Gå til innhold

Klær for reise


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe seg noen klær for reise med følgende krav:

 

Tar ikke for stor plass

Kan brukes en stund uten å lukte, og gjerne tørke fort for provisorisk vasking.

Holder seg bra i bagasje (skjorte).

Om mulig, flekkavisende.

Har en allsidig, men grei look

 

Har gjort litt lett research, og mange anbefaler t-skjorter i merino-ull, tenkte jeg skulle prøve det.

Er det noen greie skjorter som ser ok ut, men samtidig er vesentlig lettere å frakte med seg mtp krøller o.l enn vanlige bomullskjorter?

Hva med sko? Tips til noe som ser ok ut, men allikevel ikke er for stort og tåler og trøkkes i en bag?

- Det virker som man kan få veldig små skalljakker og håndklær, noe å anbefale her?

Så en youtube-video der noen anbefalte denne buksa:

https://www.thunderboltsportswear.com/collections/all/products/the-mark-ii-original

 

Den ser forsåvidt adekvat ut (dog noe amerikansk, og ikke helt super), og vesentlig bedre enn feks en joggebukse. Samtidig har jeg hørt "mere polyester, mere lukt", nå er ikke bukser det verste, selv jeans varer lenge om de ikke blir flekkete, men burde jeg være skeptisk til en bukse av nylon/polyester?

 

Alle innspill og tanker mottas med takk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Outlier er nok veldig på rett spor. 

 

Sjekk ut Patagonia sine jakker; litt avhengig av hvor vind- og vanntett du trenger er kanskje Alpine Houdini eller Torrentshell være alternativer på jakkefronten som bør sjekkes ut. Patagonia er generelt lett tilgjengelig, har flere kompakte modeller som pakkes ned i jakkens egen innerlomme og de er nokså sympatisk priset.

 

Uten at du spesifiserer nøyere hva slags sko du trenger eller hvor formelle de må være, så kan det være at noe fra Nike Flyknit-serien kan være passende. De er såpass tynne at de kan brettes lett over seg selv.

 

(Og på bagasjefronten er nok SDR D3 Traveller det ultimate.)

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Wool&Prince har også endel bra merinoklær. Det er genialt når man er ute på lengre reise, da ull bruker mye lengre tid før det lukter like vondt som bomull og syntetiske stoffer. Ullskjorter er ganske strykefrie også. Har en button-down skjorte i ull fra Norse Projects jeg kjøpte for 4-5 år siden, har aldri trengt å stryke den en eneste gang. (Button-down gjør at kragen lettere holder fasongen, og mørkeblå > lyseblå, gjør at man mindre ser om den er litt krøllete).

 

Eneste haken er som allerede nevnt prisene... T-skjortene holder jevnt over ikke så lenge heller, blir fort hull i mange av de. Merino er dyrt, og endel produsenter lager de akkurat for tynne. Skjorter derimot har jeg generelt god erfaring med at holder svært lenge.

Lenke til kommentar

Wool&Prince har også endel bra merinoklær. Det er genialt når man er ute på lengre reise, da ull bruker mye lengre tid før det lukter like vondt som bomull og syntetiske stoffer. Ullskjorter er ganske strykefrie også. Har en button-down skjorte i ull fra Norse Projects jeg kjøpte for 4-5 år siden, har aldri trengt å stryke den en eneste gang. (Button-down gjør at kragen lettere holder fasongen, og mørkeblå > lyseblå, gjør at man mindre ser om den er litt krøllete).

 

Eneste haken er som allerede nevnt prisene... T-skjortene holder jevnt over ikke så lenge heller, blir fort hull i mange av de. Merino er dyrt, og endel produsenter lager de akkurat for tynne. Skjorter derimot har jeg generelt god erfaring med at holder svært lenge.

 

Takk for tips, jeg skal vurdere en ullskjorte, polyester er jo forsåvidt også strykefritt, men gikk ut av moten for 40 år siden :) Men ja, jeg deler litt din bekymring for holdbarhet på akkurat t-skjorter, det er jo noe man ofte går rundt med i litt mer utfordrende forhold, og ull er ikke superbra på flekker heller vil jeg si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dersom du skal innom kaldere plasser er en dunjakke veldig lett og kan ofte pakkes inn i egen lomme. Kan eventuelt brukes som en pute :)

 

Ellers bruker jeg give-n-go boxer briefs fra https://exofficio.com/ som vaskes lett, tørker veldig fort og lukter mindre. Har tenkt å kjøpe andre produkter fra de også, men ikke gjort det enda.

 

Fås de kjøpt i norge eller har du bestilt det via nettsiden?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Dersom du skal innom kaldere plasser er en dunjakke veldig lett og kan ofte pakkes inn i egen lomme. Kan eventuelt brukes som en pute :)

 

Ellers bruker jeg give-n-go boxer briefs fra https://exofficio.com/ som vaskes lett, tørker veldig fort og lukter mindre. Har tenkt å kjøpe andre produkter fra de også, men ikke gjort det enda.

 

Fås de kjøpt i norge eller har du bestilt det via nettsiden?

 

AtW

 

 

Jeg bestilte via nettsiden. Har prøvd å finne produktene andre plasser uten å lykkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...