Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble to led lys til transformator


Anbefalte innlegg

Transformatoren til led-lysene over speilet på badet tok kvelden for en stund tilbake og har omsider fått rotet meg til å bytte den, men jeg var litt kjapp da jeg dro ut alle ledningene før jeg skulle sette på den nye så jeg husker ikke hvordan de var koblet. Den gamle var koblet til med Wago klemmer, og jeg har prøvd å lage en arbeidstegning etter beste evne for å gjøre det litt lettere å forstå hva jeg er ute etter :p

 

Spørsmålet er enkelt: Hvordan kobler jeg de svarte og røde ledningene i wago klemmene uten at huset brenner ned?

 

post-41440-0-42217900-1486834654_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en slik en. Dette er noe jeg overhodet ikke har peiling på, så en forklaring med hvilke ledninger som skal i hvilken klemme ville blitt høyt verdsatt :p

 

post-41440-0-56056100-1486835207_thumb.jpg

 

Edit: Å koble til én pære var ikke noe problem (den lyste, og badet tok ikke fyr)

 

Edit2: Dette var opprinnelig satt opp av min far som var elektriker. Den nye fikk jeg også av han, men ettersom han nå ligger under torva må jeg fullføre jobben selv.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Har du noe merkelapp på pærene? At de lyser betyr ikke nødvendigvis at alt er i orden. Pærene skal ha en driftstrøm på 300mA, driveren sørger for at det går 300mA i kretsen selv om man har flere enn en enkelt pære på kretsen.

 

Men koblingen er grei. Svart fra den ene pæra til rød på den andre pæra. Da står du igjen med enda en svart og rød (fra hver pære). Disse kobles inn på sekundærsiden på driveren. Driveren er forøvrig støpslet antar jeg? Hvis ikke så er dette elektrikerjobb, strengt talt.

Lenke til kommentar

Har du noe merkelapp på pærene? At de lyser betyr ikke nødvendigvis at alt er i orden. Pærene skal ha en driftstrøm på 300mA, driveren sørger for at det går 300mA i kretsen selv om man har flere enn en enkelt pære på kretsen.

 

Men koblingen er grei. Svart fra den ene pæra til rød på den andre pæra. Da står du igjen med enda en svart og rød (fra hver pære). Disse kobles inn på sekundærsiden på driveren. Driveren er forøvrig støpslet antar jeg? Hvis ikke så er dette elektrikerjobb, strengt talt.

 

Har ingen info på pærene, men den gamle transformatoren hadde høyere driftsstrøm (700mA) enn den nye.

 

Driveren er ikke støpslet, kommer bare ut av veggen på badet. Lyset har dog egen bryter, så det behøver ikke være på annet enn når jeg er på badet inntil jeg får noen til å se på det. Er forøvrig helt enig.

 

Slik ser en seriekobling ut. Merk at jeg ikke er elektriker og ikke vet om diodene skal seriekobles.

 

attachicon.gifpost-41440-0-42217900-1486834654_thumb.png

 

Var relativt sikker på at det var slik de var koblet sammen. Testet og det ble lys :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...