Gå til innhold

Taxisjåfører, kan man stole på de?


Anbefalte innlegg

Leste nettopp et inlegg på en blogg, Ref: http://martejohannessen.blogg.no/1487712514_beflt_av_taxisjfren.html

 

Hvor ofte skjer egentig dette? Er jo  et stort problem i og med at man ikke har kamera i bilen. Det burde man jo hatt!

Har selv opplevd en litt ekkel episode for et par år siden men ønsker ikke å utdype dette noe nærmere.

 

Har tidigere bare hatt positive erfaringer med disse tut og kjør mennene/damene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De fleste norske menn har kanskje til og med for mye respekt for kvinner. De tor jo ikke engang snakke med dem. Vi trenger i hvert fall ingen kvinnedag lenger. Alt i dagens samfunn skjer på feministers premisser. 

 

Høres ekstremt relevant ut for trådstarters problemstilling....

 

AtW

 

 

Det var et svar til Eirik ;)

 

Men for å svare på spørsmålet: Jeg har aldri opplevd noe tull med taxisjåfører og tror man kan stole på dem i like stor grad som andre mennesker. Taxisjåfører er tross alt ikke en egen rase. Men hvis man er bekymret for sikkerheten kan man alltids ta Uber.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hadde selv ikke tatt taxi i fylla, ikke på grunn av voldtekt akkurat, er en del som også tar omveier særlig mot eldre mennesker, eller later som de ikke forstår adressen din og tror de skal kjøre et annet sted. Det kan bli veldig dyrt for deg.

 

Skal man drikke gjør det hjemme.

 

Men tror nok det er veldig liten sansynlighet dette skjer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

T

 

er en del som også tar omveier særlig mot eldre mennesker, eller later som de ikke forstår adressen din og tror de skal kjøre et annet sted. Det kan bli veldig dyrt for deg.

 

Ta Uber. Da sender du bare inn klage og gir sjåføren dårlig rating hvis han velger en omvei. Forbrukermakten er langt større om du velger Uber i stedet for taxier. 

Lenke til kommentar

Ta Uber. Da sender du bare inn klage og gir sjåføren dårlig rating hvis han velger en omvei. Forbrukermakten er langt større om du velger Uber i stedet for taxier. 

 

Ved å fortsette godtar jeg at Uber eller selskapets representanter kan kontakte meg via e-post, telefon eller SMS (inkludert automatiske oppringningssystemer) på e-postadressen eller telefonnummeret jeg har oppgitt, også i markedsføringsøyemed. Jeg har lest og forstått den relevante personvernerklæringen for sjåfører.

Problemet med 3 part som uber er vel da risiker man å bli overvåket da alt man bestiller blir logget.

Selv har jeg lyst å prøve uber men prisene er stive koster mere en fly en å reise med uber til sverige.

 

https://www.uber.com/nb-NO/fare-estimate/

 

Oslo, Norway

Strömstad, Sweden

uber pop 1 587 kr - 2 104 kr

 

Selv tar jeg heller buss\tog med de prisene der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Leste nettopp et inlegg på en blogg, Ref: http://martejohannessen.blogg.no/1487712514_beflt_av_taxisjfren.html

 

Hvor ofte skjer egentig dette? Er jo  et stort problem i og med at man ikke har kamera i bilen. Det burde man jo hatt!

Har selv opplevd en litt ekkel episode for et par år siden men ønsker ikke å utdype dette noe nærmere.

 

Har tidigere bare hatt positive erfaringer med disse tut og kjør mennene/damene.

 

Det skjer sikkert ikke veldig ofte, men det skjer av og til fordi de som har lisenser leier dem ut til lavtlønnede arbeidere. Og om en sjåfør gjør noe galt, så er det vanskelig å holde han ansvarlig. 

 

Men passer du på, og ikke setter deg i en taxi dritings, så vil det trolig gå bra. Sjåføren er mer interessert i pengene dine, enn å beføle sine passasjerer. 

Lenke til kommentar

Problemet med 3 part som uber er vel da risiker man å bli overvåket da alt man bestiller blir logget.

Selv har jeg lyst å prøve uber men prisene er stive koster mere en fly en å reise med uber til sverige.

 

https://www.uber.com/nb-NO/fare-estimate/

 

Oslo, Norway

Strömstad, Sweden

uber pop 1 587 kr - 2 104 kr

 

Selv tar jeg heller buss\tog med de prisene der.

 

Hvorfor forventer du at taxi/uber skal være billigere enn å fly? Uber er ment til korte turer. 

 

Uber er forresten forbudt i Norge og Sverige. Jeg ville prøvd å bruke dem i et land de er lovlig, fordi de som er villige til å risikere avskilting for å tjene litt penger, er ofte ikke de beste menneskene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med 3 part som uber er vel da risiker man å bli overvåket da alt man bestiller blir logget.

 

 

Uber har kontroll over turene dine, ja. Om du synes dette er negativt bør du heller ta taxi. 

 

Du bør ikke ta Uber hvis du skal til Sverige. Det er ment for korte turer. Da er Uber fremdeles billigere enn taxi, selv om det har blitt dyrere etter at politiet begynte å avskilte Uber-biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uber er forresten forbudt i Norge og Sverige. Jeg ville prøvd å bruke dem i et land de er lovlig.

 

 

Tror ikke det finnes en eksplisitt lov som sier at Uber er forbudt, men politiet tolker dagens lovverk som at Uber er forbudt. Andre er uenige i denne tolkningen. Vi har blant annet stortingspolitikere som oppfordrer folk til å ta Uber. 

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med 3 part som uber er vel da risiker man å bli overvåket da alt man bestiller blir logget.

Selv har jeg lyst å prøve uber men prisene er stive koster mere en fly en å reise med uber til sverige.

 

https://www.uber.com/nb-NO/fare-estimate/

 

Oslo, Norway

Strömstad, Sweden

uber pop 1 587 kr - 2 104 kr

 

Selv tar jeg heller buss\tog med de prisene der.

 

Hvorfor forventer du at taxi/uber skal være billigere enn buss/tog? 

 

Uber er forresten forbudt i Norge og Sverige. Jeg ville prøvd å bruke dem i et land de er lovlig.

 

Billigere nei der forventer jeg ikke, men kjører man til strømstad ca 1,5 time ( 150 kr x 1,5 time = 225 kr).

Legger man til disel\bensin burde det være mulig å tilby det til 300-400 kr hver vei.

Så ja de tjener rått på en tur.

Hvis man ikke skal vaske bilen for hver tur også? Men det burde kun koste 50-100 kr i gjøre på statoil bensinstasjon.

 

Uansett risiker man kun moms krav ved å bryte loven for de som betaler.

Føreren kan få kjørerforbud\miste lappen eller få betalingskrav som er ganske mye strengere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Billigere nei der forventer jeg ikke, men kjører man til strømstad ca 1,5 time ( 150 kr x 1,5 time = 225 kr).

Legger man til disel\bensin burde det være mulig å tilby det til 300-400 kr hver vei.

Så ja de tjener rått på en tur.

Hvis man ikke skal vaske bilen for hver tur også? Men det burde kun koste 50-100 kr i gjøre på statoil bensinstasjon.

 

Det her blir litt feil. Kostnaden for å kjøre en vei er ca 300 - 400, men ingen passasjerer skal tilbake samme vei, det betyr at de må kjøre tom tilbake. Prisen blir da 600 - 800. Uber tar 20% av lønnen, så da får sjåføreren 1270 - 1680. Og hvis jeg ikke tar feil, så må de betale 8% MVA. Sjåføren vil da tjene 450 - 800 kroner. 

 

Hvis du hadde tatt normal taxi så hadde det kostet 2200 - 4500 avhengig av hvilken tid og hvilken taxi du velger.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Billigere nei der forventer jeg ikke, men kjører man til strømstad ca 1,5 time ( 150 kr x 1,5 time = 225 kr).

 

Legger man til disel\bensin burde det være mulig å tilby det til 300-400 kr hver vei.

Så ja de tjener rått på en tur.

Hvis man ikke skal vaske bilen for hver tur også? Men det burde kun koste 50-100 kr i gjøre på statoil bensinstasjon.

 

Jeg mistenker at du ikke eier bil, eller ikke er spesielt skarp økonomisk om du tror drivstoff er den eneste utgiften på en bil. Når man reiser med egen bil i statlig/kommunal tjeneste, får man dekket det som skal dekke faktiske kostnader -  andel av drivstoff, forsikring, dekk, service, slitedeler og alt annet.

 

 

 

Bruk av egen bil (§6)
For inntil 10 000 km i kalenderåret kr 4,10 pr. km. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/kostgodtgjorelse-og-nattillegg/id438637/  

 

Oslo-Strømstad via E6: 135km

Retur:                            135km

 

((135x2)x4,10)+(150x3t) = 1557 kr.

+20% av lønn til Uber     = 1647 kr.

 

Og da har du i tillegg basert deg på en timelønnssats som tilsier at de skal kunne kjøre konstant, uten venting mellom oppdrag - som ikke er realistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du ikke eier bil, eller ikke er spesielt skarp økonomisk om du tror drivstoff er den eneste utgiften på en bil. Når man reiser med egen bil i statlig/kommunal tjeneste, får man dekket det som skal dekke faktiske kostnader -  andel av drivstoff, forsikring, dekk, service, slitedeler og alt annet.

Forsikring, veiavgift er vel ofte faste utgifter, samme er verksted utgifter.

Men ofte tar man ikke denne på en tur, men på flere. Men har kanskje ikke tenk på det. Enkelte tilbyr kanskje prøveturer, men ikke ofte i taxi næringen.

Godt mulig regnestykket ikke er fullstendig.

Husk https://www.fjordline.com/ gir båtturer gratis til medlemer da de regner med å dekke utgiften med salg på båten etc.

Colorline har vel noe ligdene eventuelt halv pris.

Lenke til kommentar

 

Jeg mistenker at du ikke eier bil, eller ikke er spesielt skarp økonomisk om du tror drivstoff er den eneste utgiften på en bil. Når man reiser med egen bil i statlig/kommunal tjeneste, får man dekket det som skal dekke faktiske kostnader -  andel av drivstoff, forsikring, dekk, service, slitedeler og alt annet.

Forsikring, veiavgift er vel ofte faste utgifter, samme er verksted utgifter.

Men ofte tar man ikke denne på en tur, men på flere. 

 

Ja, man fordeler det ut pr km. Skulle man tatt en service på én tur hadde jo prisen for turen blitt 5000.

4,10kr er det staten har regnet ut at en bil koster å bruke pr km, inkludert andel av alle faste kostnader(untatt innkjøp selvfølgelig, men medregnet verditap som flg av høyere kmstand på bilen).

 

Det med prøveturer og ferjeruter skjønte jeg forøvrig lite av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...