Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal ta privatist eksamen i s1 matte til våren. Rett på eksamens oppgaver, eller gå gjennom boka først?


Anbefalte innlegg

Hei! Har meldt meg opp til eksamen i s1 våren 19.mai
Så jeg har litt underkant av 3 mnd på meg, har hatt faget før men begynner å bli mange år nå.

Strøket i faget, så målet er å få det godkjent ikke noe top karakter. Fornøyd om jeg får en 3'er, men tipper jeg må jobbe som om jeg skal få 5'ern for å sikre meg 3-4.

Planen min er 4-6 timer dagen, av 4-5 dager i uka fra med Torsdag. Tror dere jeg har satt av nok tid? Burde jeg gå rett på eksamens oppgaver? Eller burde jeg gå igjennom boka, så eksamen oppgaver?

Kan jeg f.eks fokusere alt på siste halvdel av boka, og få 3'eren?

Trenger all tips, link og hjelp jeg kan få! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør forstå hva du gjør, dvs. ikke få hjerneteppe fordi en del av oppgaven er vridd på. Men om du skal score noen enkle poeng, bør du lære deg enkel derivasjon, funksjonsdrøfting og graftegning i geogebra. Du bør også lære deg noe logaritme, for å score enkle poeng på det. Potensreglene kan også være fornuftig.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg ville anbefale å bruke en del tid i starten med å jobbe deg igjennom boken. Gjør oppgaver og se på løsningsforslag. UDL har videokurs til hele R1 pensum, så du kan ta en titt på om det er noe som du kan lære derfra. Ellers så tror jeg at du har satt av nok tid. Et par timer dagen 4 ganger i uken er i min mening mer enn nok til å få en brukbar karakter i faget. Det viktigste er at du gjør mange oppgaver. 

Lenke til kommentar

Prøv gjerne å lære å regne den inverse matrisen til en 3x3 matrise ved hjelp av en mattebok, hvis du klarer det har du likevel kastet bort mye tid.

Legg matteboken tilbake i hyllen og bruk heller google og youtube til å lære nye konsepter og bli forklart formler og fremgangsmåter.

Begynn med eksamensoppgaver, skriv ut en eksamen og ha den fremst i boken som en konstant påminnelse om hva du bør kunne. Husk at du kan få ulike emner og oppgaver på eksamen.

 

 

Her er en forklaring på å finne invers til 3x3 matrise, men du bør regne determinanten først for du skal dele på den senere og da kan den ikke være 0. Er den det da eksisterer ikke den inverse matrisen.
 

http://www.mathematics.me.uk/tutorials/Inverse%20of%20a%203x3%20matrix.pdf

 

Poenget mitt er at selv om inverse matriser ikke er vanskelig (bare du husker fremgangsmåten) så er det veldig vanskelig å lære det fra en bok eller pdf. Derfor anbefaler jeg å lære på andre måter, det vil spare deg mye tid :)

Lenke til kommentar

Prøv gjerne å lære å regne den inverse matrisen til en 3x3 matrise ved hjelp av en mattebok, hvis du klarer det har du likevel kastet bort mye tid.

Legg matteboken tilbake i hyllen og bruk heller google og youtube til å lære nye konsepter og bli forklart formler og fremgangsmåter.

 

Begynn med eksamensoppgaver, skriv ut en eksamen og ha den fremst i boken som en konstant påminnelse om hva du bør kunne. Husk at du kan få ulike emner og oppgaver på eksamen.

 

 

Her er en forklaring på å finne invers til 3x3 matrise, men du bør regne determinanten først for du skal dele på den senere og da kan den ikke være 0. Er den det da eksisterer ikke den inverse matrisen.

 

http://www.mathematics.me.uk/tutorials/Inverse%20of%20a%203x3%20matrix.pdf

 

Poenget mitt er at selv om inverse matriser ikke er vanskelig (bare du husker fremgangsmåten) så er det veldig vanskelig å lære det fra en bok eller pdf. Derfor anbefaler jeg å lære på andre måter, det vil spare deg mye tid :)

Er matriser en del av S1 pensum da? Nå tok jeg aldri S matematikken på vgs(jeg tok R1 og R2), men jeg hadde ikke matriser før innføringsemne i matematikk på universitetet.

Lenke til kommentar

 

Prøv gjerne å lære å regne den inverse matrisen til en 3x3 matrise ved hjelp av en mattebok, hvis du klarer det har du likevel kastet bort mye tid.

Legg matteboken tilbake i hyllen og bruk heller google og youtube til å lære nye konsepter og bli forklart formler og fremgangsmåter.

 

Begynn med eksamensoppgaver, skriv ut en eksamen og ha den fremst i boken som en konstant påminnelse om hva du bør kunne. Husk at du kan få ulike emner og oppgaver på eksamen.

 

 

Her er en forklaring på å finne invers til 3x3 matrise, men du bør regne determinanten først for du skal dele på den senere og da kan den ikke være 0. Er den det da eksisterer ikke den inverse matrisen.

 

http://www.mathematics.me.uk/tutorials/Inverse%20of%20a%203x3%20matrix.pdf

 

Poenget mitt er at selv om inverse matriser ikke er vanskelig (bare du husker fremgangsmåten) så er det veldig vanskelig å lære det fra en bok eller pdf. Derfor anbefaler jeg å lære på andre måter, det vil spare deg mye tid :)

Er matriser en del av S1 pensum da? Nå tok jeg aldri S matematikken på vgs(jeg tok R1 og R2), men jeg hadde ikke matriser før innføringsemne i matematikk på universitetet.

 

Nei, matriser starter ikke før senere

Lenke til kommentar

Jeg tok opp R2 eksamen i fjor. Løste så å si alle oppgaver i boka, også løste jeg gamle eksamener i 1 måned. Fikk karakteren 5, hadde 4 i standpunkt og 3 på skriftlig eksamen fra før. Anbefaler deg å gå gjennom pensum og løse oppgaver før du går over på gamle eksamener. I tillegg bør du lære deg geogebra hvis du ikke har gjort det før. Man sparer utrolig mye tid på del 2 når man bare kan sette inn og geogebra løser for deg, f.eks cas til løse likninger. 

Lenke til kommentar

Jeg tok opp R2 eksamen i fjor. Løste så å si alle oppgaver i boka, også løste jeg gamle eksamener i 1 måned. Fikk karakteren 5, hadde 4 i standpunkt og 3 på skriftlig eksamen fra før. Anbefaler deg å gå gjennom pensum og løse oppgaver før du går over på gamle eksamener. I tillegg bør du lære deg geogebra hvis du ikke har gjort det før. Man sparer utrolig mye tid på del 2 når man bare kan sette inn og geogebra løser for deg, f.eks cas til løse likninger. 

 

Klarer du å lære effektivt fra boken har du et talent av de sjeldne :)

Hvis du hadde flere eksamener og fikk gode karakterer på de også er det veldig imponerende.

 

Poenget mitt er ikke at du får dårlig karakter ved å bruke boken men at det er en utdatert læringsmetode. Det tar rett og slett lengre tid enn ved å bruke internett.

 

Å løse oppgaver fra boken og finne forklaringer på nett fungerer veldig bra, når eksamensoppgaver går som en lek er man klar for neste emne eller kapittel.

Lenke til kommentar

Så lenge du har en bok, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å bruke den. Da er du sikker på at du får lært grunnleggende teori og teknikker. Boka har også gjerne nyttige tips om hvordan du kan bruke GeoGebra og CAS for å løse oppgaver. Det vil spare deg for uendelig mye tid på del 2 (hvis du vet hva du skal skrive inn, vel å merke). Udir legger nesten opp til at du utelukkende skal løse oppgaver på del 2 digitalt.

Og så kan du gjøre noen eksamensoppgaver som passer til det temaet du går gjennom, etter at du har jobbet gjennom et par kapitler. Slik kan du gjøre til du er ferdig med boka, og etter det kan hovedfokus være på eksamensoppgaver. Eksamensoppgaver er som regel komplekse, og du vil trenge å anvende mange kunnskaper bare for å løse én oppgave. 

 

Nå vet jeg ikke hva slags lærebok du bruker, men jeg har selv erfaring med Sinus. Den har basic-oppgaver sammen med kapittelet, og ekstra øvingsoppgaver bakerst. Der finnes det også tidligere eksamenssett. Du trenger selvsagt ikke å gjøre alle oppgaver bakerst, men noen fra hvert tema er lurt. Ville absolutt ikke gamblet på å bare gå gjennom halve boka, selv om 3-4 er ca. halvveis alt riktig - plutselig kan det hende at det blir en eksamen der hovedmengden av oppgaven er fra den halvdelen av boka som du ikke har gått gjennom. Så ikke gjør det!

 

Som nevnt av Privatist17, så fungerer Campus Inkrement veldig bra for å lære teorien, hvis du synes det kan være vanskelig ved bare å lese boka. 

 

Tidsplanen din ser grei ut. Så lenge du får gått gjennom pensum i god tid før eksamen, for eksempel 3 uker (det ville jeg ha gjort), slik at du har mulighet til å finne ut av hva du mestrer og hva du sliter med. Da vil du få en mindre stressende eksamensperiode, og hvis det skulle skje noe uforutsett, så har du tid til å øve nok. Lykke til!

 

Hilsen R2-elev :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...