Gå til innhold

Valg av CPU til stasjonær


humanji

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et litt gammelt hovedkort som støtter opp til 5. generasjons cpu'er. Jeg spiller mye og prøver å oppgradere pcen min litt etter litt etterhvert som jeg får nok penger. Jeg spør derfor om råd angående valg av cpu eller om jeg eventuelt burde kjøpe nytt hovedkort før jeg kjøper ny cpu.

 

Mitt hovedkort: Gigabyte H97M-D3H

 

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-H97M-D3H-rev-10#ov 

 

Takker for alle svar! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det vil koste deg, så vil jeg mye heller anbefale at du oppgradere både hovedkort og ram da alle 3 går hånd i hånd.

Socket 1150 er på vei ut, det samme gjelder ram ddr3. Du vil ende opp med mindre og mindre utvalg av deler da systemet ditt ligger en generasjon bak.

 

Selv om det koster, sparer du litt lenger og kjøper det et hovedkort med f. Eks socket 1151 og ram DDR4, sammen med en Intel som bruker socket 1151,så vil du ha et system som både er mye bedre, men samtidig lettere å oppgradere i senere tid.

 

Da unngår du å bruke penger på produkter nå som må byttes ut uansett om du en dag ønsker et bedre hovedkort/ram.

 

Men selvfølgelig, valget er opp til deg.

 

EDIT:

Her kan du se for deg selv. (vedlagt bilde)

post-214342-0-46303000-1487446810_thumb.png

Endret av Axxxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CPU er vel den komponenten som er safest å kjøpe brukt. Meget sjelden at feil oppstår med cpu, ikke har den pinner heller som kan bli bøyd. Så synes halv pris ikke er feil i det hele tatt.

Haha oida, der sto det vist 600kr, la til en ekstra null jeg.. Mye mer realistisk det, skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar

AMD Ryzen er rett rundt hjørnet, så jeg ville ha ventet noen uker med kjøp av nytt HK og CPU. 

Vanligvis ville jeg ikke anbefalt å vente med kjøp, for det kommer jo bestandig noe som er bedre, men nå er det snakk om ca 2 uker før Ryzen lanseres. 

 

Hva er dette for noe? Jeg har sett på intel prosessorer, men er det noe bra som AMD kommer med?

Lenke til kommentar

CPU er vel den komponenten som er safest å kjøpe brukt. Meget sjelden at feil oppstår med cpu, ikke har den pinner heller som kan bli bøyd. Så synes halv pris ikke er feil i det hele tatt.

 

Overklokking kan slite fysisk på en CPU, samme kan høy varme over lengre tid, ved f.eks dårlig lufting og/eller, overklokking.

Den kan ha fått skader som ikke vises der og da, fra f.eks statisk elektrisitet om ikke antistatisk lenke var brukt da den ble satt inn og tatt ut. Osv osv. Jeg hadde virkelig ikke brukt mye penger på en brukt CPU uten å vite dens fulle historie.

Lenke til kommentar

myhken, hvor mange ganger har du lest her på forumet eller selv har erfart defekt cpu? Hvor mange ganger har du erfart defekt hovedkort, skjermkort, strømforsyning?

 

Jeg har vært på dette forumet i en god del år. Jeg kan knapt huske at noen har skrevet at de har hatt defekt cpu, kanskje en eller to ganger, bortsett fra bøyde pinner da. Men defekte strømforsyninger, skjermkort og tildels hovedkort er det en god del av. Jeg vil påstå at av disse fire hovedkomponentene så er det cpu som i særklasse har lavest feilrate.

 

Jeg kjenner godt til at for en 15 år siden eller deromkring så var det cpu-er som ikke tålte overklokking/høy volt over tid da baner inni cpu gikk i oppløsning over tid ved høy volt og at cpu tilslutt feilet selv med stock klokk og spenning. Men dette var for 15 år siden. Nye cpu i dag har svært god beskyttelse og jeg vil påstå at de er nesten umulig å drepe.

Endret av SteinarN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...