Gå til innhold

Ferieuker for sjøfolk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber offshore, båt i oppdrag for Statoil. Vi går 4 uker på, 4 uker av. Ingen ferie utenom turnus. Det samme gjelder for de som er på rigg eller installasjon. Lengden på turnus kan variere.. på båt er 4 uker på/av og 5 uker på/av vanlig, mens på rigg og installasjon er 2 uker på/4 uker av vanlig.

Endret av ronaldst
Lenke til kommentar

Min far seilte sil sjøss hele sitt liv nesten og de jobba og hadde fri når de ville. De fikk hyre (fra engelske hire, regner jeg med) og de måtte være på båten minst 1 år for å få gratis hjemreise. Ville de hjem før så måtte de betale hjemreisen selv. De kunne gå hjemme til det begynte å bli tomt for penger, så måtte de søke hyre igjen. Jeg var med min far på et rederikontor engang på 70 tallet hvor min far snakket med Rederen om hyre. Han fikk muntlig ja husker jeg, med sånn ca. tid han måtte gjøre seg klar til å reise.

Sånn er det ikke lenger. Man kunne gå årevis hjemme og kanskje jobbe litt i land, så ville en gjerne ut og tjene litt bra med penger igjen så da måtte en ta en tur på hyrekontoret (eller Rederikontor).

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker om oljeservice.

det er vell avhengig av hvordan avtale du jobber på 

2/4 og lignende står de fritt i fri perioden , jobber du i mere løse rotasjoner har du gjerne på tid som du nødvendigvis ikke reiser offshore i men er tilgjengelig , men det er like mangle løsninger som selskaper ( sånn nesten )

 

huske offshore har minst 3 faggrupper som alle jobber på egne avtaler , du har operatørene ( Statoil ol ) disse jobber nesten utelukkende 2/4 , så har du oljeservice , her er det mye ute og går , mindre 2/4 og mye standby med vaktperioder , så kommer iso fag med enda dårligere rotasjoner , mere standby kortere hjemme perioder osv. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt.

Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd.

Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare ;)

I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn.

Endret av DødOverLusa
Lenke til kommentar

Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt.

Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd.

Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare ;)

I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn.

Du er på brønnbåt? 

Lenke til kommentar

 

Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt.

Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd.

Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare ;)

I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn.

 

Du er på brønnbåt?

Er på en lekter og avluser med Optilicer ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...