Gå til innhold

– Oslofjordtunnelen må erstattes av bru


Anbefalte innlegg

Vi trenger noe som krysser Oslofjorden lengre sør. Moss - Horten e.l.

Det er like langt fra innslaget av dagens tunnel på Frognsiden til Slependen (Ikea) om du kjører gjennom Oslo eller gjennom dagens tunnel. En bru som blir lengre nord blir enda mer marginal.

Det bør tas hensyn til det som skal skje lengre sør på begge sider av Oslofjorden og den såkalte utvikling av disse stedene.

Naturvern er vel kanskje lite vesentlig? Det blir en formidabel inngripen i svært mye og store områder som nå er relativt urørt.

At vi faktisk trenger et monumentalt byggverk som vi lissom skal være stolte av tror jeg ikke er et faktisk behov. Blir brua flott, så er det eventuelt en reduksjon av skade ala "monstermaster" på Vestlandet.

Vi vil alltid trenge mer og litt til deretter.

Verden trenger mer natur. Den "tilstanden" som ikke er under forvaltning.

Da er heller løsning at man lager tunneler som er lengre og mindre bratt. Dette går an på Vestlandet, så jeg formoder at dette også kan gjøres her hvor brorparten av befolkningen i Norge holder til.

 

Det kommer IKEA i Vestby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solheim turer i vei men den eneste riktige i kommentaren er at bro scorer svært dårlig på naturvern. Boligbygging og samferdsel i Osloregionen er avklart. det skal satses på jernbanen langs begge sider av fjorden og befolkningsveksten skal konsentreres rundt jernbanen. "Avlasting" av E18 med bro er reinspikka sprøyt. Bygge veibro for fremtidig T-bane - rein fantasi. Pensjonert veimann gir ikke bonus.

Lenke til kommentar

Statens veivesen har vist gang på gang å være for lite kompetent til å utvikle samfunnstruktur. Fokus på hovedvei holder ikke.  Man må greie å kombinere hovedveisystemet med lokalveier og lokalmiljøer. Veien fra Vassum til Drammen har vel vist seg å være et litt dårlig veivalg. Og nå skal man bygge ny erstatningsvei på store deler av samme strekning!,til den svimlende sum:15 milliarder.  Det er sløsing.  Dette er feil sted å legge den en kryssingen av Oslofjorden. Drammen er vel ikke målet for de fleste. Sørlandet er vel et større mål. Vi har råd til å bygge en forbindelse mellom Moss og Horten, f.eks. en brutunnel. Den vil i tillegg gi et kjempeløft for Moss/ Horten regionen og en stor avlastning for Oslo.  Nå må departementene begynne å samarbeide for komme frem til gode helhetlige løsninger som gavner befolkningen, ikke som nå der samferdselministeren får ture fram men sine bilvennelige tiltak.

 

Lenke til kommentar

Omgjør Oslofjordtunnelen til en lokalvei., med forbud for trailere/ store vogntog. Tunnelen ved Drøbak egner seg godt til å krysse fjorden for lokalbefolkningen. Tunnelen er ikke for bratt for vanlige biler med nok bensin på tanken. Eliminer problembilene og sett ned fartsgrensen til 40 km/t, og tillat syklende og gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+asdkmhkl

Ja til nytt tunnelløp i Drøbaktunnelen

Mye billigere enn bro, kan etableres raskt da alt er ferdig utredet og avklart, er sikker trafikal løsning når to løp foreligger, 40 av 47 høringsinstanser sa nei til bro over nordre Håøya, spares for værpåvirkning en bro vil ha med vind og glatt, isete føre og ikke minst: Man tar vare på det viktige friluftsområdet knyttet til Oslofjorden rundt Håøya- indre Oslofjords viktigste friluftsområde ved sjøen for 1,5 millioner innbyggere-

Et av de siste ubebygde områder hvor man kan overnatte i båt eller telte eller padle og oppleve fugle- og dyrelivet i stille naturområder hvor man kan være så heldig å se skarven stå å tørke vingene sine, havørnen eller fiskeørnen komme svevende, man kan høre bølgeskvulp og suset i trærne- en naturressurs viktigere enn noen gang for en økende befolkning som må ha områder å søke rekreasjon i som er urørt. Området er ett av de siste på kartet over urørt natur i området (se INON-kart). Frognmarka blir også tatt vare på med tunnelløsning. Ja til to tunnelløp nord for Drøbak.

Lenke til kommentar

Mulig bro mellom moss og horten er smart. Men ikke bland inn de som kommer vest fra via sandvika. For alle i Bærum og alle som kommer vestfra så tar det kortere tid allerede nå å kjøre til moss enn til horten via Oslo om man ser bort i fra rushtider. Så bare se bort i fra det markedet i alle fall. Ingen kommer til å kjøre via Horten for så å bruke enda lengre tid (og bompenger) over en bru til Moss. Fra Asker og nedover begynner det så smått å lønne seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Herlighet, har de ikke snart tatt lærdom av fadesen. Må de virkelig doble den?

 

Det er faktisk noen ganger man bare ikke spiller kvitt eller dobbelt.

 

Man kvitter seg med problemet ikke dobler det og starter på nytt.

 

Bygg bro og få med i det minste gang og sykklevei så syklistene igjen kan krysse fjorden!

 

Tar man med toglinje så tenk hvilke ekstra fordeler det kan medføre med tog fra Ås til Drammen uten å måtte kjøre via Oslo. Hva vil ikke det medføre for utvikling av industri og bosetning med en stasjon eller to på Hurumlandet.

 

Bygg fire felts motorvei fra E6 med bro over Oslofjorden (kanskje som seks felts på broen så tungtransporten har eget felt for saktere kjøring oppover og nedover) og opp til Lier/Kjellstad. Der er det slake av og på kjøringer som går inn på E18. La så RV23 fortsette som 4 felts motorvei til den nye 4 felts E16 (ca ved Skaret eller noe lengre nord for å unngå for mye stigninger) som bygges over Sollihøgda.

 

Skal den bygges så må de søke dispensasjon for å bygge så bratt!

 

Får håpe at EU sier nei i denne sammenhengen.

 

Vi vet jo ikke om hvis de får ja nå til å bygge for bratt at det vil være for alltid.

 

Tenk om det om noen år kommer direktiv som sier at alle tunneler som er over en viss stigning MÅ fases ut (erstattes) innen en viss tid kanskje bare i løpet av 10 år.......... Da vil de investeringene også være tapt, men det er jo typisk politikere å blande seg i logiske avgjørelser så det blir ekstra kostnader som i tillegg av og til går helt tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...