Gå til innhold

Flippy kan true jobben til hurtigmatarbeidere


Anbefalte innlegg

For det første - jeg hadde IKKE flinke støttespiller rundt meg. Ingen i det hele tatt. Alt det jeg har klart har jeg klart selv. Eller for det meste selv uansett.

For det andre - ikke kom med ditt sosialistiske, nedtalende tull som om jeg skal krype på alle fire foran "det store, hellige samfunnet som har gitt meg...", som jeg sa så betaler jeg skatt fra før de fleste kom seg i arbeid, så dette (samfunnet) er i mine øyne en symbiose. Så lenge alle gjør sitt så skal hverken den ene eller den andre si "takk" for noe som helst, man gjør det man er forpliktet til.

Det neste punktet - dine sosialistiske korkodilletårer om "krigstraumerte, etc etc innvandrere"... stapp det en viss plass. JEG ER EN INNVANDRER! Men forskjellen mellom meg og andre slike som meg - som er også innvandrere men folk som, som sagt, gidder å gjøre noe heller enn å strekke ut hånden og be om hjelp - er akkurat det. Holdninger. Man får EKSTREMT mye i Norge som ikke finnes i andre land, man blir så å si pakket inn i bobleplast så man ikke - av egen idioti - dunker bort i ting så å si. Så på alle måter er "sikkerhetsnettet" som finst meget dekkende, men igjen tilbake til hovedproblemet: ja, noen som fortjener hjelp får den hjelpen, og det er IKKE det jeg er imot. Men det vil finnes ekstremt mange som utnytter den hjelpen på det groveste.

 

Nest siste avsnittet i det du skriver - der igjen klarer du ikke holde deg fra å synge "Internasjonalen" og begynner med klassisk sosialistisk whataboutism: "jo men de andre..."

Så lenge man har slike holdninger et noe skal helt bevisst vernes pga du synes synd på de, mens de andre skal tas - så blir INGEN av problemene løst.

Som jeg skrev alrede så finnes det utrolig mye sløsing fra den statlige siden - pluss NAVere som svindler systemt - og ja, det finnes andre utenom det også. Eneste løsningen er at *alle* de som parasitterer på samfunnet må tas, noen gjerne sendes til fengsel så får tenke over hva de har funnet på.

 

Ang borgerlønn - igjen, du kommer ikke med noe argument engang og bruker selv ordet "kanskje" når du snakker om borgerlønn vs NAV. Med andre ord er du selv ikke sikker, kanskje fordi du selv kan ikke se helheten og gå god for at den hadde fungert.

Igjen - kan ikke si det nok- vi har per dags dato alrede et system som er lett å utnytte. Vi trenger ikke en til. La oss heller fikse den første, hadde ikke det vært lurt, eller må vi heller innføre borgerlønn, synge internasjonalen og bruke lokalt produsert biodrivstoff alle sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei du, hvis du lar være å lage dine egne fantasifulle mistolkninger og heller leser konkret det jeg skriver så slipper du å komme med slike bomskudd.

Jeg har forstått deg, men jeg er sterkt uenig med deg i dine dommedagsprofetier som du klarer ikke argumentere for. Du derimot har ikke giddet å forstå meg i det hele tatt.

 

Mener du at i et fritt marked vil det da bli kutt i produksjonen siden færre kan betale for varene, flere mister jobben da produksjonen går ned, man mister stordriftsfordelen og varene blir dyrere, enda færre har råd til varene, flere sies opp, og så går bedriftene konkurs? Eller tenker du på et fritt marked som i USA ved forrige nedtur at myndighetene vil gå inn med trillioner av kroner for å holde hjulene i gang?   ;)

Nei. Om vi ikke skal leke Simen alle sammen her og ta realistiske eksempler, så kan man like greit peke til det seneste eksempelet der oljeprisen falt nokså dramatisk for å si det mildt. Dette skapte enorme ringvirkninger ikke bare i selve oljebransjen men i alle de andre bransjene som er direkte eller indirekte avhengige av olje og gass.

Her reagerte markedet temmelig logisk: mange selskaper som ikke vet bedre og har ikke har evner til å omstille seg gikk under eller holder på å gå under. De andre bare sa opp masse folk. 

Det var det som var poenget, dårlig eksempel eller ei. MANGE mistet jobben. Nå er jeg ikke absolutt uenig med deg om at markedet vil endre seg og fylle nye nisjer. Jeg er ingen ludditt... Alt jeg sier er at alle systemer har en øvre tålegrense og dersom automatiseringen går raskt nok og tar oss med buksene nede så vil vi ikke klare å endre oss raskt nok til å unngå oppsigelser, masse oppsigelser. La oss håpe du har rett. Men la oss for argumentasjonens skyld si at du tar litt eller helt feil. Dvs. at automasjonen skjer raskere og fører til et hinsides høyt nivå av arbeidsledighet. Hvilke andre løsninger ville du implementere for å holde hjulene i gang? Evt. hvilke systemer burde vi implementere for å forhindre at det skjer eller minimere utfallet? Dersom borgerlønn og skattlegging av roboter (evt. bedrifter som tjener på / beholder status quo ved å erstatte arbeidskraft med automasjon eller tilsvarende) ikke vil fungere. Hva burde isteden gjøres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...