Gå til innhold

Maskinen starter på nytt etter "shutdown"


Anbefalte innlegg

Scenario: Når man velger å avslutte og slå av maskinen i Windows, så rebooter bare maskinen i stedet for å slå seg av. Noen som har vært borti lignende?

 

Maskinvare: P4 2.4 GHz, Elitegroup P4S5A/DX+ hovedkort, 512 MB RAM, ATI Radeon 7000 skjermkort, Asuscom ISDN kort, 1 x hardisk, 1 x CD-RW og 1 x DVD-ROM.

 

Utført: Oppdatert med alle siste patcher fra MS, oppdatert til siste versjon av BIOS.

 

Edit: Glemte selvfølgelig å nevnte at OS'et det gjelder er Microsoft Windows XP Home Edition, norsk.

Endret av jester
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde samme problemet med min fabrikk installerte windows xp home edition, men fikk som svar at det må jeg søke om her siden mange har hatt dette problemet før og at akkurat dette er forklart i tidligere poster her.

Tok meg en liten søketur selv også på forumet før jeg postet, men fant ikke noe vettuge treff i farta.

Lenke til kommentar

Det kan være at bios er satt til å starte på nytt så fort strømmen skrus av. (Prøv i såfall å skru av denne funksjonen)

Prøv også å avinstalere "avansert størm styring" (eller hva det nå heter på norsk) i windows, restart og instaler på nytt. Gjerne også sjekk om det finnes noen ny driver for denne funksjonen.

 

Har hatt problemet med win NT, (da var løsninga å av/re-instalere strømstyringa) men trodde slike problemer ikke ville dukke opp i XP

 

-pg

Lenke til kommentar
Ofte kan også nettverkskortet og/eller innstillingene på dette være årsaken til reboot istedetfor shutdown. Prøv å disable/ta ut dette hvis ingen av de andre forslagene som er gitt hjelper.

Godt poeng. Det kan være adreserings problem. Om det hjelper med netverkskortet ute, kan det tenkes du bør sette det i en annen PCI slott.

Prøv også å skru av Wake on Lan i bios.

I det heletatt, skru av alle Wake on ... funksjonene i bios

Lenke til kommentar
Egenskaper på min datamaskin, Avansert, Oppstart og gjenoppretting, fjern krysset forran "Start på nytt automatisk".

Dette har ingeting å gjøre med vanlig shutdown/restart. Dette er kun en option som brukes ved systemkræsj.

Jeg har vært ute for at det oppstår en feil når man slår av datamaskinen med bluescreen som resultat. Hvis det er kryss i boksen forran "Starte på nytt automatisk" ser man ikke denne bluescreenen men den rebooter. Fjerner man krysset blir man stående ved bluescreenen. Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Egenskaper på min datamaskin, Avansert, Oppstart og gjenoppretting, fjern krysset forran "Start på nytt automatisk".

Dette har ingeting å gjøre med vanlig shutdown/restart. Dette er kun en option som brukes ved systemkræsj.

Jeg har vært ute for at det oppstår en feil når man slår av datamaskinen med bluescreen som resultat. Hvis det er kryss i boksen forran "Starte på nytt automatisk" ser man ikke denne bluescreenen men den rebooter. Fjerner man krysset blir man stående ved bluescreenen. Det er verdt et forsøk.

Men dette er bare kjekt når maskinen rebooter under bruk, men hvis jeg skjønte trådstarter riktig så rebooter maskinen istedenfor for å slå seg av.

Lenke til kommentar
Ja, like før den slår seg av kommer det bluescreen og i steden for å slå seg av rebooter den pga bluescreen.

 

Er jeg dårlig til å forklare eller...? :roll:

 

:p

 

 

Edit: leif

Tror nok forklaringen din henger med, men du er nok langt ute på viddene når det gjelder å forstå trådstarters problem.

 

Om maskina starter på nytt fordi det oppstår feil under avsluttning, er ikke løsninga å be maskina om å henge seg i steden for å starte på nytt slik du foreslår. Løsninga må heller være å finne ut hva som lager problemet, og det har sansynligvis et eller annet med strømstyringen å gjøre. Det kan f.x. være APC eller en annen enhet som prøver å ta kontroll over strømstyringa.

Lenke til kommentar

Har funnet en tungvindt løsning på problemet, og det er å reinstallere. Jeg satte i en tom disk og la inn en clean install av windows, og da fungerte alt helt fint (den slo seg av på normal måte også). Men jeg skulle gjerne likt å vite hva det var som forårsaket det. Prøvde å tal ut alt av kort og disable alt som var onboard, legge inn alt av nyeste drivere... til og med reinstallert SP1, men til ingen nytte. Så det blir nok en reinstall av OS på den originale disken også tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...