Gå til innhold

[Løst] Blinklys i rundkjøringer?


Morgens

Anbefalte innlegg

Om det er 3 utkjøringer, en til venstre, en rett frem og en ti høyre så blinker jeg til venstre før rundkjøringen om jeg jeg da skal til venstre, samme greia med høyre, samt så blinker jeg meg ut. Skal jeg rett frem så blinker jeg kun når jeg skal ut.

 

Er det andre "konfigurarsjoner" av rundkjøringen så blinkerjeg kun til høyre når jeg skal til høyre, og ellers så blinker jeg meg kun ut med mindre jeg skal ut på den siste avkjørselen, da blinker jeg til venstre før også blinker jeg meg ut der jeg skal ut.

 

"Du legger deg irriterende bra i rundkjøringen, hadde jeg vært bak deg så hadde jeg nok blitt forbannet" ahahahah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg synes det viktigste med rundkjøringer er å plassere seg korrekt og blinke til høyre når man skal ut.

Skal man ta 3. eller senere arm ut av rundkjøringen, kan det være en fordel å blinke til venstre før rundkjøringen for å signalisere både til biler bak og til biler foran at man har tenkt å flytte bilen til venstre mot gulstripen, for så å holde bilen til venstre til man skal ut av rundkjøringen. Dette gjør at bilen som kommer umiddelbart inn i rundkjøringen ved neste arm, kan kjøre første avkjøringe til høyre og det skaper god flyt i trafikken. Når man, etter å ha blinket til venstre, skal ut av rundkjøringen, setter man på blinklyset til høyre i det man passerer nest siste arm ut av rundkjøringen før man selv skal ut.

 

Dette gjelder i hovedsak for rundkjøringen som er store nok til at to biler kan ligge vedsiden av hverandre. I rundkjøringer med oppmerkede kjørefelt er det jo innlysende at man enten ligger innerst eller ytterst. Men man kan gjerne bruke samme oppsett som nevnt over.

 

Jeg var lenge mot/uforstående til å blinke venstre i rundkjøring, men har sett hvor smart det kan være for å gi flyt i trafikken.

 

Det værste jeg ser, med unntak av de som skal første avkjøring til høyre og ikke bruker blinklys, er de som blinker til venstre hele tiden og aldri blinker seg ut av rundkjøringen. Dette er ofte de som nettopp har tatt sertifikat og er usikker på hva de skal gjøre, men velger å bruke blinklys, for da har de i det minste brukt det. Eller det er folk over 65 (generalisering) som tror de skal til venstre. Men som de fleste vet, skal man aldri til venstre i en rundkjøring i Norge. Man skal ta f.eks 3. eller 4. avkjøring til høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man, etter å ha blinket til venstre, skal ut av rundkjøringen, setter man på blinklyset til høyre i det man passerer nest siste arm ut av rundkjøringen før man selv skal ut.

 

Du trenger ikke vente så lenge. Så snart det er unaturlig at du skal svinge ut i armen før kan du begynne å blinke til høyre. Der det er trafikkøyer mellom feltene er dette ofte i god tid før man passerer den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...