Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varsel etter gjennomført fravikelse(utkastelse)


Nektard

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kom hjem etter tre uker til en lapp klistrert på døren med overnevnte tittel. Der stod det blant annet at dørlåsen var skiftet og at jeg var kastet ujt av leiligheten.

 

Jeg ringte til utleier får å få greie på hva som hadde skjedd, jeg ble forklart at jeg ikke har betalt husleie på tre måneder og at jeg har fått tilsendt varsler osv.

 

Jeg ringte deretter banken for å høre hva som hadde skjedd, siden jeg hadde oprettet avtalegiro på husleien. De forklarte enkelt og greit at de ikke viste hva som hadde skjedd i disse tre månedene hvor det ikke ble utbetalt leie. De sa at utleier muligens hadde sendt faktura pr. brev. Av en eller annen grunn hadde betalingen for februar blitt trukket ...avtalen ble oprettet i august i fjor.

 

Men casen er, jeg har ikke meldt flytting, så i FREG er jeg registrert på en annen adresse, jeg bruker postkassen på denne adressen, mao. så kommer absolutt all post dit.

 

Utleier har da sendt varsel osv til min umerkede og ubrukte postkasse(altså, sansynligvis ikke med postbud da denne ville komme i retur) Namsfogden har da selvfølgelig klart å kun sende til adressen jeg bor på, på oppfordring fra utleier. Namsfogden har altså ikke sendt til den adressen jeg står registrert med i folkeregisteret. Etter samtale med namsfogden, kunne de bekrefte at alle varsler de har sendt, kommet i retur, ergo så har ikke jeg fått varsler. Utleier har ikke forsøkt å kontakte meg pr. tlf. eller mail.

 

Jeg har heldigvis endel penger på konto, så jeg betalte all utestående samme dag jeg kom hjem til stengt dør. Hentet ny nøkkel. Utleiers begrunnelse for å bruke min umerkede postkasse(som jeg ikke vet hvor er engang) er for å hindre framleie..dette står, såvidt jeg vet, ikke i kontrakten.

 

Er det noen kloke hoder som kan forklare hvor jeg står juridisk sett? Evt. klagemuligheter

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig er du blitt belastet med kostnadene til tvangsfravikelsen (4001 kr for en gjennomført tvangsfravikelse etter kapittel 13), samt purre- og inkassogebyrer. Det er disse det kan være aktuelt å tviste om. I tillegg vil det eventuelt være kostnader du har pådratt deg som følge av eventuell urettmessig utkastelse. Klagefristen for namsmannens fastsettelse av sakskostnader er én måned etter at du ble underrettet om avslutningen av saken.

 

Andre ting enn sakskostnader kan du ikke klage over etter at tvangsfullbyrdelsen er gjennomført, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 5-16 første ledd. Det må eventuelt tas opp i en sivil erstatningssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...