Gå til innhold

Det ser mørkt ut for Apple: Selskapet har tapt enorme markedsandeler det siste året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange utfordringer for Apple fremover. Apple vil møte en ny "underdog" i form av chromebooks som kan kjøre android apps, men her vil det vise seg om app-leverandører tilpasser appene til laptop skjermformat. Først da blir en chromebook et alternativ til OSX og Windows 10. De færreste Mac og Windows brukere trenger kompleksiteten som en har i OSX og Windows 10, og både privatpersoner og bedrifter ønsker arbeidsflater som er sikre og uten komplekst vedlikehold. Mange PC-produsenter ønsker dessuten å høvle av Windows-lisensen til M$ på laptopene sine. Så her har Google vindu de kan utnytte - om de er dyktige nok.

Lenke til kommentar

Profitt betyr mer enn markedsandel, og det har vel gått ganske bra. Prisene har gått noe opp mens andeler går noe ned.

 

Å erobre land som India/Kina er nok en lost cause, til dette er konkurrentene for bra og billige, f.eks. Oppo som nevnes her. I land hvor det å bruke kr 10.000 på en mobil for mange er en bagatell som gjerne gis egne barn, slik som i Norge, kan de fortsatt ha markedsandeler og i overklassen i fattige land. Kinesiske milliardærer bruker ofte iPhone :)

Lenke til kommentar

Ikke spesielt overraskende, mac er og blir et nisjeprodukt for spesielt interesserte. Oppdateringssyklusen er latterlig lang og apple krever som vanlig premium pris for fjorårets hw. Det hjelper nok heller ikke at oppdateringen handlet mer om mote enn funksjonalitet. Pro brukerene må ta til takke med en urgammel «bossbøtte» til fullpris eller en macbook der den største oppdateringen er dårligere tilkoblingsmuligheter og en touchstripe til emojer. Men som flere og flere tech sider melder, tror jeg også at apples tid i pc markedet snart er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Markedsandeler er ikke alt. Mac retter seg mer mot det rike maredet så det er naturlig at marekdsandelene faller etter hvert som 2 milliarder kinesere og indere blir rikere. Kinesisk og Indisk middelklasse tviler jeg på er målgruppen for Mac, og jeg gjetter på at de velger billigere merker.

Hvis de retter seg mot "det rike markedet" burde vel andelen gå opp etter hvert som 2 milliarder kinesere og indere blir rikere eller?

 

 

Rikere i relativ forstand. Litt forskjell på å bli rikere i Norge hvor de fleste har en lønn på over $200 dollar om dagen, og i Kina hvor de går fra å jobbe på en rismark til fabrikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...