Gå til innhold

Tips til kjøp av ny 55" tv - budsjett maks 13 000 kr


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da har tiden kommet for å bytte ut min Samsung 46" 8 - serie (2012) til et større tv med 4k og HDR. Den skal primært brukes med siste apple tv, PS4 Pro og Xbox One S. Jeg vil ha flat skjerm, ikke kurvet. Generelt blir det lite tv-titting. Per nå står valget mellom Samsung UE55KS8005 og Samsung UE55KS7005.

 

Hva er forskjellene mellom disse tvene, og er førstnevnte verdt 3 lapper ekstra vs. sistnevnte?

 

Hvilke alternative tver fra andre produsenter bør jeg vurdere innenfor budsjettsrammen min?

 

Takker for råd/tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Da har tiden kommet for å bytte ut min Samsung 46" 8 - serie (2012) til et større tv med 4k og HDR. Den skal primært brukes med siste apple tv, PS4 Pro og Xbox One S. Jeg vil ha flat skjerm, ikke kurvet. Generelt blir det lite tv-titting. Per nå står valget mellom Samsung UE55KS8005 og Samsung UE55KS7005.

 

Hva er forskjellene mellom disse tvene, og er førstnevnte verdt 3 lapper ekstra vs. sistnevnte?

 

Hvilke alternative tver fra andre produsenter bør jeg vurdere innenfor budsjettsrammen min?

 

Takker for råd/tips!

 

 

8005 er nå nede i 10K

Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden. Jeg vurderer også KS8005. Den ligger på 9990,- hos expert. https://www.expert.no/tv/tv/samsung-ue55ks8005txxe-55-led-tv/p-255575/

 

Jeg skal hovedsaklig bruke den til film og serier, ingen spilling. Har i dag en 55" panasonic plasma fra 2011 som i for seg virkelig har levert varene.

 

Noen grunn til å velge noe annet for film? Evt spytte inn noe mer for noe annet?

Lenke til kommentar

Knallgod til film, knallgod til spill. Testvinnende tv.

 

Skal du ha noe som slår den må du over på oled, og en del opp i pris på oled for å oppnå samme lysstyrke.

Sånn jeg har skjønt det så vil en oled til samme pris mest sannsynlig være dårligere?

 

En annen ting som er viktig er jo også: Hvor god bildeprosessering har ks8005? Hvor bra justerer den 1080p?

Lenke til kommentar

 

Knallgod til film, knallgod til spill. Testvinnende tv.

 

Skal du ha noe som slår den må du over på oled, og en del opp i pris på oled for å oppnå samme lysstyrke.

Sånn jeg har skjønt det så vil en oled til samme pris mest sannsynlig være dårligere?

 

En annen ting som er viktig er jo også: Hvor god bildeprosessering har ks8005? Hvor bra justerer den 1080p?

 

Grundig test av tv'en her: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks9000

Den heter ks9000 i utlandet. ks8000 er ks7005 her (forvirrende)

 

Har modellen under, 7005 i 60" variant og flat. 1080 spill fra xboxen ser nydelig ut.

7005 har fått samme minus som ks8000 - at bildet blir vanskelig å se fra siden.

Kan absolutt ikke si det har plaget meg noe, og jeg ser fortsatt bildet helt fint fra nesten 90 graders vinkel.

Lenke til kommentar

Slenger meg på tråden. Jeg vurderer også KS8005. Den ligger på 9990,- hos expert. https://www.expert.no/tv/tv/samsung-ue55ks8005txxe-55-led-tv/p-255575/

 

Jeg skal hovedsaklig bruke den til film og serier, ingen spilling. Har i dag en 55" panasonic plasma fra 2011 som i for seg virkelig har levert varene.

 

Noen grunn til å velge noe annet for film? Evt spytte inn noe mer for noe annet?

 

Nå spørs det veldig hvilken plasma du har om hvordan overgangen blir. Ingen tvil om at skarpheten, lysstyrken, oppløsningen osv. er langt bedre på UE55KS8005, men bevegelser (typisk gaming og sportsendinger) kan være bedre på plasmaen. For ikke å nevne detaljer i mørke partier...

Lenke til kommentar

 

Knallgod til film, knallgod til spill. Testvinnende tv.Skal du ha noe som slår den må du over på oled, og en del opp i pris på oled for å oppnå samme lysstyrke.

Sånn jeg har skjønt det så vil en oled til samme pris mest sannsynlig være dårligere?En annen ting som er viktig er jo også: Hvor god bildeprosessering har ks8005? Hvor bra justerer den 1080p?

Nå finner du ikke oled til helt samme pris, men LG Oled55b6v som ligger på 15000 er en helt annen verden når det gjelder sortnivå. Den er visstnok noe dårligere på lysstyrke og litt tregere, men for meg var det verdt det.

Lenke til kommentar

Nå spørs det veldig hvilken plasma du har om hvordan overgangen blir. Ingen tvil om at skarpheten, lysstyrken, oppløsningen osv. er langt bedre på UE55KS8005, men bevegelser (typisk gaming og sportsendinger) kan være bedre på plasmaen. For ikke å nevne detaljer i mørke partier...

Er som sagt hovedsaklig film og serier det går i.

Dette er forresten den jeg har i dag: http://www.lydogbilde.no/test/tv/fem-3d-tver/panasonic-tx-p55vt30

 

Nå finner du ikke oled til helt samme pris, men LG Oled55b6v som ligger på 15000 er en helt annen verden når det gjelder sortnivå. Den er visstnok noe dårligere på lysstyrke og litt tregere, men for meg var det verdt det.

Jeg så litt på LG-en, men er litt skeptisk til burn-in (som jeg har bittelitt av på plasmaen etter 6 år). Samt at prisen virker å være mer pga teknologi og ikke bildekvalitet. (dvs 5000 dyrere betyr ikke nødvendigvis 5000 bedre bilde til film)

 

For meg er det 2 ting som kanskje teller mest. Film og oppskalering av 1080p film. Input-lag, innsynsvinkel, lyd, etc er ikke viktig.

Lenke til kommentar

 

Nå spørs det veldig hvilken plasma du har om hvordan overgangen blir. Ingen tvil om at skarpheten, lysstyrken, oppløsningen osv. er langt bedre på UE55KS8005, men bevegelser (typisk gaming og sportsendinger) kan være bedre på plasmaen. For ikke å nevne detaljer i mørke partier...

Er som sagt hovedsaklig film og serier det går i.

Dette er forresten den jeg har i dag: http://www.lydogbilde.no/test/tv/fem-3d-tver/panasonic-tx-p55vt30

Faktisk denne modellen jeg har selv i 65". Du vil nok foretrekke Samsung 8005 på mye, men en plasma fra 2011 er bedre enn nye led-skjermer på visse punkter. :)

Lenke til kommentar

Faktisk denne modellen jeg har selv i 65". Du vil nok foretrekke Samsung 8005 på mye, men en plasma fra 2011 er bedre enn nye led-skjermer på visse punkter. :)

Det er takken for å kjøpe en toppmodell i 2011. :p

 

LG-en frister fortsatt, men sliter å finne ut hva som vil være best for film/serier i et passe mørkt rom. (plasmaen sliter jo uansett med sterke lyskilder, så det ville ikke vært noe nytt)

Lenke til kommentar

Etter mye fram og tilbake så endte jeg opp med LG-en. Håper jeg blir fornøyd :)

 

Det stod veldig tett mellom disse to, men endte på følgende grunnlag:

- Pris betyr ikke så mye

- LG-en har samme bakpanel og prosessor som de dyrere modellene (alltid ett pluss)

- LG-en har fått bedre score på film

- Litt skeptisk til burn-in, men bruker den uansett mest til film

- Har alt en plasma fra før, så det at LG-en lyser mindre er ikke farlig.

- Fikk 6% rabatt på komplett, så LG-en endte på 16000 og ikke 17000.

 

Men til trådstarter så tror jeg samsungen til 9990,- er det beste kjøpet. Mest fordi det ser ut som en veldig god tv, og LG-en er tross alt nesten dobbelt så dyr. Jeg tror selv jeg hadde blitt fornøyd med begge, og det stod veldig å vippet mellom de to.

Endret av Vakuum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mye fram og tilbake så endte jeg opp med LG-en. Håper jeg blir fornøyd :)

 

Det stod veldig tett mellom disse to, men endte på følgende grunnlag:

- Pris betyr ikke så mye

- LG-en har samme bakpanel og prosessor som de dyrere modellene (alltid ett pluss)

- LG-en har fått bedre score på film

- Litt skeptisk til burn-in, men bruker den uansett mest til film

- Har alt en plasma fra før, så det at LG-en lyser mindre er ikke farlig.

- Fikk 6% rabatt på komplett, så LG-en endte på 16000 og ikke 17000.

 

Men til trådstarter så tror jeg samsungen til 9990,- er det beste kjøpet. Mest fordi det ser ut som en veldig god tv, og LG-en er tross alt nesten dobbelt så dyr. Jeg tror selv jeg hadde blitt fornøyd med begge, og det stod veldig å vippet mellom de to.

 

Grattis med en flott TV! Gav meg selv en grense på 10K nå i en oppussingsperiode, så for meg var kun 8005 innafor. I realiteten konkurrerte den med 7005 da det var denne jeg egentlig skulle kjøpe, men i 60".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg endte opp med å kjøpe Samsung 8005 55" til 13 laken på expert. Kort tid etter kjøp fikk jeg tips om at den var satt ned til 10 laken på elkjøp. Heldigvis fikk jeg 3 lapper igjen fra expert da jeg gjorde de oppmerksomme på prisforskjellen.  :thumbup:

 

Kan kort og greit si at jeg er svært fornøyd med tven. Det har skjedd ting siden 2012 - modellen kom ut, for å si det slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...