Gå til innhold

Galaxy Note 7 havner kanskje i butikker likevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til en betydelig lavere pris, ja.

Så en fyr på et forum tidligere som sa at det er bra at Samsung har mistet tillit fra forbrukerne, fordi det betyr billigere telefoner :p Får se om det stemmer da. Det er jo mange som ikke tror et produkt faktisk er blant de beste om det ikke har en tilsvarende høy prislapp også. 

 

Ellers har vel India og Vietnam alltid lavere priser ville jeg tro, men jeg vet ikke. Det er vel uansett ikke så mange som har råd til å kjøpe telefonen der. 

 

Kanskje de bare vil vise at Note 7 fungerer nå...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Til en betydelig lavere pris, ja.

Så en fyr på et forum tidligere som sa at det er bra at Samsung har mistet tillit fra forbrukerne, fordi det betyr billigere telefoner :p Får se om det stemmer da. Det er jo mange som ikke tror et produkt faktisk er blant de beste om det ikke har en tilsvarende høy prislapp også. 

 

Ellers har vel India og Vietnam alltid lavere priser ville jeg tro, men jeg vet ikke. Det er vel uansett ikke så mange som har råd til å kjøpe telefonen der. 

 

Kanskje de bare vil vise at Note 7 fungerer nå...?

Jeg tror India er et meget stort mobilmarked for mobiltelefoner med middels pris. Man skulle kanskje tro at kinesere flest ikke har råd til en dyr mobiltelefon, men her er iPhone gigantisk. Så jeg tviler ikke på at også India og Vietnam er store når det gjelder premium mobiltelefoner.

 

Selv tviler jeg på at Samsung kommer til å lansere Note 8, og ville absolutt kjøpt Note 7 hvis den får en betydelig lavere pris. Det vil si 2500 kroner. Hvis ikke kan jeg heller kjøpe en ny kinesisk telefon med topp spesifikasjoner til 1200-1500 kroner. Ser absolutt ikke verdien av å kjøpe en telefon til 7000 kroner i dagens marked. Og jeg forstår rett og slett ikke hvorfor produkter som iPhone og Samsung Galaxy fortsatt kan eksistere når man kan få 90% av ytelsen OG programvaren (som til og med ofte er BEDRE, med Lenovo, Meizu, Xiaomi, osv.) til 10-30% av prisen.

Lenke til kommentar

Folk i Kina har utrolig mye mer penger enn folk i India og Vietnam. Kina har en stor middelklasse på flere hundre millioner. Det har ikke Vietnam, det har ikke India. Ser ikke noen grunn til å tro at kinesere ikke skulle ha råd til iPhone. For de som har fulgt med så er dette ganske åpenbart. Kina har på kort tid blitt en ganske bra land. Du vet og at folk begynner å flytte en del ut av Kina, fordi lønningene der er for høye? Var tom en kineser som kjøpte en gammel GM fabrikk i USA for å lage glass for det amerikanske markedet der. Billigere enn å gjøre det i Kina og frakte til USA. 

 

Note 7 vil realistisk ALDRI koste 2500 kr ny. Du er klar over at den koster penger å lage, ikke sant? Hvis du selger et produkt for mindre enn du brukte på å lage det, hva er poenget? Hvorfor skal Samsung selge kraftig subsidierte Note 7 til India og Vietnam? Har de ikke tapt nok penger på telefonen? 64 GB S6 koster fortsatt 4500 kr ny i Norge. Og ingen kinesiske selskaper tjener penger på de prisene de har på telefonene sine, men selv de selger telefoner som Note 7 høyere enn 2500 kr.

 

Har du sett mange Oppo, Xiaomi, Meizu, ren Lenovo osv mobiler på Elkjøp?

Har du sett Huawei telefoner på Elkjøp?

 

Hvilken rangering har Huawei globalt i mobilmarkedet, og hvor mye vokser de per år?

 

Hvis du finner svaret på disse spørsmålene, så har du svaret ditt.

Lenke til kommentar

Folk i Kina har utrolig mye mer penger enn folk i India og Vietnam. Kina har en stor middelklasse på flere hundre millioner. Det har ikke Vietnam, det har ikke India. Ser ikke noen grunn til å tro at kinesere ikke skulle ha råd til iPhone. For de som har fulgt med så er dette ganske åpenbart. Kina har på kort tid blitt en ganske bra land. Du vet og at folk begynner å flytte en del ut av Kina, fordi lønningene der er for høye? Var tom en kineser som kjøpte en gammel GM fabrikk i USA for å lage glass for det amerikanske markedet der. Billigere enn å gjøre det i Kina og frakte til USA. 

 

Note 7 vil realistisk ALDRI koste 2500 kr ny. Du er klar over at den koster penger å lage, ikke sant? Hvis du selger et produkt for mindre enn du brukte på å lage det, hva er poenget? Hvorfor skal Samsung selge kraftig subsidierte Note 7 til India og Vietnam? Har de ikke tapt nok penger på telefonen? 64 GB S6 koster fortsatt 4500 kr ny i Norge. Og ingen kinesiske selskaper tjener penger på de prisene de har på telefonene sine, men selv de selger telefoner som Note 7 høyere enn 2500 kr.

 

Har du sett mange Oppo, Xiaomi, Meizu, ren Lenovo osv mobiler på Elkjøp?

Har du sett Huawei telefoner på Elkjøp?

 

Hvilken rangering har Huawei globalt i mobilmarkedet, og hvor mye vokser de per år?

 

Hvis du finner svaret på disse spørsmålene, så har du svaret ditt.

 

1. Jeg tenker selvsagt relativt. De fleste i denne "middelklassen" i Kina tjener 3000-5000 kroner i måneden, hvorav mestparten går til månedlige utgifter. Hvordan har de råd til iPhone når denne koster 25% mer i Kina enn Norge? Jo, de tar opp lån eller betaler på nedbetaling, hvor mer enn 10% av inntekten går til nedbetaling av mobiltelefon. Mer enn noen andre ting er det en kulturell forklaring bak at kinesere kjøper den dyreste telefonen på markedet. Det er rett og slett uinteressant at kinesiske millionærer har råd til å kjøpe fabrikker. Og ja, jeg er veldig klar over at Kina har rike mennesker. De er på andreplass etter USA på verdensbasis for eksport av FDI. Men at Kina har mange millionærer betyr ikke at den gjengse middelklassemann har samme lønn som den gjengse nordmann.

 

Det er interessant at du antar at jeg ikke har "fulgt med", når du selv "ikke ser noen grunn til at kinesere ikke skal ha råd til iPhone." Dette er en uttalelse som tyder på at du selv ikke vet hva som foregår i landet. At flere "hundre millioner" er i middelklassen er et relativt fenomen: Middelklassen de har i Kina er ikke på langt nær den middelklassen vi har i Norge.

 

Så det samme kan man nok si om India. At "middelklassen", det vil si de som jobber i gigantiske byer med relativt godt betalte jobber, faktisk har råd til mobiltelefoner med middels pris. Og dette var poenget mitt ovenfor -- hvis kinesere har råd til en mobiltelefon som utgjør to til fire ganger månedslønnen til en gjennomsnittlig person i middelsklassen, så har nok indere også råd til en mobiltelefon som utgjør to til fire ganger månedslønnen.

 

2. Dette vet jeg selvsagt. Poenget mitt er at jeg ikke skjønner hvorfor forbrukere ønsker å kjøpe en telefon til 9000 kroner. Jeg vil gjerne ha en kilde på at ingen kinesiske selskaper tjener penger på prisene de har på telefonene sine. 

 

3. Nei, jeg bor i Kina så det har jeg faktisk ikke. Men jeg har sett - og til dels bidratt til i kommentarfeltet - tendensen til at nettsider som tek.no har skrevet mer om kinesiske telefoner. Jeg har hele tiden vært interessert i at norske forbrukere skal få bra telefoner til en billig penge.

 

Hvis du er en fornuftig forbruker i Norge i dag, så importerer du en kinesisk mobiltelefon på nett. Så enkelt er det. Ellers kaster du bort penger. Når Elkjøp ikke selger kinesiske telefoner så forklarer det selvsagt hvorfor nordmenn ikke kjøper kinesiske telefoner. Men spørsmålet om Elkjøp bør selge kinesiske telefoner består fortsatt, og det mener jeg at de bør prøve å gjøre. Jo flere valg, desto bedre for forbrukerne.

 

Så tilbake til spørsmålet ditt: Nei, Elkjøp selger ikke Oppo. Men jeg håper at når jeg flytter tilbake til Norge så gjør de det. Ingen grunn til proteksjonisme av dyre merker kun fordi butikkene tjener mer penger på salg av disse enhetene.

 

4. Huawei er én toppaktør. Og Huawei er ikke en mobilprodusent som gir deg 90% av ytelsen til 10-30% av prisen. Huaweis vekst har ført til at prisene øker hurtig. Selv om Huawei har en digg versjon av Android nekter jeg, igjen, å betale 4000 kroner mer for det som basically er samme telefonen.

 

Men siden poenget ditt var vekst, og jeg ikke har peiling på hvor mye Huawei vokser, eller hvorvidt det er et interessant spørsmål for den saks skyld.... Her har du noen artikler om BBKs vekst. BBK er selskapet som eier Oppo, Vivo og OnePlus, som nå er en av verdens største mobilselskaper:

 

- https://qz.com/472599/two-little-known-smartphone-brands-are-creeping-up-on-samsung-and-xiaomi-in-china/

- http://www.forbes.com/sites/johnkang/2016/07/28/oppo-vivo-breaks-into-worlds-top-5-smartphone-rankings/#36248e3122d5

 

Og en artikkel som nevner utvklingen i verden generelt, som også nevner Oppo og Vivo (og forøvrig feilaktig karakteriserer disse merkene som "value prices", når faktum er at de tilbyr lave specs til (igjen, relativt) høye priser):

 

- http://www.forbes.com/sites/eladnatanson/2016/09/12/2016-a-pivotal-year-for-the-smartphone-industry/#4aa471332f3c

 

Fint om du kan ta en vennligere tone hvis du vil fortsette diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Jeg skal ikke si at tallene dine er feil, fordi  "middelklasse" er ingen spesifikk definisjon. Likevel, du har ikke noe grunnlag for å si at folk som tjener 3000-5000 kr per måned er de som kjøper iPhone.

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-09/here-s-what-china-s-middle-class-really-earn-and-spend

 

Her er gjennomsnittet 8300 kr per måned for middelklasse på ca 20% av befolkningen, dette er jo gitt at en jobber alle 12 mnd, så faktisk månedslønn er nok enda høyere. Det er ca 270 millioner mennesker. Nå for tiden selger Apple litt over 200 millioner iPhones årlig globalt. Så da er det langt ifra alle i middelklassen som kjøper iPhone (åpenbart). Og en kan jo anta at det er rimelig at blant den øverste middelklassen er det flere som kjøper iPhone enn de som har gjennomsnittlig lønn? Det vil altså si for de fleste iPhone kjøpere er iPhone sannsynligvis mindre enn en månedslønn.

 

Virker som om du gjerne leser dn.no av og til. Har vært mye saker der om nordmenn som tar opp mye kredittkortgjeld og forbrukslån. For å kjøpe ting som iPhone. Så det skjer i Norge også. Mulig det skjer mer i Kina, og er klar over at de har hatt stor gjeldsøkning. Både Norge og Kina har jo den mentaliteten av staten fikser opp om noe går galt, så jeg kan gjøre hva enn som er lovlig uten å tenke på det. 

 

2:

Kilde skal du få, de fleste kinesiske er ikke nevnt ved navn, men det trengs heller ikke:

http://fortune.com/2016/08/23/apple-samsung-smartphone-profits/

Samsung + spesielt Apple har over 100% av profitten på telefonmarkedet. De andre sammenlagt taper penger.

Ellers så bor du jo i Kina som du sier, så da forstår du vel hvorfor folk vil bruke så mye på en iPhone? Det er vel mer kultur for å vise at du har penger og at "livet ditt går bra" der enn i Norge, er det ikke?

 

3:

Jeg tror ikke du forstår problemet med salg av kinesiske mobiler i Norge. Xiaomi og BBK gruppen som du nevner har ikke noe særlig til salgskanaler inn i Europa. Xiaomi har ingen, vet ikke om OnePlus har, men det er uansett online da og ikke i fysisk butikk. Elkjøp kan ikke kjøpe inn noe som ikke selges. Xiaomi har jo utvidet til noen andre land, f.eks India. Hvis du ser på Huawei og så har de ikke noe salg i USA, fordi de ikke har salgskanaler inn der. Den eneste importøren til Norge er vel iwill, og de har mye høyere priser enn i Kina. Så om du vil importere må du gjøre det selv, som blir for mye jobb for de fleste. Pluss at de fleste ikke vet om det. Om disse produsentene hadde begynt å selge i Europa hadde det vært supert! Men jeg regner med at de har nok med å betjene de markedene de har nå. De må jo hyre inn og bygge ut selskapet for å begynne å selge her, og øke produksjon, og de har vel nok jobb med å bygge ut får å møte demand i eksisterende marked. Xiaomi virker å bruke penger på å lage egen SoC, uten tvil med støtte fra partiet i Beijing i et fortsatt forsøk på å skape CPU uavhengighet fra Vesten. 

 

 

4:

Huawei er verden 3. største selskap. Som du sier derimot så har BBK gruppen sine selskaper hatt en voldsom økning i det siste. Huawei på den andre siden har møtt mer motstand nå og stoppet litt opp. Så BBK sine selskaper sammenlagt blir jo sånn sett nr. 3 i verden. Eller, de blir vel nr. 2 over Apple i markedsandel. Hvis du ser på produktene derimot så er det nettopp veldig billige telefoner som utgjør den største andelen deres. Huawei derimot har nesten 60% high og mid-end telefoner. De har i det siste satset på å lage telefoner som er like gode, like premium som Apple og Samsung og utfordre dem. Det er den delen av markedet hvor du faktisk kan tjene penger.

 

Men du får jo åpenbart mer for pengene om du kjøper en telefon fra Oppo, OnePLus, Xiaomi osv som ikke tjener på deres telefoner, kontra å kjøpe fra Apple som tjener 40% + av kjøpssummen på sine. Huawei har høye priser nå, men i likhet med LG, Sony, HTC osv så er volumet deres for lavt til at de begynner å tjene på det. Selv Samsung tjener laaangt mindre enn Apple per år. Så er Apple flinkere på å maksimere profitt og da. Best av alle, helt klart.

 

Og angående India og Vietnam. Du kan ikke seriøst mene at de har lik mengde folk som har råd til å kjøpe 9000 kr iPhone. Kina er MYE rikere enn både India og Vietnam. Og joda det finnes mange veldig rike i Kina som utgjør en stor del av det, men det samme gjør det i India og Vietnam. Altså det er jo bare å se på salgstall for mobiler i India vs Kina. Se på hvilke biler folk kjøper i India vs Kina. Det er helt åpenbart at det er en stor forskjell. Ta en Volkswagen modell f.eks. I Europa vil du finne den beste. I USA er interiøret gjerne 2 år eldre. I Kina så er den enda dårligere utstyrt, og i India vil du finne en anda dårligere utstyrt versjon. Er det egentlig noe å diskutere? Det finnes så mye tall, statistikker som viser det.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Kina og india er så enorme i befolkningstall at det har ikke noe å si at kun en liten prosent av befolkningen har råd til en dyr telefon. 1% av 1 milliard er 10 millioner potensielle kunder.

 

Å få solgt et produkt til 0.5% av kinas befolkning er som å selge et produkt til hver eneste nordmann som eksisterer.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Konkurransen på pris er og mye høyere. Siden folk ikke har like mye til overs. Så er nok derfor de vil selge Note 7 i India, da det sånn sett er en gammel modell som de da kan selge der mye billigere. Utviklingskostnader kan de jo bare glemme å få dekket inn uansett. 

 

Jeg er ellers uenig i at det ikke betyr noe at kun en liten andel har råd til en dyr telefon. Kina har jo overgått USA i iPhone salg. 

https://www.statista.com/statistics/262157/market-share-held-by-mobile-operating-systems-in-india/

https://www.statista.com/statistics/262176/market-share-held-by-mobile-operating-systems-in-china/

 

iOS er altså nesten 10 ganger større i Kina. 

 

https://www.statista.com/statistics/467163/forecast-of-smartphone-users-in-india/

https://www.statista.com/statistics/467160/forecast-of-smartphone-users-in-china/

 

Så Kina er og nære å ha dobbelt så mange som eier en smartelefon.

 

~20% av 560 millioner vs ~2% av 290 millioner. Og det er definitivt en rimelig stor forskjell på Apple sin inntjening for de to landene. Jeg tror absolutt det har mye å si. 

 

Og som du ser når vi utelukker den delen av befolkningen i India som ikke har smarttelefon er vi nede i USA sin befolkning. Så vi snakker om ca 7 millioner iOS enheter. Ikke salg per år, men enheter. Så Note er mer nisjeprodukt, og tross alt et produkt. Så si iOS andelen bare er en andel av det rike markedet. Om vi ganger med 7 som gir iOS 1/8 blant rike, så er det 50 millioner. Så da blir det som å selge telefonen i Tyskland eksempelvis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...