verksted å finn ut av det. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk bilen igjen fra verksted nå.

Viser seg at enkelte mondeoer produsert i perioden etter 1000årsskifte hadde automatisk justering av håndbrekk. Denne var dårlig, og derfor gikk håndbrekket aldri helt av - som resulterte i at bilen alltid bremset (på bakhjulene).

 

Det ble montert ny manuell justering. Dette var visst et kjent problem for ford.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...