Gå til innhold

GUIDE: Vi skal teste smarthus-systemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Noen av dere som har anbefaling til hvilken dimmer man skulle valgt hvis man ønsket å starte i det små ved å bare bytte ut en dimmer i huset til en zwave dimmer? Den må ha ganske greit spenn i belastning da den nå styrer 9 halogen 35w spotter, men disse vil nok bli byttet ut til LED på sikt. Har prøvd å lese meg opp på emnet før, men syntes alltid jeg ender opp på et forum hvor folk rapporterer diverse feil på produktene etter en stund (blinkende lys, dårlig dimming av LED, etc). Et annet spørsmål er jo hva man kan gjøre selv av installasjon og hva som er risikoen ved å velge feil dimmer? Er det elektrikere som installerer zwave utstyr?

 

Jeg slet med LED-downlights som krevde en bakkantdimmer. Endte med å kjøpe en Qubino Flush Dimmer. Den har fungert helt utmerket. :)

 

 

 

 

Ellers, mer vedr. artikkelen så satset jeg på Z-Wave med hub fra Vera (Vera Edge pr idag), og har vel rundt 30 enheter nå. Alt av lys unntatt tre er med dim hvor dimmeren er montert bak bryteren og bryteren har fått på en impulsfjær så selv om hele systemet er dødt så kan man fortsatt trykke en gang for av/på og holde inne for dim. Har også styring på persienner (opp/ned/vinkel) og varmepumpe, samt totalt strømforbruk målt i sikringsskapet. Garasjeport, ytterdør, kamera styres også i systemet. Jeg har flere temperatur og fuktighetssensorer, ute og inne. Og lysnivåsensorer så lyset ute skrur seg på når det blir mørkt nok og dimmer opp i 10 minutter når noen beveger seg på utearealene. Samme er tilfellet for lyset i gangen oppe med mindre huset er i nattmodus. De som bor i huset har Vera appen med geotracking så når alle har forlatt hjemmet skrur endel lys seg av og varmen skrus ned. Varme skrues på igjen på faste tidspunkt om morgenen og ettermiddagen så det ikke er kaldt hjemme når førstemann er inn døra. Låsen på ytterdøra er også på Z-Wave. 

 

Er det smart nok? Njah, kanskje ikke enda, men det er praktisk å slippe å tenke på hverken dør eller lys når man forlater og se huset lyse opp når jeg kjører inn gata, og ønsker velkommen hjem. Eller at alle lys går til sin definerte nattinnstilling og varmen senkes når man trykker på "natt"-knappen på padden som henger på veggen i gangen:

 

15895613_10154655442885901_3328259328273

Hva bruker du til å styre varmepumpa og persiennene?

 

Varmepumpa slet jeg lenge med å styre direkte via IP med en app til Vera som kommuniserte med smart-home portalen til Samsung (som har laga varmepumpa). Viste seg at jeg har en modell som er ett år for gammel så da ble det styring via IR istedet, med en Remotec AC IR extender. Den har innebygd temperatursensor også, som er kjekt. 

 

Persiennene kom ferdig med innebygd Somfy 24V motor, men uten noen form for styring, hverken bryter eller RTS (Somfys RF-fjernstyring). Da falt valget på Qubino Flush Shutter DC. Veldig små enheter som er kjekt og masse muligheter for styring. 

 

 

 

Jeg slet med LED-downlights som krevde en bakkantdimmer. Endte med å kjøpe en Qubino Flush Dimmer. Den har fungert helt utmerket. :)

Har du noe mer info om oppsettet?

(Hvilke trafoer, hvilke leds osv).

 

LEDene er MD-550 fra Malmbergs, hvert lyspunkt har sin egen trafo og kan stappes rett opp i isolasjonen omså. Tidligere eier hadde montert noen tøysespotter uten kasser over så da ble det disse. I resten av huset har jeg andre typer spotter og downlights, det meste med GU10-pærer, i noen rom LED i andre rom halogen. Har nok litt forskjellig dimmere, men de fleste er Aeotec Micro Smart Dimmer G2. Hadde noen fra Fibaro først, men synes Aeotec fungerer bedre.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har noe (f.eks en raspberry pi) som du innstallerer "Sonos http api" https://github.com/jishi/node-sonos-http-api kan man starte spilling av egne sanger/playlister etc vha http kommandoer som man enkelt kan sende fra automasjonsystemer evt tasker på en android telefon. Forbeholdt at man har en Sonos her da.... Jeg starter selv musikken på badet når vekkerklokken er deaktivert om morgenen.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes at produsentene av de forskjellige produktene burde kunne lage en felles standard for tilkopling og kommunikasjon mellom enhetene. Det hadde også vært bra om produkter hadde hatt smartløsninger integrert uten ekstrautstyr.

 

Det finnes standarder.

 

Problemet er at de er i flertall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes at produsentene av de forskjellige produktene burde kunne lage en felles standard for tilkopling og kommunikasjon mellom enhetene. Det hadde også vært bra om produkter hadde hatt smartløsninger integrert uten ekstrautstyr.

 

Det finnes standarder.

 

Problemet er at de er i flertall...

 

 

Det er sant, men det finnes et utvalg som er støttet av ganske mange. Og om man virkelig er opptatt av det, så kan man velge en av disse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør research og velg det som passer best. Jeg startet med noe Nexa-tøys, men uten toveis kommunikasjon og labert utvalg i enheter ble det med noen få. Z-Wave er bredt støttet og jeg angrer ikke på valget.

 

Ja, Z-wave er ganske bra, har dog litt samme problem som endel av trådløsstandardene, nemlig ingen sikker kompabilitet. Men absolutt ett av de bedre valgene, spesielt om man skal ha trådløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, Z-wave er ganske bra, har dog litt samme problem som endel av trådløsstandardene, nemlig ingen sikker kompabilitet.

Det gjelder jo forsåvidt alle protokoller. Man er ikke garantert kompabilitet kun fordi man bruker en ledning...

 

 

På feks KNX (og presumptivt da heller ikke KNX-RF, men det har jeg ikke prøvd) så er man egentlig det, alle produkter godkjennes, og er kompatible med alt utstyr som benytter protokollen. Men det er sant som du sier, Z-wave er ikke unik i denne problemstillingen. 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Dette blir interessant.

 

Jeg dyppa selv tåa nedi og bestilte en Echo Dot. Trengte jo appen, men da måtte jeg være i USA. Prøvde å være spirituelt i USA via en gammel mobil og VPSen min, men det var tydeligvis ikke godt nok for Play Store. Men det var godt nok til å laste ned Amazons Garage-app på en gammel mobil, og der kan man også laste ned Alexa-appen. Men så lett skulle det ikke være, en annen type lokasjonskontroll der og jeg oppretta en midlertidig adresse på et hotell i USA for å få lastet ned appen.

 

Da ble samboeren min kicka ut av mitt Amazon Household, og hadde Kindlen hennes vært online hadde hun risikert å miste alle ebøkene jeg har kjøpt til henne. Men pyttsann. Amazon Support fjernet den virtuelle samboerskap-karantenetiden min og vårt Amazon Household fant sammen igjen.

 

En rooting av gammelmobiltelefonen senere hadde jeg fått Alexa opp å gå, og det var god verdi for pengene. Selv om Alexa først hadde kasta samboeren min hodenstups ut av householdet så ble hun og seksåringen raskt venner med Alexa. Og det samme ble min Harmony Hub, så nå må jeg bare få alle til å slutte å bruke den ikke-hub baserte Harmony-fjernkontrollen.

 

Men der stoppet det, og jeg hadde jo lyst at den ene Hue-lyspæra, diverse trådløse strømbrytere og eventuelt varmepumpa kunne bli kjent med Alexa også. Så da gjorde jeg et impulskjøp fra en ukjent norsk nettbutikk på en av disse Wifi til IR/RF-greiene som jeg har sett så mye av på Ebay. Det var ikke like vellykket.

 

HTB1lxdjFVXXXXX0aXXXq6xXFXXX1.jpg

 

I motsetning til Amazon, som liker å vifte produktene sine foran nesa på oss men ikke selge dem til oss med våre uamerikanske penger, så er Whack-an-OEM markedet slik at man får kjøpe produktene men ikke vite noe om dem. De ser like ut disse enhetene, men min navnløse W809II viste seg umulig å få tak i en fungerende app til. Det fulgte med en QR-kode til tvilsom IP-server dot com, men der var det ingen webserver. Enheten ser ganske så lik ut Broadlinks enhet, men deres app klarer ikke få kontakt. Jeg fant et bilde av en QR-kode under en identisk enhet som likeledes ledet til en tvilsom IP-adresse omtrent på 138/140 International Surveillance and Hacking Street i Kina, og klarte å rote rundt i den til jeg fant ordet "English". Men den klarte heller ikke koble til.

 

Jeg klarte å finne åpne porter på enheten, og etter hver reset kunne jeg telnet'e inn på lettgjettet passord i noen minutter. Så jeg har fått sett konfigurasjonfiler og nøkler men ikke fått til noe mer. Så da søkte jeg nok en gang etter en APK, som jeg fant på endamertvilsom.com, og het det samme som den appen jeg allerede hadde fått. Den nye i_smart.apk hadde et ikon som åpenbart var laget av samme person, du kunne velge English når du starta, og denne versjonen kunne koble til trekantboksen. Yay! Men... Det nye i_smart.apk var laget for W809I, ikke W809II, og W809I har ikke RF. Så kun IR virket, og det virker knapt på det også. Klarte kun å ta opp noen TV-signaler da jeg kom så langt i går kveld.

 

Og så langt har jeg kommet. Forresten er løsningen ikke god uansett, siden den både trenger en aktiv android-enhet med et grensesnitt mellom seg og Alexa, og appen er cloud-app. Og nevnte jeg tvilsom?

 

Jeg har ikke villet ha noen Pi fordi jeg ikke har tid og overskudd til å programmere og skru alt sammen på kveldstid. Men dette har ikke akkurat spart meg noe tid.

 

Det neste steget skal jeg vente med til jeg ser noen andre som bygger noen enkle løsninger billig. Kanskje jeg kjøper meg en Hue Bridge mens jeg venter.

 

Forresten er det lett interessant å søke opp feilmeldingsfraser fra disse appene og oppleve at frasene ikke står én eneste gang på nettet. Jeg føler meg som en internett-pioneer igjen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Gjør research og velg det som passer best. Jeg startet med noe Nexa-tøys, men uten toveis kommunikasjon og labert utvalg i enheter ble det med noen få. Z-Wave er bredt støttet og jeg angrer ikke på valget.

 

Ja, Z-wave er ganske bra, har dog litt samme problem som endel av trådløsstandardene, nemlig ingen sikker kompabilitet. Men absolutt ett av de bedre valgene, spesielt om man skal ha trådløst.

 

AtW

 

Hva er usikkert med kompabiliteten? Z-Wave alliance gjør kompabilitetstesting og sertifisering, og antall produkter er enormt, se selv her: http://products.z-wavealliance.org/regions/1/categories

Lenke til kommentar

 

 

Gjør research og velg det som passer best. Jeg startet med noe Nexa-tøys, men uten toveis kommunikasjon og labert utvalg i enheter ble det med noen få. Z-Wave er bredt støttet og jeg angrer ikke på valget.

 

Ja, Z-wave er ganske bra, har dog litt samme problem som endel av trådløsstandardene, nemlig ingen sikker kompabilitet. Men absolutt ett av de bedre valgene, spesielt om man skal ha trådløst.

 

AtW

 

Hva er usikkert med kompabiliteten? Z-Wave alliance gjør kompabilitetstesting og sertifisering, og antall produkter er enormt, se selv her: http://products.z-wavealliance.org/regions/1/categories

 

 

Det er mange produkter, men det er ikke garantert at en z-wave-kontroller/software støtter ethvert produkt. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor stort problemet er i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er produktet sertifisert så fungerer det jo med alle andre sertifiserte Z-wave hubber.

Ja, det skulle man tro men slik er det ikke. Noen legger inn støtte produkt for produkt (for eksempel nevnte FutureHome) for å være 100% garantert at det fungerer, mens noen blokkerer andres produkter (f.eks Fibaro HCL).

 

HomeSeer har en enorm bredde på forskjellig støttet Z-wave utstyr (mantraen er "er det sertifisert så er det støttet"), men det betyr ikke at det fungerer 100%. Jeg har en Zipato RFID-leser som jeg får inkludert alt jeg vil, men siden RFID-leseren bruker en spesiell metode for å legge inn brikker får jeg ikke gjort det i HomeSeer. Vera støtter den faktisk, men det er lagt til spesielt.

 

 

Når det er sagt så er fragmenteringen i Z-wave-verdenen ekstrem liten sammenlignet Zigbee eller 433MHz-protokoller...

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man trenger ikke å være tilkoblet det åpne internett for å kompromittere sikkerheten. Kan overføres gjennom USB pinner, andre maskiner osv. Det finnes en del skadevare som kan ta kontrollen over styringsenheter/PLS osv. Peis på full varme, sett på alle stikkontakter, lys, deaktiver røykvarslere osv. Halve poenget er dessuten mistet når man ikke er tilkoblet Internett. Når man først er inne i huset sitt er det ikke akkurat veldig utfordrende å smekke lysbryteren. Varmeovner som justerer seg selv etter diverse parameter fantes for mange år siden.

 

Du må gjerne bare kjøre på med smarthjem, men for min del er det i hvertfall uaktuelt frem til man har bedre sikkerhet generelt.

Egentlig burde vi ikke ha PCer i det hele tatt.

 

For å være på den sikre siden burde man skrive på en mekanisk skrivemaskin. Eller med penn på et ark man har betalt for med kontanter.

 

 

Det er vel ikke fare for ditt hjem dersom noen hacker datamaskinen din. Det er verre hvis noen har kontroll over el-artiklene dine. Ser poenget ditt, men dette sender også et signal til produsentene om at sikkerhet ikke er noen fare. Den dagen noen da opplever å bli hacket er tonen en annen.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke fare for ditt hjem dersom noen hacker datamaskinen din. Det er verre hvis noen har kontroll over el-artiklene dine. Ser poenget ditt, men dette sender også et signal til produsentene om at sikkerhet ikke er noen fare. Den dagen noen da opplever å bli hacket er tonen en annen.

Nei, jeg forventer at leverandørene av produktene jeg har kjøpt har gjort det de kan gjøre for å unngå slike problemstillinger. Men vi lever i en verden der nettbanker og Pentagon blir hacket, så hvis noen vil inn i huset ditt den digitale veien, så får de det til.

 

Det er imidlertid vesentlig mer sannsynlig at noen kommer inn i huset ditt den gamle, analoge veien: Med en stein gjennom et vindu.

 

 

Poenget er at vi må gjøre det vi kan for å unngå problemer (for eksempel gode passord, ingen "admin"-konto, etc), både vi som forbrukere og leverandørene som produserer varene. Netgear går jo på en smell rett som det er, og det er jo direkte tragisk. Æ har ikke bare rent mel i posen de heller, selv etter alle forsikringer om "vi krypterer, så vi er sikre".

 

 

På den annen side så kan vi ikke la frykten styre alt. Det er en relativt sett stor risiko bare ved å sette seg inn i et kjøretøy, men det betyr ikke at jeg lar være å ferdes i trafikken. Vi må ta alle fornuftige forhåndsregler.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mens jeg ventet fanget jeg meg en Harmony Hub Extender, så nå skal jeg begynne å lete meg opp noen rimelige Z-wave og potensielt Zigbee-produkter. Skjønt, så veldig rimelig virker det ikke. 

 

Harmony Hub støtter altså Z-Wave, Zigbee, pluss at jeg har en Hue Bridge som virker ganske overflødig akkurat nå, med én innkjøpt Hue-pære. 

 

Hvilke smarte lyspærer er "rimelige" å kjøpe? Hva er minst låst til egen plattform av Hue, Lightify, eller noe helt annet? 

 

Vil det være EU vs US problematikk på Z-Wave, slik at jeg ikke kan bruke f.eks. Nexa og Telldus Z-wave produkter fra Jula sammen med Harmony Hub Extender?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...