Gå til innhold

Rask hjelp til sjekk av utstyr!


Anbefalte innlegg

Hei! Komplett har nå noen gode tilbud ute, og jeg har lenge lurt på å slå til med å bygge en PC. Har aldri bygd en selv før, så er ikke helt sikker på om alt fungerer med hverandre, og om evt. jeg kommer til å få dårlig ytelse på et slikt oppsett. Har da komt fram til dette oppsettet: 

 

Fractal Design - Define C window black

Intel Core i-3 6100 Skylake Prosessor

ASUS Prime z270-P, socket-1151

ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual

Seagate IronWolf 3TB 3.5" NAS HDD

Corsair CX650M, 650W PSU

Crucial Ballistix Sport DDR4 16GB

ASUS PCE-AC68 AC 1900 Trådløs adapter

 

Er det noen som ser noen problemer med en gang, eller ser dette bra ut? Forslag settes pris på:)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting for min del....

Mangel på SSD disk til OS/programmer

Og kanskje en litt svak CPU? Hva med en i5?

Har vurdert å kanskje bytte ut harddriven med en Intel 600p, er dette noe som kanskje kan være verdt det? Eller evt. en annen SSD som ligger rundt 500 - 900kr.

Så på en i5-7600k i starten, men i3en er en del billigere, derfor gikk jeg for den... Hvordan tror du fps'en på spill som for eksempel Battlefield 1 vil ligge på, med denne i3'en?

Endret av DenViseFisken
Lenke til kommentar

BF1 er vel rimelig prosessorintensiv, så den vil du ihvertfall ha en kraftigere prosessor til. Men vent til AMD sin lansering på torsdag. De kommer med noe spennende greier, og du kan nok fort få deg en ålreit 4-6 kjerners CPU på samme budsjett.

 

Et par ting kan du dog handle først som sist, spesielt nå som Komplett har 24-timerstilbud. Fractal Define C, wifi-kort etc er ting som kan brukes helt uavhengig av hvilken prosessor du trenger, og er rimelig safe å kjøpe straks om du vet at du uansett skal ha dem.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

BF1 er vel rimelig prosessorintensiv, så den vil du ihvertfall ha en kraftigere prosessor til. Men vent til AMD sin lansering på torsdag. De kommer med noe spennende greier, og du kan nok fort få deg en ålreit 4-6 kjerners CPU på samme budsjett.

 

Et par ting kan du dog handle først som sist, spesielt nå som Komplett har 24-timerstilbud. Fractal Define C, wifi-kort etc er ting som kan brukes helt uavhengig av hvilken prosessor du trenger, og er rimelig safe å kjøpe straks om du vet at du uansett skal ha dem.

 

 

Battlefield 1 er jo det "verste" spillet der ute da...den liker helst en i7 med mange kjerner og HyperThread. Så akkurat på det spillet vil det alltid lønne seg med en så bra CPU du har penger til å kjøpe +++.

 

Hmm, det var jeg faktisk ikke klar over. Men hvordan tror dere oppsettet vil fungere sånn generelt? Vil jeg kunne spille de fleste "normale" spill på høyere settings? :) Takker for svar forresten, dere hjelper masse!

 

Har også fulgt med litt på Ryzen greiene ja, men jeg trodde disse kom til å ligge i en litt høyere prisklasse enn det jeg orginalt ligger på.

Endret av DenViseFisken
Lenke til kommentar

Fant ut jeg kanskje skulle bytte ut denne harddisken med en Crucial MX300 275GB M.2-2280 SSD, og puttet alle delene inn i pcpartpicker.com. Da fikk jeg opp en flagging om at "the motherboard M.2 slot #0 shares bandwidth with a SATA 6.0 Gb/s port. When the M.2 slot is populated, one SATA 6Gb/s port is disabled.".  Hva vil dette si, og blokkerer dette noe annet?

Lenke til kommentar

Har også fulgt med litt på Ryzen greiene ja, men jeg trodde disse kom til å ligge i en litt høyere prisklasse enn det jeg orginalt ligger på.

Litt kanskje, men neppe veldig mye for de billigste variantene. Og selv de billigste variantene har fire kjerner.

 

Du kan vurdere å kjøpe et brukt skjermkort (som trolig er den komponenten du skifter ut først uansett) og spare litt penger der, slik at du får klemt inn en bedre prosessor i budsjettet ditt.

 

Her feks: https://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40791

Lenke til kommentar

 

Har også fulgt med litt på Ryzen greiene ja, men jeg trodde disse kom til å ligge i en litt høyere prisklasse enn det jeg orginalt ligger på.

Litt kanskje, men neppe veldig mye for de billigste variantene. Og selv de billigste variantene har fire kjerner.

 

Du kan vurdere å kjøpe et brukt skjermkort (som trolig er den komponenten du skifter ut først uansett) og spare litt penger der, slik at du får klemt inn en bedre prosessor i budsjettet ditt.

 

Her feks: https://www.tek.no/bruktmarked/annonse/40791

 

Hvilken prosessor vil du evt anbefale om jeg går denne ruten? 

Lenke til kommentar

Kun de tre dyreste har fått norske priser, og det er nødvendigvis ikke disse trådstarter sikter mot når han opprinnelig har lagt linja på en modell til 1250 kr.

 

Konkrete anbefalinger er fryktelig vanskelig når jeg verken vet pris eller har sett ytelsestester på de aktuelle modellene. Om den norske prisen blir roughly 11 ganger dollarprisen slik RRhoads foreslår vil den rimeligste varianten, Ryzen 3 1100, havne om lag 1400 kr. På papiret ser det ut som en bedre deal enn i3-6100 med sine to kjerner på 3,7 GHz til 1250 kr, men det vet vi ikke før vi har sett noen resultater og pris er bekreftet.

 

Om du velger å spare en tusenlapp på GPU og gå for en brukt variant til halve prisen (feks den jeg linket tidligere) har du også en tusenlapp ekstra å gå på når det kommer til CPU, noe som kan lande deg en i5-7500 eller en råere Ryzen-variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...