Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier truer med å la vannet stenges


Serene

Anbefalte innlegg

Fikk for en uke siden ekstraregning på vann fra huseier, iom at det jeg har betalt akonto er for lite i forhold til avregningen. Det er rundt 5000 kr hun krever av meg (reelt skal hun ha nærmere halvparten, da regningen inneholder forskuddsbetalinger (skal bare betale etterskuddsvis) og blant annet eiendomsskatt.

I dag får jeg vite at hun har ikke råd til å betale denne selv, ber meg betale til henne snarest, hvis ikke vil vannet bli stengt førstkommende mandag. Er dette lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun vil at du skal betale mer enn din del av vannregningen? Nei det er selvsagt ikke lov. Da får hun isåfall ta et privatlån av deg.

 

Avtal trekk fra kommende leie med rente.

 

La oss late som at regningen er rett (har ikke tatt opp med henne feilene ennå, avventer et svar fra jusshjelpa)

 

Kan hun likevel true med at vannet blir stengt grunnet hun selv ikke betaler regningen (som er utstedt til henne som eier)?

Fikk vite om fakturaen for en uke siden, og først i dag om at vannet blir stengt. Dette er veldig kort varsel, og det er ingenting i leiekontrakten som sier noe om dette. 

 

Det som står i kontrakten er følgende:

Vann/ avløp betales etter målt forbruk, betales a konto. 400 kr pr mnd. Avregning foretas en gang pr år. 

 

Står ikke noe om frister for å betale inn differanse feks. Men er det noen andre regler som styrer dette?

Lenke til kommentar

Hun har selvfølgelig ikke rett til å stenge vannet. Du får gi henne en trussel i retur at hvis hun stenger vannet så betaler ikke du husleien!

 

Har du spurt henne hvorfor hun mener du skal betale eiendomskatt?

 

Hun mener at kommunen kommer til å stenge vannet pga manglene betaling. Hun har ikke råd selv til å betale dette, sier hun.

 

Har ikke tatt opp med henne de detaljene i regningen ennå, venter litt til jeg har klare svar fra jusshjelpa.

Lenke til kommentar

Kommuner som har standard abonnementsvilkår basert på KS-normen fra 2008 kan stenge vanntilgangen ved vesentlig mislighold av abonnementsvilkårene (herunder vesentlig betalingsmislighold). Her som med strøm skal det imidlertid utvises stor forsiktighet med å stenge boligers tilførsel.

 

Vesentlig mislighold betyr imidlertid noe mer enn at fakturaen ikke er betalt ved forfall. Hvis kommunen stenger vannet på mandag så snakker vi om ubetalte regninger fra begynnelsen av januar, og i alle fall en eller to purringer.

 

Du bør henvende deg til kommunen og orientere om at du bor der og der, og at utleier bruker trussel om stenging av vannet for å presse deg til å betale. Be om å få bekreftet hennes påstand om at kommunen faktisk vil stenge vannet førstkommende mandag. Hvis de vil det, be om å få utsettelse av hensyn til deg som leietaker som er kommet uforskyldt opp i dette fordi utleier har beregnet et for lavt à konto-beløp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...