Gå til innhold

5960x vil ikke klokke like høyt som før.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei X99 Cpu-er er levert helt uten integrert skjermkort. Se om du finner et gammelt kort eller låner et gammelt et.

Slike problemer er noe dritt, og kan være veldig sammensatt. En gang var det en harddisk som hadde dødd for meg og skapte problemer.

Prøv på nytt fra scratch, så tar du det steg for steg. Veldig sannsynlig at en eller flere av delene dine har problemer.

Lenke til kommentar

Har et gammelt 7970 jeg kan prøve så slipper jeg vann styret, men noen ganger så kommer jeg så langt at jeg får valg om og starte Windows på vanlig måte, eller med noe reparasjons verktøy, har prøvd begge deler og alt ender i en svart skjerm etter Windows flagget, må tvinge avslutning etter det.

Så hvis den mener det er noe galt med Windows filene mine kan jo ssd være problemet ja, men skjønner ikke at den skal kvelde av og bytte gpu eller klokking.

Endret av Trondz1
Lenke til kommentar

Drepte en SSD før i vinter, ble visst for mye av og på med maskinen en periode så den sa ha det bra.

Hadde også nylig en korrupt windows installasjon så jeg måtte legge inn alt på nytt.

Windows oppdateringer har tullet til mye for meg, mange ustabile og dårlige oppdateringer der.

Anbefaler å legge inn windows på nytt også, vil garantert hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt sikker på at det ikke ble noe vannsøl ifbm bytte av skjermkort?

 

Skal ikke mye til før ting ikke virker lenger.
(Faktisk er det nesten bedre at det er heellt svart enn sånn passe ustabilt som her).

 

Det kan også være at noe har blitt skadet ved inn/utmontering.

 

Som regel går det jo bra, men det hender at noen komponenter kan bli skadet.
Dessverre.

 

Ett godt tips er å kun la en minnebrikke, en HD/SSD(installasjon av OS) og skjermkort være installert når du prøver å reparere/reinstallere.

Og ihvertfall ikke prøve seg med noe overklokking før alt er stabilt igjen :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Prøvde med den nye skjermkortet igjen og klarte og boote til desktop i sikkermodus (ikke helt sikker på åssen jeg fikk det valget)

Jeg veit det har vært noe windows updates i det siste + at med det nye skjermkortet så installerte jeg geforce experience, som jeg har hørt kan tulle til ting.

Men åssen jeg skal klarte og komme inn i sikkermodus igjen er jeg ikke sikker på :/

Lenke til kommentar

Ja da prøvde jeg på clean install, fungerer dårlig det også, den laster filene fra cd'n også blir det bare svart skjerm etter det og alle usb porter slår seg av :S

 

Edit: prøvd bare med en minnebrikke også, uten at det hjalp veldig.

 

Edit2: da har jeg også prøvd fresh install med annen gpu også (med en minnebrikke), får fortsatt bluescreen når jeg prøver fresh install, så da er bare hk og cpu igjen :(

 

Edit 3: men igjen skjønner jeg egentlig ikke noe da jeg kommer til desktop i sikkermodus, hvis hk og cpu sku være skadet hadde vel ikke det gått heller?

Endret av Trondz1
Lenke til kommentar

Kan vel nevne jeg hadde nettopp en stygg windows episode jeg også. Satt sammen deler og starta windows installering. Kom til windows og skulle gjøre klar til og laste ned drivere til kortet. Fikk ned Nvidia experience så kom det et blink på skjermen og den gikk i svart. Ventet et par min uten at det kom tilbake.

 

Tok en hard reset på pcen og den bootet frem til logoen med en tannhjul som går rundt, etter et par sekunder ser man tannhjulet stopper og pcen låser seg. Tok enda en reinstall på windows, alt gikk smertefritt frem til jeg måtte installere drivere igjen. Da skjedde det samme, skjerm gikk i svart, etter reboot låste pcen seg med tannhjulet før windows logoen kommer. 

 

Prøvde og kjøre safemode på windows 10, det er jo ikke bare bare og trykke på f8 som før, måtte gjennom command og kjøre noe kommandoer. Samme skjedde fikk aldri safemode, så tok enda en reinstall på windows, og det er tydligvis på det 3 det skal skje, for da fant windows oppløsningen selv og jeg fikk lastet ned driver osv.

 

Bare lure på om det har vært noe oppdatering på windows i det siste som gjør at ting går i svart?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Edit 3: men igjen skjønner jeg egentlig ikke noe da jeg kommer til desktop i sikkermodus, hvis hk og cpu sku være skadet hadde vel ikke det gått heller?

Helt normalt det.

Ved sikkermodus er det kun helt generiske drivere som brukes. Derfor navnet "sikkermodus"  :)

Med en gang de hw-spesifikke driverne installeres/lastes vil den minste feil på hw gi slike feil du har nå.

Så jeg heller til at noen kretser har gått ad dundas ved demontering/montering.

Surt i tilefelle :(

 

Men det kan selvsagt være en spesifikk driver/hw-kombo som pt ikke er støttet av Win10, men jeg tviler litt.

Det er vel andre her på forumet som har tilsvarende hw som fungerer OK?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette skjedde jo etter jeg bytta gpu, det fungerte i 2 dager også begynte plunderet.

Det skal jo sies at jo mere jeg prøvde og klokke jo merr satt tilbake ble jeg, men jeg justerte aldri CPU volt mere enn jeg har hatt før.

Cpu override volt = 1.280

Cpu input volt 1.9

Vccsa = 0.2

 

Nå har jeg kobla ut samsung ssd'n (den jeg har os på) og prøvd og legge inn fresh install på en annen ssd, og jeg får fortsatt bluescreen, så da utelukker jeg jeg Windows update / experience driver bugs, samt ødelagt ssd.

 

Jeg har også utelukket ram da det heller ikke fungerer med bare en stk ram brikke (har prøvd alle sammen aleine)

 

Nye gpu utelukker jeg også da det heller ikke fungerer med annen gpu.

 

Så da står jeg igjen med hk og cpu, men det blir litt værre og få testet da jeg ikke har muligheten til og prøve en annen cpu :/

Endret av Trondz1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så da står jeg igjen med hk og cpu, men det blir litt værre og få testet da jeg ikke har muligheten til og prøve en annen cpu :/

Bra jobb med feilsøking sålangt :)

 

Men da har du ikke så mye valg vil jeg si.

 

Dette er en dyr platform, og dersom du ikke har råd til å la det gå "i bosset", så må neste steg være å få tak i erstatnings hk/cpu.

 

Det billigste du kommer unna med (nytt) blir vel 4-5k elns.. dessverre :(

 

RMA er selvsagt også en mulighet, men du må jo ha en annen cpu og/eller hk for å finne ut hvilken komponent som er defekt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...