Gå til innhold

Jobbet i 1mnd men må si opp pga helseproblemer


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg startet å jobbe et sted som deltidsarbeider, men jeg har begynt å få litt problemer med helsen pga jobben. 

Så jeg har fått legeerklæring på at jeg må si opp jobben.

Greia er at jeg har jobbet der i 1mnd, men lurer på om hvordan oppsigelseperioden blir fordi

jeg kan virkelig ikke jobbe der lenger i følge legen og familie.

 

 

Hva burde jeg gjøre? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kven er det som har sagt at du må seie opp jobben?

 

Den vanlige gangen er at du i fyrste omgang blir sjukemeldt frå jobben. Dersom det etterkvart er klart at du ikkje blir frisk nok til å komme tilbake i jobb så bruker arbeidsgiver dette som grunnlag for ein saklig oppsigelse.

Etter arbeidsmiljølova så er du verna frå oppsigelser grunngitt i din helse i 12 måneder. Det er fyrst etter 12 måneder at arbeidsgiver kan begrunne en eventuell oppsigelse med at du har vært sjuk.

 

I tillegg skal arbeidsgiver iverksette tiltak for å holde deg i arbeid, som f.eks. tilpassa arbeidsoppgåver eller endring av arbeidsoppgåver.

 

 

Husk at dersom du seier opp jobben sjølv så får du i utgangspunktet 12 vekers karantenetid før du har rett til å få dagpengar.

Unntaket er dersom du har rimelig grunn for å seie opp jobben. Legeerklæring på at du ikkje kan fortsette i jobben vil kunne reknast som ein god nok grunn til at du likevell ikkje blir ilagt karantenetid før du får dagpenger, men dette krever sjølvsagt at NAV er enig i at din besluttning var rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...