Gå til innhold

Skal det være en... sjekkskanner?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste plassen jeg noensinne har sett en sjekk var når jeg bodde i USA (lenge siden). Jeg kunne nesten ikke tro det.

 

Vet ikke hvorfor de brukte sjekk egentlig, for jeg hadde også bankkort fra samme bank, noe som virket som en normal praksis i bankene.

 

Jeg betalte faktisk med sjekk ved et par anledninger. Det føltes både sært, merkelig og samtidig litt stilig.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ja det er jo en merkelig betalingsform når alle har bankkort. Men jeg tror det brukes fordi en sjekk trekkes ikke fra konto før etter 2 uker. Så de kan betale med penger de egentlig ikke har enda. Ellernoe sånt. Et slags fordums tids kredittkort.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker at moren min brukte sjekk frem til midten av 90-tallet.

 

Så en sjekk sist da jeg jobbet i dagligvarebutikk rundt år 2000.

Det var en velkledd herremann med pelskledd følge som først prøvde å betale med et gullkort. Bankterminalen var ikke så glad i diverse MasterCard, så det ble avvist. Han dro frem enda et kort, også dette ble avvist. Etter at han hadde forsøkt en to-tre kort dro han frem et sjekkhefte. Det ble første og eneste gang jeg fikk bruk for knappen på kassa merket med "sjekk".

Lenke til kommentar

Ja de legger sjekkene i kassa også tar dem med i banken og casher dem inn. Man hører ofte i amerikanske filmer at "the check bounced", altså ble ikke godkjent.  Vet ikke helt hvordan de sjekker det. For sjekken skal jo ikke trekkes for om 2 uker, så de kan vel ikke vite om du har dekning på konto da 2 uker i forveien? Eller er det et annet sikkerhetssystem i aksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man hører ofte i amerikanske filmer at "the check bounced", altså ble ikke godkjent.  Vet ikke helt hvordan de sjekker det. For sjekken skal jo ikke trekkes for om 2 uker, så de kan vel ikke vite om du har dekning på konto da 2 uker i forveien? Eller er det et annet sikkerhetssystem i aksjon?

Gjelder 2 ukers regelen i Usa? Filmer, tv-serier osv tar ofte snarveier for å holde en grei fremdrift, så slike detaljer kan bli ignorert. En annen forklaring er jo at "the check bounced" blir uttalt etter 2 uker (eller hva som er gjeldende regel i Usa).
Lenke til kommentar

I Norge ble sjekk erstattet av kort, kort begynte først å bli vanlig en gang på 90 tallet, det var også da kortterminaler begynte å dukke opp i butikkene (dette har tett sammenheng).

Inntrykket mitt er at sjekker blir brukt til å overføre penger i mellom personer hvor kort eller andre metoder ikke er mulig/praktisk, i Usa skal man nok ikke se bort i fra "gammel vane vond å vende".

Lenke til kommentar

Jeg bor i USA, og her er sjekk vanlig praksis. Helt vanvittig spør du meg. Bankene i USA ligger teknologisk langt etter Norske banker.

 

Tja. Greia med sjekk i USA er jo at det fungerer utrolig godt der borte. Det er flere år siden jeg hørte om app'er hvor du kunne ta bilde av en sjekk for å realisere den. Med slike systemer på plass så er faktisk sjekker nokså greit.

 

Problemet mitt har vært at jeg har hatt en haug med amerikanske kunder som har insistert på å betale med sjekk. Det har da kostet rundt 4000 NOK å heve sjekken. Meh.

Lenke til kommentar

Vet ikke om 2 ukers regelen er i USA, men husker mamma sa at når de dro sjekken gjennom stempelmaskinen i banken ble ikke pengene trukket før om 2 uker. Ellers er det vel ingen vits å bruke sjekk. Blir jo som et slags kredittkort da. 

 

Ifølge hva jeg har lest på en side hvor butikkansatte "klager" på kunders oppførsel og idioti ( www.notalwaysright.com ). Så kan en sjekk godkjennes på 5-10 minutter, mens du venter i kassa, De skanner sjekken i kassa, kassa "ringer" banken og ser om sjekken er gyldig/har dekning, og får svar iløpet av 5-10 min, hvor kasserer får beskjed om det var dekning på sjekken. (og ja, kunden må vente de 5-10 minuttene).

Lenke til kommentar

Eneste plassen jeg noensinne har sett en sjekk var når jeg bodde i USA (lenge siden). Jeg kunne nesten ikke tro det.

 

Vet ikke hvorfor de brukte sjekk egentlig, for jeg hadde også bankkort fra samme bank, noe som virket som en normal praksis i bankene.

 

Jeg betalte faktisk med sjekk ved et par anledninger. Det føltes både sært, merkelig og samtidig litt stilig.

 

Jeg bor i Asia, og her er sjekker fremdeles veldig vanlig. Spesielt store beløp. Feks når man kjøper en bil etc. Da er det faktisk kjekt med såkalte "cashier cheks".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...