Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til valg av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer etterhvert å kjøpe varmepumpe til min leilighet. Kom over denne, og lurer på om noen kan anbefale den? Står at den passer areal opptil 85kvm, mi leilighet er noen få kvm større enn dette. 

 

Er antall decibel oppgitt høyt i forhold til normal støy? Leste litt om regler for maksimalt db en varmepumpe kunne ha. 

 

At jeg spør om spesifikt denne modellen er jo pga pris. Vet at montering vil doble prisen, men fortsatt en rimelig løsning totalt sett(?)

 

Har idag ikke andre oppvarmingsenheter enn en eldre panelovn og varmekabler på bad. 

 

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SEL25/qlima-varmepumpe-s-el-25?scid=Pricecomparison2988

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette i borettslag eller sameie? Hva sier naboene til å få en støyende og vibrerende kasse på veggen?

 

Ser den du lenker til er oppgitt til 31 dB støy fra innedel. Mine hadde 23 dB (Panasonic) og 26 (?) (Toshiba), men selv i en stor bolig med stue på over 60 kvm hørte man godt støyen fra viften, og deler av området rundt innedelen hadde i tillegg trekk. I en leilighet ville jeg ikke vurdert noe annet enn balansert ventilasjon med varmegjenvinning.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Dette er borettslag, hjørneleilighet i 1etg så slik jeg ser dette for meg vil støy kun påvirke evt vi som bor i leiligheten. 

Det kommer an på hvordan utedelen monteres. Dersom den står på trevegg, slik min første gjorde, vil vibrasjon forplante seg over hele veggen. Min andre var montert på murvegg (40 cm tykk), og man merket vibrasjoner inne i kjelleren, samt litt i treveggen over muren hvor den var montert. I tillegg støyer utedelen såpass mye at man hører den godt. Vi hadde soverom i 2. etg over utedelen på kjellermuren, og hørte godt støy fra kompressor og vifte likevel. Begge var relativt dyre modeller fra Panasonic og Toshiba, og det er ingen grunn til å tro at et ukjent billigmerke har mindre støy og vibrasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...