Gå til innhold

«Helikopterskandale» gir mer fregattrøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fregattene var en bommert fra den dagen de sendte byggekontrakten til Spania. Med mindre man bare ser på fregattene som ett hvisker som helst artikkel som man skal kjøpe inn billigst mulig, forstår man ikke en tøddel av hva en fregatt skal bidra med i når fred og i krigssituasjon. Om man hadde bygget de i Norge hadde kompetansen blitt i Norge og da hadd det ikke blitt så mange tekniske problemer og de som hadde oppstått kunne løst seg med kortreist kompetanse uten språk og kulturbarrierer.

I krigssituasjon med skadede fartøy, kunne man fått de reparert i Norge.

 

Nei disse fregattene burde vel egentlig demonteres og skrotes, og nye bygges i Norge. Bra timing også med mye ledig kapasitet, samt at Norge skal opp å bruke 2,5% av BNP til forsvarsinvesteringer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fregattene var en bommert fra den dagen de sendte byggekontrakten til Spania. Med mindre man bare ser på fregattene som ett hvisker som helst artikkel som man skal kjøpe inn billigst mulig, forstår man ikke en tøddel av hva en fregatt skal bidra med i når fred og i krigssituasjon. Om man hadde bygget de i Norge hadde kompetansen blitt i Norge og da hadd det ikke blitt så mange tekniske problemer og de som hadde oppstått kunne løst seg med kortreist kompetanse uten språk og kulturbarrierer.

I krigssituasjon med skadede fartøy, kunne man fått de reparert i Norge.

 

Nei disse fregattene burde vel egentlig demonteres og skrotes, og nye bygges i Norge. Bra timing også med mye ledig kapasitet, samt at Norge skal opp å bruke 2,5% av BNP til forsvarsinvesteringer.

Skal ikke forsvare bruken av utenlandske verft og syns det er rart at ikke engang fregattene blir bygd i Norge, men samtidig så må jeg nevne at jeg har jobbet på flere båter som er bygd av spanske verft, og kvaliteten på byggene er helt topp, vel og merke et annet verft enn hvor fregattene ble bygd. 

Endret av DårligNavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er at politikere ikke forstår samfunnsøkonomi. Ja, de hadde blitt dyrere å bygge i Norge. Men pengene hadde stort sett blitt værende i landet, i sirkulasjon, og kunnskapen og merverdien av jobbene osv. hadde også blitt her.

 

Veldig få skrog som blir bygget i Norge, men vi hadde i alle fall hatt et norsk verft som hadde fulgt med byggingen i utlandet, så absolutt positivt om man hadde gjort det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fregatter som knapt er operative, nedleggelse av SHV, vraking av våre "state of the art" kystkorvetter har vi bare de utskiftningsklare ubåtene våre igjen. Sjøforsvaret er med andre ord IKKEEKSISTERENDE! Sjøforsvaret var bedre utstyrt i april 1940 og man kan bare undres over våre politikere som lar dette passere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med fregatter som knapt er operative, nedleggelse av SHV, vraking av våre "state of the art" kystkorvetter har vi bare de utskiftningsklare ubåtene våre igjen. Sjøforsvaret er med andre ord IKKEEKSISTERENDE! Sjøforsvaret var bedre utstyrt i april 1940 og man kan bare undres over våre politikere som lar dette passere!

Dette har Sjøforsvaret og den øvrige forsvarsledelsen selv skylden for. De insisterte på å kjøpe inn fregattene med det gamle, kompliserte og dyre Aegis kommando & kontrollsystemet til tross for kompentente advarsler om at dette ikke passet norske forhold. I tillegg insisterte de på å bygge fregattene i Spania, mye på grunn av at Bazan hadde lisens fra amerikanerne til å levere Aegis, som er roten til det meste av problemene. Disse fregattene ble istedet ekstremt dyre og har vært ute av drift en uforholdsmessig lang periode. Sammenlign hva danskene fikk til med sitt fregatt prosjekt, til en mye rimeligere pris per fartøy. Manglende helikopter er bare ett problem i denne sammenhengen, men for Bruun-Hansen er det fint å få fokus vekk fra selve fregatt innkjøpet og over på forsinkelsene i helikopterinnkjøpet. Tenk også over at marinen ønsket at også Redningshelikopterne skulle komme fra denne helikopter leverandøren - godt de IKKE fikk viljen sin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En har jo AW101. Det helikopteret som vi kjøper som rednings helikopter. det er noe større og tyngre enn NH90. De +500 kg som max vekt på AW101 har over kapasiteten på dekket til Fregattene er vel ikke noe stort problem. Å forsterke dekket noe er vel mulig. Om hangaren på Fregattene er tilstrekkelig store til å ta et så mye større helikopter er jeg usikker på. Mulig det ikke går, men hvis det er plass, så burde man nå vurdere å kjøpe inn AW101 til marinen. De helikoptrene finnes jo i en "navy" utgave, og er veldig gode. Særlig i sterk storm og annet uvær vi har mye av langs kysten.

Jeg håper virkelig at AW101 er vurdert av marinen til våre fregatter, og hvis de er for store, ja da er det veldig synd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En har jo AW101. Det helikopteret som vi kjøper som rednings helikopter. det er noe større og tyngre enn NH90. De +500 kg som max vekt på AW101 har over kapasiteten på dekket til Fregattene er vel ikke noe stort problem. Å forsterke dekket noe er vel mulig. Om hangaren på Fregattene er tilstrekkelig store til å ta et så mye større helikopter er jeg usikker på. Mulig det ikke går, men hvis det er plass, så burde man nå vurdere å kjøpe inn AW101 til marinen. De helikoptrene finnes jo i en "navy" utgave, og er veldig gode. Særlig i sterk storm og annet uvær vi har mye av langs kysten.

Jeg håper virkelig at AW101 er vurdert av marinen til våre fregatter, og hvis de er for store, ja da er det veldig synd.

 

Yepp, slik some Royal Navy har gjort- og har ikke Fregattene mulighet til å ta størrelse eller vekt så bygg dem om, nå spiller det ikke noe rolle for de er vel sjelden ute i havet slik som situasjonen har vært.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...