Gå til innhold

[Løst] Hvordan tjener jeg penger under reise?


Anbefalte innlegg

Hei! :D 

 

Hvordan kan jeg tjene penger imens jeg er på reisefot?

 

I august skal jeg backpacke i Asia alene, og planen er å bli borte i et år +/-.

Jeg er ikke opptatt av å leve luksus, så jeg skal sove i hengekøye, telt, hostel og couchsurfe.

 

For at jeg skal kunne reise i et år kan jeg leve med et budsjett på cirka 55 000kr

Her er problemet:
Mine lån er nedbetalt i april, så etter det har jeg 4 måneder på å spare opp 55000kr. Det er for kort tid, og å utsette reisen er ikke et alternativ. 

 

Jeg er veldig open minded, så gjør det meste.

Er det noen gode råd for hvordan jeg kan tjene penger underveis? (Både med eller uten internett)

 

Med vennlig hilsen

19 år ung mann som trenger hjelp til å oppfylle resiedrømmen :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

55 000kr i Asia i ett år kan bli meget tøft.

Finnes mange måter å tjene penger på, men husk at dette er ikke en garantert inntekt. Man kan selvsagt selge diverse varer over nettet (ebay, finn etc) fra landet du er i eller søke små jobber i nærområdet, men merk at du da blir betalt i "lokal lønn"

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg utsatt denne reisen i ett år og spart opp en betydelig høyere sum slik du kan genererer en buffer i tilfelle noe går galt. 

Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å reise lenge er det to ting å tenke på. For det første koster det utrolig mye for reiseforsikring på turer over 2 måneder. Det andre er at du mister medlemskapet i folketrygden om du reiser mer enn 1 år eller 6 måneder i to år på rad. 

Lenke til kommentar

55 000 for et år i Asia er ikke så mye, men jeg har møtt mange som har levd på mindre summer i et år.
Asia er ikke så billig lengre, er fortsatt veldig billig i forhold til Norge ,men eks Ukraina er billigere enn Thailand nå.

De eneste jobbene som er tilgjengelig for backpackere er og jobbe på hostel/barer, du tjener ikke penger ,men du får opphold mat gratis. De fleste land i asia er det ulovelig og jobbe og tjene penger uten arbeidstillatelse.

Jeg besøkt ALLE land i Asia, som backpacker selv og kan enkelt si at Cambodia er det landet jeg har møtt flest backpackere som jobber 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for respons! 

 

55 000kr i Asia i ett år kan bli meget tøft.

Finnes mange måter å tjene penger på, men husk at dette er ikke en garantert inntekt. Man kan selvsagt selge diverse varer over nettet (ebay, finn etc) fra landet du er i eller søke små jobber i nærområdet, men merk at du da blir betalt i "lokal lønn"

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg utsatt denne reisen i ett år og spart opp en betydelig høyere sum slik du kan genererer en buffer i tilfelle noe går galt. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du trenger en realitetsjustering.

 

Du snakker om at du skal ikke bo i luksus og at du kan bo på hosteller, telt, couchsurfing osv. For det første, hosteller er ikke billig og kvaliteten varierer. Telt er ikke ofte et alternativ, og skal du drasse med deg et telt rundt i Asia? Det skal jeg love deg blir stress. Si at du da bor på rimelige hosteller (det er ikke alltid dette er mulig å oppdrive og ofte du må betale mye mer) og at du ikke blir avskremt av kvaliteten. Du er 19 år og har ikke reist før så du vet ikke hva det faktisk innebærer. Si du klarer magisk nok å snitte 50,- per natt med hosteller (som er sææærdeles lavt, laveste kvalitet tilgjengelig av hosteller, du bør påregne 60-100,- om ikke mer hvis du er uheldig med utvalget og helgene). Da snakker vi nesten 20.000,- i løpet av et år. Der har du nesten halve budsjettet ditt forsvunnet til å overnatte og det vil jeg anslå nesten er urealistisk rimelig. Si 25.000,- og halve budsjettet ditt er borte overnatting.

 

Hva er planen din for å reise rundt? Det er faktisk ganske dyrt å komme seg rundt, enten det er fly, tog, buss eller hva det er. Sett bortifra det har du da har du rett under 100,- per dag til mat, transport og hvis du faktisk ønsker å oppleve noe der utenom å gå rundt i gater og se ting som er gratis. Det er ofte fullt mulig å lage mat på hostellene, så det kan gå ann. Da må du leve ekstremt frugalt. Er du innstilt på det?

 

Og da har man ikke engang tatt med i betraktningen reiseforsikring som du BØR ha. Det er ikke billig å komme utfor problemer utenfor Norge. Jeg har blitt innlagt en natt på sykehus i utlandet, -EN- natt, og totalsummen ble ca. 12.000 NOK. Du må beregne mangfoldige tusen hvis du skal ha reiseforsikring i ca. 1 år.

 

Når det kommer til arbeid, så er det noen "realistiske" alternativ:

- Jobbe på hosteller mot losji, det krever mye av deg og det krever at det faktisk er en mulighet der du er. Da må du også gjerne binde deg til en viss periode der med mindre du er en seasoned traveler, som du ikke er som 19-åring som ikke (?) har reist noe før.

- Du kan ta oppdrag på nettet som f.eks. skriveoppdrag og lignende. Det finnes mange småjobber der ute som du kan undersøke. Hva som er realistisk inntekt derfra er vanskelig å anslå.

- Du kan finne en deltidsjobb hvor alt du trenger er internettilgang som gjør at du kan få betalt mens du er i utlandet.

 

I det store og hele:

- Har du planlagt dette godt nok og er du inneforstått med hva det krever økonomisk og mentalt å reise på sånn minimumseksistens?

- Du har ikke økonomi til denne turen

 

Ett budsjett på ca. 10.000-15.000,- per måned er langt mer realistisk hvis man skal oppleve mer, ha handlingsrom til å reise rundt i asia og ha en tilværelse som ikke er på minimumsgrensa og for en norsk ungdom så skal jeg love deg at hvis du skal bo på de rimeligste av de rimeligste hostellene, så krever det en solid forventningsjustering i kvalitet.

 

Som det er nevnt her, jeg har også møtt backpackere som bor og lever for absolutt minimum, men det er en livsstil der man teknisk sett ikke er "på reisefot", men faktisk bor litt enkelte steder i lengere perioder, mens man jobber for hosteller eller lignende. Og det er veteraner som har backpacket mye tidligere og kjenner mekanismene og vet hva de holder på med. Ikke 19-åringer på første turen sin.

 

Hva er det du ønsker å oppnå med denne turen? Hva er planen? Du kan bruke de 55.000,- og justere ned reisingen din til 3 måneder og ikke bli helt blakk samtidig som du da kan virkelig oppleve mye, bo på hosteller, men hosteller som er av god kvalitet og få en smak på reisinga. Det å gå ut med første backpackingtur og satse på 1 år og minimumseksistens er i mine øyne en dårlig plan. Ja, jeg skyter ned drømmen din, men det er viktig å gå inn i en slik avgjørelse med godt informert valg og en god plan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rampage, den 05 Feb 2017 - 15:24, sa:

Du er 19 år og har ikke reist før så du vet ikke hva det faktisk innebærer. 

At han bare er 19år uten reiseerfaring ser jeg ikke som et problem. Når jeg selv var 18år reiste jeg alene for første gang, med enveisbillett til India, kunne knapt Engelsk. Hadde et budsjett på 65 000, det holdt til 9månder reise besøkte India, Singapore, Malaysia, Thailand, Cambodia og Filippinene og jeg levde veldig bra. 

 

Men mye har skjedd de 11 årene siden jeg hadde første turen som 18åring, nå har jeg rukket og bli 29 år og besøker mitt land nr 100 neste uke:)

Lenke til kommentar

Jeg tror du trenger en realitetsjustering.

 

Du snakker om at du skal ikke bo i luksus og at du kan bo på hosteller, telt, couchsurfing osv. For det første, hosteller er ikke billig og kvaliteten varierer. Telt er ikke ofte et alternativ, og skal du drasse med deg et telt rundt i Asia? Det skal jeg love deg blir stress. Si at du da bor på rimelige hosteller (det er ikke alltid dette er mulig å oppdrive og ofte du må betale mye mer) og at du ikke blir avskremt av kvaliteten. Du er 19 år og har ikke reist før så du vet ikke hva det faktisk innebærer. Si du klarer magisk nok å snitte 50,- per natt med hosteller (som er sææærdeles lavt, laveste kvalitet tilgjengelig av hosteller, du bør påregne 60-100,- om ikke mer hvis du er uheldig med utvalget og helgene). Da snakker vi nesten 20.000,- i løpet av et år. Der har du nesten halve budsjettet ditt forsvunnet til å overnatte og det vil jeg anslå nesten er urealistisk rimelig. Si 25.000,- og halve budsjettet ditt er borte overnatting.

 

Hva er planen din for å reise rundt? Det er faktisk ganske dyrt å komme seg rundt, enten det er fly, tog, buss eller hva det er. Sett bortifra det har du da har du rett under 100,- per dag til mat, transport og hvis du faktisk ønsker å oppleve noe der utenom å gå rundt i gater og se ting som er gratis. Det er ofte fullt mulig å lage mat på hostellene, så det kan gå ann. Da må du leve ekstremt frugalt. Er du innstilt på det?

 

Og da har man ikke engang tatt med i betraktningen reiseforsikring som du BØR ha. Det er ikke billig å komme utfor problemer utenfor Norge. Jeg har blitt innlagt en natt på sykehus i utlandet, -EN- natt, og totalsummen ble ca. 12.000 NOK. Du må beregne mangfoldige tusen hvis du skal ha reiseforsikring i ca. 1 år.

 

Når det kommer til arbeid, så er det noen "realistiske" alternativ:

- Jobbe på hosteller mot losji, det krever mye av deg og det krever at det faktisk er en mulighet der du er. Da må du også gjerne binde deg til en viss periode der med mindre du er en seasoned traveler, som du ikke er som 19-åring som ikke (?) har reist noe før.

- Du kan ta oppdrag på nettet som f.eks. skriveoppdrag og lignende. Det finnes mange småjobber der ute som du kan undersøke. Hva som er realistisk inntekt derfra er vanskelig å anslå.

- Du kan finne en deltidsjobb hvor alt du trenger er internettilgang som gjør at du kan få betalt mens du er i utlandet.

 

I det store og hele:

- Har du planlagt dette godt nok og er du inneforstått med hva det krever økonomisk og mentalt å reise på sånn minimumseksistens?

- Du har ikke økonomi til denne turen

 

Ett budsjett på ca. 10.000-15.000,- per måned er langt mer realistisk hvis man skal oppleve mer, ha handlingsrom til å reise rundt i asia og ha en tilværelse som ikke er på minimumsgrensa og for en norsk ungdom så skal jeg love deg at hvis du skal bo på de rimeligste av de rimeligste hostellene, så krever det en solid forventningsjustering i kvalitet.

 

Som det er nevnt her, jeg har også møtt backpackere som bor og lever for absolutt minimum, men det er en livsstil der man teknisk sett ikke er "på reisefot", men faktisk bor litt enkelte steder i lengere perioder, mens man jobber for hosteller eller lignende. Og det er veteraner som har backpacket mye tidligere og kjenner mekanismene og vet hva de holder på med. Ikke 19-åringer på første turen sin.

 

Hva er det du ønsker å oppnå med denne turen? Hva er planen? Du kan bruke de 55.000,- og justere ned reisingen din til 3 måneder og ikke bli helt blakk samtidig som du da kan virkelig oppleve mye, bo på hosteller, men hosteller som er av god kvalitet og få en smak på reisinga. Det å gå ut med første backpackingtur og satse på 1 år og minimumseksistens er i mine øyne en dårlig plan. Ja, jeg skyter ned drømmen din, men det er viktig å gå inn i en slik avgjørelse med godt informert valg og en god plan.

Du skyter ikke ned drømmen min på noen som helst måte :)

Jeg får rett og slett bare enda mer motivasjon til å dra :D

Mentaliteten min er langt ifra som andre på min alder i denne vestlige kulturen, og jeg har allerede reist en del. 

(Bodde i Thailand, Indonesia og Spania da jeg var yngre. Og reist til mange andre destinasjoner)

 

Når det gjelder reiseforsikring kommer ikke det på mer enn 10.000kr for et år. 

Etter vaksiner, billetter, forsikring og visum osv, er betalt, skal jeg sitte igjen med så mye som mulig. (Sekk og utstyr har jeg)

Jeg har en god jobb og tjener gode penger, så det er ikke slik at jeg kommer til å ligge ekstremt langt under ønsket budsjett.

 

Et budsjett på 10.000kr + i måneden er i det drøyeste laget for min del og hva jeg ønsker å gjøre. 

Jeg har et godt nettverk, så overnatting blir ikke så dyrt. + at jeg har null problem med å sove i telt eller hengekøye i det fuktige været.

 

Men takk for tanken og responsen, forstår det kan være lett å bli litt skeptisk.

 

Jeg har selv noen aktuelle ideer, men ønsker å høre konkrete tips fra andre som kansje allerede har gjort noe lignende.

 

 

Lenke til kommentar

 

Rampage, den 05 Feb 2017 - 15:24, sa:

Du er 19 år og har ikke reist før så du vet ikke hva det faktisk innebærer. 

At han bare er 19år uten reiseerfaring ser jeg ikke som et problem. Når jeg selv var 18år reiste jeg alene for første gang, med enveisbillett til India, kunne knapt Engelsk. Hadde et budsjett på 65 000, det holdt til 9månder reise besøkte India, Singapore, Malaysia, Thailand, Cambodia og Filippinene og jeg levde veldig bra. 

 

Men mye har skjedd de 11 årene siden jeg hadde første turen som 18åring, nå har jeg rukket og bli 29 år og besøker mitt land nr 100 neste uke:)

 

Wow :D Så fantastisk!! 

Høres ut som en super tur!

 

Når det gjelder alderen min har du helt rett. Ikke vits å ta alderen min i betraktning. Takk !

Lenke til kommentar

 

Rampage, den 05 Feb 2017 - 15:24, sa:

Du er 19 år og har ikke reist før så du vet ikke hva det faktisk innebærer.

At han bare er 19år uten reiseerfaring ser jeg ikke som et problem. Når jeg selv var 18år reiste jeg alene for første gang, med enveisbillett til India, kunne knapt Engelsk. Hadde et budsjett på 65 000, det holdt til 9månder reise besøkte India, Singapore, Malaysia, Thailand, Cambodia og Filippinene og jeg levde veldig bra. 

 

Men mye har skjedd de 11 årene siden jeg hadde første turen som 18åring, nå har jeg rukket og bli 29 år og besøker mitt land nr 100 neste uke:)

 

Altså, mye har skjedd bare siden jeg reiste rundt i Asia for et par år siden. Generelt har det blitt dyrere og populariteten har også økt. Det er ikke sjeldent at hosteller blir utsolgt. Det handler om at det er ikke alle som har forutsetningene for å ta den turen som første backpackingtur, selv om andre har klart det og at man bør innstille seg på at det ikke går som planlagt.

 

 

Du skyter ikke ned drømmen min på noen som helst måte :)

Jeg får rett og slett bare enda mer motivasjon til å dra :D

Mentaliteten min er langt ifra som andre på min alder i denne vestlige kulturen, og jeg har allerede reist en del. 

(Bodde i Thailand, Indonesia og Spania da jeg var yngre. Og reist til mange andre destinasjoner)

 

Når det gjelder reiseforsikring kommer ikke det på mer enn 10.000kr for et år. 

Etter vaksiner, billetter, forsikring og visum osv, er betalt, skal jeg sitte igjen med så mye som mulig. (Sekk og utstyr har jeg)

Jeg har en god jobb og tjener gode penger, så det er ikke slik at jeg kommer til å ligge ekstremt langt under ønsket budsjett.

 

Et budsjett på 10.000kr + i måneden er i det drøyeste laget for min del og hva jeg ønsker å gjøre. 

Jeg har et godt nettverk, så overnatting blir ikke så dyrt. + at jeg har null problem med å sove i telt eller hengekøye i det fuktige været.

 

Men takk for tanken og responsen, forstår det kan være lett å bli litt skeptisk.

 

Jeg har selv noen aktuelle ideer, men ønsker å høre konkrete tips fra andre som kansje allerede har gjort noe lignende.

Da har du litt andre forutsetninger enn en ordinær norsk 19-åring, hvis du faktisk har bodd der tidligere, har et nettverk og har reist endel. Jeg måtte bare ta utgangspunktet i antakelser om situasjonen din og det er mange som har tenkt denne tanken før deg uten at forventningene matcher virkeligheten.

 

Jeg tenker at du må være innstilt på at pengene forsvinner langt fortere enn beregnet. Ikke bare fordi tilbudssiden på hostellene forsvinner fort og de billigste køyene går tidligst, men også fordi du er 19 år og kommer til å havne i en reisemodus hvor du møter masse andre i ca. samme alderssjiktet og opp i 20-årene som fester og lever livet. Jeg har møtt reisende som lever frugalt og bodd på telt i stranda, men som fortsatt lar seg rive med av det sosiale, utflukter som koster penger og festingen. Penger forsvinner fort, det må du være innstilt på.

 

Når jeg reiste sjøl hadde jeg en online deltidsjobb som gav meg litt midler inn. Andre jeg har reist med drifter nettsider med inntekter derfra eller gjør skrivejobber på nett som gir de inn litt midler. Det er nok den online-tilstedeværelsen du bør primært satse på for inntekt fordi som sagt, eneste (realistiske) alternativene på reise er stort sett kost og losji mens du jobber på hosteller. Alternativt kan du prøve å få tak i jobb som engelsklærer der nede, men da må du jo også belage deg på å være på et sted over en lengere periode.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal ta "den store reisen" hvor de én gang for alle skal se og gjøre absolutt alt de har tenkt å gjøre av reising. Du burde ha nok til å ta en 2-3 måneders rundtur i Asia uten for stor risiko og med en god buffer i bakhånd. Så kommer du tilbake til Norge og jobber son en gæring og tjener penger i et par måneder og planlegger din neste tur med en langt klarere idé om hva du ønsker gjøre og hvordan du skal klare deg.

 

Du vil oppleve masse på 2-3 måneder og du vil se at det er mye er effektivt å jobbe litt i Norge og legge opp penger til neste tur hvor du kan gjøre akkurar det du vil enn forgjeves å prøve å tjene til livets opphold mens du er i Asia. Og ikke glem at det er masse svindler og farer du vil utsettes for som du vil lære om og gir deg mulighet til å forberede din neste reise enda bedre.

 

Skulle du kommer over en mulighet til for eksempel en greit betalt jobb som dykkeinstruktør i en periode bør du absolutt slå til, men det å reise til Asia og være avhengig av å finne en jobb i et land med lave lønner og høy arbeidsledighet høres ut som oppskriften på et  meget kjipt opphold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...