Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unngå bruddgebyr på avtale med binding


Nedward

Anbefalte innlegg

Har greid å vikle meg inn i en strømavtale med binding som er ganske ugunstig for meg. Jeg har naturligvis prøvd å heve avtalen, men blir møtt med et bruddgebyr på nesten 3000.

Bakgrunnen for gebyret er at selskapet som solgte meg avtalen ringte meg i november og opplyste om at strømprisen var høy og kom til å stige mer utover vinteren.

Så feil kunne jeg ta. De tar nesten dobbelt så mye betalt for det de kaller forvaltningspris i forhold til det spotprisen er.

 

Er det rimelig av meg som kunde å forvente at markedssynet til en proffesjonell aktør i strømmarkedet er i alle fall noenlunde korrekt og i alle fall ikke dobbelt så høy som gjeldende pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo Kraft.

Men jeg tenker jeg bare bestrider kravet deres hvis de ikke gir seg. Så blir det forliksrådet, eller så blir klagen min avvist fullstendig.

Dessverre har jeg ikke så veldig mye dokumentasjon på alt som har skjedd. Det eneste jeg har er en triade med tekstmeldinger fra dem om at jeg må svare ja for å gå inn i avtalen.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Har greid å vikle meg inn i en strømavtale med binding som er ganske ugunstig for meg. Jeg har naturligvis prøvd å heve avtalen, men blir møtt med et bruddgebyr på nesten 3000.

Bakgrunnen for gebyret er at selskapet som solgte meg avtalen ringte meg i november og opplyste om at strømprisen var høy og kom til å stige mer utover vinteren.

Så feil kunne jeg ta. De tar nesten dobbelt så mye betalt for det de kaller forvaltningspris i forhold til det spotprisen er.

 

Er det rimelig av meg som kunde å forvente at markedssynet til en proffesjonell aktør i strømmarkedet er i alle fall noenlunde korrekt og i alle fall ikke dobbelt så høy som gjeldende pris?

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du skriver.

 

Hvilken avtale har du? Jeg finner ingen avtale som heter forvaltningspris.

 

Ellers skjønner jeg ikke hva du mener med å forvente at markedstilsynet......

Lenke til kommentar

Har samme opplevelse med Oslo Kraft. Selger lovte meg makspris på 25 øre/kwh i hele bindingstiden på 6mnd. Det gikk 2 måneder så var prisen oppe i 68 øre/kwh. OK ordnet opp da jeg tok opp dette, men det bør være unødvendig. Tror de spekulerer i at folk ikke sjekker trekkene på avtalegiroene sine.

 

Byttet umiddelbart strømleverandør da bindingstiden var over.

Lenke til kommentar

 

Har greid å vikle meg inn i en strømavtale med binding som er ganske ugunstig for meg. Jeg har naturligvis prøvd å heve avtalen, men blir møtt med et bruddgebyr på nesten 3000.

Bakgrunnen for gebyret er at selskapet som solgte meg avtalen ringte meg i november og opplyste om at strømprisen var høy og kom til å stige mer utover vinteren.

Så feil kunne jeg ta. De tar nesten dobbelt så mye betalt for det de kaller forvaltningspris i forhold til det spotprisen er.

 

Er det rimelig av meg som kunde å forvente at markedssynet til en proffesjonell aktør i strømmarkedet er i alle fall noenlunde korrekt og i alle fall ikke dobbelt så høy som gjeldende pris?

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du skriver.

 

Hvilken avtale har du? Jeg finner ingen avtale som heter forvaltningspris.

 

Ellers skjønner jeg ikke hva du mener med å forvente at markedstilsynet......

 

Folkepakka kaller de selve avtalen. Du kjøper strømmen til det dem kaller "forvaltningspris". Det er ikke en fast pris heller, den er variabel.

 

Jeg skriver markedssynet. Ikke tilsyn. Altså måten de ser strømmarkedet på, hvordan de tror strømprisen utvikler seg i framtiden.

 

Det dem i korte trekk har gjort er å selge meg en avtale som sikrer prisen, så langt så bra. På telefon får jeg det fremlagt på en slik måte at jeg kan sikre meg MOT høye strømpriser ved å inngå avtalen. Da må jeg jo med rimelighet kunne forvente at jeg i alle fall ikke betaler det dobbelte av spotpris.

Lenke til kommentar

Hør med en annen strømleverandør, kan hende de er villige til å betale bruddgebyret mot at du blir kunde hos de.

At de gir meg nesten 3000 kr? Det er betydelig mye mer enn de kan tjene på meg iløpet av et år.

I så fall må jeg ta til takke med en avtale som er like ugunstig som den jeg allerede har.

 

Har samme opplevelse med Oslo Kraft. Selger lovte meg makspris på 25 øre/kwh i hele bindingstiden på 6mnd. Det gikk 2 måneder så var prisen oppe i 68 øre/kwh. OK ordnet opp da jeg tok opp dette, men det bør være unødvendig. Tror de spekulerer i at folk ikke sjekker trekkene på avtalegiroene sine.

 

Byttet umiddelbart strømleverandør da bindingstiden var over.

Det er rimelig klart at jeg kommer til å bytte leverandør og aldri snu meg tilbake.

Normalt har jeg ALDRI giddet å bytte fordi det er så utrolig lite å tjene hvis man har en normal avtale. Dessuten sponser det lokale nettselskapet idrettslag m.m. for flere 100 000 hvert år. Det gjør ikke OK.

Men denne gangen ble jeg rett og slett tatt litt på senga da dem ringte. Jeg har reservert meg mot salg, og når jeg sa nei så ble det bare masse hvorfor ditt og hvorfor datt. Så jeg tenkte bare at jeg bytter, det koster jo ingen ting og strømmen er billig den også slutter dem å mase.

Hadde jeg mast meg til sex med en jente på det måten hadde jeg blitt dømt for voldtekt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hva står det i avtalen?

Vet ikke hva du lurer spesifikt på. Men her er vilkårene.

http://www.oslokraft.no/upload/13/vilk_priv.pdf

 

Jeg ser jo det står:

Folkepakka er en forvaltningsavtale hvor Oslo Kraft kontinuerlig foretar innkjøp og prissikring av strøm ut i fra

situasjonen i markedet. Slike innkjøp gjøres løpende basert på Oslo Krafts til enhver tid gjeldende markedssyn.

Kundens pris fremkommer månedlig på faktura. Folkepakka har fastledd på kr 49 per måler per måned. Ingen

bindingstid dersom ikke annet er avtalt, med bakgrunn i ekstra gode/ fordel for kunde. Avtalen faktureres

månedlig forskuddsvis.

 

Er det rimelig av dem å kreve et bruddgebyr som er minimum 150 kr pr. måler pr. måned uavhengig av reelt tap?

Lenke til kommentar

Uten at de har sagt det eksplisitt så har de vedgått at de har villedet meg til å inngå avtalen. De er i alle fall ikke interessert i å prøve det for en høyere instans. Jeg fikk et tilbud som koster meg noe mer enn om jeg bare skulle gått rett ut av avtalen vederlagsfritt. Må betale for den måneden som opprinnelig skulle vært gratis siden jeg fikk avtale med binding. Jeg finner det rimelig og jeg slipper å bruke mer tid på det tullet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...